2014: התצוגות ששינו את פני האופנה

גימיקים ויזואליים, הפקות עתירות תקציב, הפתעות, אכזבות וקנדל ג'נר אחת. השנה החולפת סיפקה לא מעט תצוגות שעוררו דיון בקרב יושבי השורות הראשונות ומחוצה להן. רגע לפני ששבוע אופנה חדש מגיח באלגנטיות אל העולם, קבלו את רשימת תצוגות האופנה שעשו את מירב הכותרות והרושם בשנה החולפת

מאת  | ‏ 22 דצמבר 2014
יוצאים לרחובות. שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

יוצאים לרחובות. שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

זה כבר ממש לא סוד שתצוגה טובה נמדדת לא רק בפריטים המוצגים בה, אלא בחוויה הכוללת השואבת כוח ועוצמה מהסט בו היא ממוקמת ומתפאורה המחמיאה לה. בספק מאהל מלכותי, ספק ארמון שנבנה בתקציב עתק לכבוד האירוע, הציג בית האופנה שאנל, הידוע בתצוגות הגרנדיוזיות שלו, קולקציית קרוז בלא אחרת מהעיר דובאי. באווירה אוריינטלית-אסקפיסטית, באי התצוגה התיישבו בהסבה על כריות נמוכות בגווני חול, כשהם מתאמצים לכוון גבוה את הסמארטפון כדי לתעד את כל הלוקים הנכונים.

באווירה מזרחית. שאנל דובאי (צילום: גטי אימג'ס)

באווירה מזרחית. שאנל דובאי (צילום: גטי אימג'ס)

בעברו השני של הגלובוס, תצוגת אביב- קיץ 2015 של טומי הילפיגר כללה מסלול מרהיב שעוטר באלפי פרחים. הופעת תיפוף חיה ואווירת סיקסטיז ופסטיבלים מוזיקליים היוו את הסט המושלם לקולקציה שהציגה פריטים בעלי אופי רוקנרולי עם עוגני רייטינג מוכחים כמו לוק הפתיחה של ג'ורג'יה מיי ג'אגר, וכן נציגות חושפנית של הקראש החדש של עולם הדוגמנות, הלא היא קנדל ג'נר.

וודסטוק זה כאן. טומי הילפיגר (צילום: גטי אימג'ס)

וודסטוק זה כאן. טומי הילפיגר (צילום: גטי אימג'ס)

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

חממת ענק בגני קנסינגטון הלונדוניים סיפקה בית מושלם לתצוגת אביב-קיץ 2015 של "ברברי" מבלי לפגוע בחשיבותה של אסטרטגיית סידורי הישיבה, שכללה את הדואו הלוהט של בית האופנה – קייט מוס את קארה דלווין בשורה הראשונה. גם המבנה החדש של מוזיאון לואי ויטון בפריז בעיצובו של האדריכל הנחשב, פרנק גרי, היווה שידוך מוצלח לקולקציית סתיו-חורף 2015 שעיצב ניקולה גסקייה לבית האופנה המוערך.

קייט מוס וקארה דלווין מרכלות בשורה הראשונה של ברברי (צילום: גטי אימג'ס)

קייט מוס וקארה דלווין מרכלות בשורה הראשונה של ברברי (צילום: גטי אימג'ס)

צבעים קיציים עם תפאורת גן. ברברי (צילום: גטי אימג'ס)

צבעים קיציים עם תפאורת גן. ברברי (צילום: גטי אימג'ס)

מסר חברתי או תחבולה שיווקית

רגע לפני שהדיון בקולקציית המקדונלדס הופכת לארוחת הג'אנק פוד הכי לעוסה בעיר, מיהרו בבית האופנה מוסקינו לשגר קולקציה נוספת שמאתגרת את חוש הטעם ומנעד הפרגון של המילייה האופנתי. לקולקציית ה"ברביות" (אביב-קיץ 2015) נבחר סמל צרכני טעון נוסף, כזה שטומן בחובו דיון חברתי-פילוסופי-חינוכי ארוך ומורכב לעייפה. התצוגה, שכללה מצעד של דוגמניות תואמות ברבי במערכות לבוש ואקססוריז בובתיים ומצועצעים, הייתה מיצג רדוד באופן מכוון של הדיון הזה. המעצב ג'רמי סקוט מצידו, הוכיח שוב שהוא יודע להכעיס, להדהים ולייצר תצוגה שנויה במחלוקת שמצטלמת מעולה וחשוב לא פחות – מעוררת את תאוות ההמונים לממתקי האופנה שלו.

ברבי גירל. מוסקינו (צילום: גטי אימג'ס)

ברבי גירל. מוסקינו (צילום: גטי אימג'ס)

תצוגת אביב- קיץ 2015 של בית האופנה שאנל שהתקיימה בגראנד פאלה, דימתה שדרה פריזאית מן המניין, עליה צעדו עשרות דוגמניות בפריטים שבאו לסמל נשיות חזקה, מעזה ובוטחת שיודעת להתגבר על משוכות חברתיות ומגדריות (ולשאת בסטייל חליפה בסגנון גברי). הסט התצוגה היה ללא ספק עוצר נשימה ומגובה בכל הדוגמניות הלוהטות (ג'יזל, קארה דלווין ועוד) וכן באקססוריז הנכונים.אך הייתה זו ההפגנה הפמיניסטית המבוימת שחתמה את התצוגה שגררה את מרבית השיח התקשורתי, וגם לא מעט חיצי ביקורת.

שלום ולהתראות

לאחר שהודיע על סגירת קו ה- Ready to wear שלו, שיגר ז'אן פול גוטייה תצוגה ראוותנית  שהיוותה מעין סגירת מעגל לפועלו. כבר עם פתיחתה ניתן היה לחוש שלא מדובר בעוד תצוגת אופנה, כשהקהל האופנתי (השומר בדרך כלל על ארשת מאופקת וביקורתית) מילא את האולם ברחש קריאות התלהבות ומחיאות כפיים. כשהוסט הוילון מעל הבמה התברר כי התצוגה דומה יותר למופע בידור בהשראת תחרויות יופי, המלווה בפרשנויות רבות לטביעת ידו העיצובית של גוטייה, ולפריטים שהפכו עם השנים למזוהים איתו. התצוגה כללה מחווה מוצלחת ומדוברת במיוחד בדמות לוקים בהשראת סגנונן האישי של עורכות אופנה נחשבות דוגמת סוזי מנקס ופרנקה סוזאני.

או רבואה. ז'אן פול גוטייה (צילום: גטי אימג'ס)

או רבואה. ז'אן פול גוטייה (צילום: גטי אימג'ס)

תצוגת האופנה של אוסקר דה לה רנטה לאביב-קיץ 2015 הקדימה במעט את הבשורה על מותו של מעצב העל שנפטר בגיל 82 לאחר מחלה קשה. התצוגה של דה לה רנטה, שזכה במהלך השנים לכינויים מהללים כמו "הגורו של הזוהר"  ו"המלך של שמלות הערב", הייתה חפה מהסחות דעת תפאורתיות או גימיקים זולים, והתבססה בעיקר על כתב ידו המזוהה של דה לה רנטה – נשי, רומנטי והדור עם דומיננטיות משובצת, עיטורים פרחוניים מורכבים, ומשחקים של שחור ולבן. קשה היה לנחש כי התמונה של דה לה רנטה מגיח בסופה של התצוגה במבואת המסלול הפרחונית (מלווה בדוגמנית העל קרלי קרוס), תהפוך תוך פחות מחודשיים לתמונה המלווה את הידיעה המצערת על מותו.

ההשתחוות האחרונה. אוסקר דה לה רנטה (צילום: גטי אימג'ס)

ההשתחוות האחרונה. אוסקר דה לה רנטה (צילום: גטי אימג'ס)

סוף טוב

תצוגה טובה מספרת סיפור טוב והופכת לזכירה כשהיא מגובה בסיום דרמטי. כזו הייתה תצוגת  אביב-קיץ 2015 של דריס ואן נוטן שהתברכה לא רק בסט מעורר השראה (שעיקרו שטיח טחב מרהיב שנתן את הטון לאווירת היער הקסום של התצוגה), אלא גם פינאלה דרמטית ופואטית בה הדוגמניות התיישבו ונשכבו על רצפת המסלול המרופדת.

פינאלה חלומית. דריס ואן נוטן

פינאלה חלומית. דריס ואן נוטן

גם תצוגת אביב קיץ של דולצ'ה וגבאנה נחתמה בצעידה קבוצתית עוצמתית של דוגמניות בלבוש אחיד של מכנסונים  בגזרה סופר גבוהה וחולצות לבנות שתמצתו את המתח הלוחמני-רומנטי בניחוח ספרדי שהתבטא לאורך התצוגה.

סוף טוב, הכל טוב. דולצ'ה וגבאנה (צילום: גטי אימג'ס)

סוף טוב, הכל טוב. דולצ'ה וגבאנה (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה