החוצפה האיטלקית: 12 עובדות על בית האופנה מוסקינו

מהסלוגנים האנטי צרכניים, דרך הגלימה הורודה של ליידי גאגא ועד הקמפיין של לירז דרור | היכרות עם מוסקינו, המותג החתרני שפותח הערב את שבוע האופנה תל אביב

מאת  | ‏ 11 נובמבר 2012

תצוגת אופנה של מוסקינו. הערב בתל אביב | צילום: גטי אימג'ס

1. לא מוסצ'ינו ולא מוצ'ינו | את שם המותג הוגים כך: מוס-קי-נו.

מוס-קי-נו | צילום: גטי אימג'ס

2. המורד הנצחי | בית האופנה האיטלקי נוסד בשנת 1983 במילאנו והוקם על ידי פרנקו מוסקינו, שנפטר ב-18 בספטמבר 1994 מסיבוכים של מחלת האיידס. הוא אמנם חי חיים קצרים, אך הצליח לבסס מורשת רוחשת ב-44 שנותיו, כזאת שלא רק מונצחת, אלא חיה ובועטת עד היום. בשנת 1967, כשהוא בן 17 בלבד, ברח מוסקינו מעיירת מולדתו, אביאטגראסו, לבירת האופנה האיטלקית ונרשם ללימודי ציור באקדמיה לאמנויות יפות. הוא שאף להיות אמן, ובמקביל התפרנס מאיורי אופנה. כך נקלע ליחסי אהבה-שנאה עם הענף שניכרו לאורך גוף עבודתו. התחנות הבאות שלו היו איור עבור ג'יאני ורסאצ'ה ועבודה במותג "קאדט" לצד קארל לגרפלד, ולאחר מכן לבד. כשהוא מצוייד באשכים מפלדה ושק של מצב רוח טוב, הקים את המותג העצמאי שלו, שכוחו בשילוב של אירוניה ואלגנטיות, חדשנות וחוצפה. הוא בז לבזבוז שמולידים הטרנדים, למיתוג נפוח מחשיבות ולמחשבות על תקינות, ובעיקר עשה שימוש מבריק בשיווק, הכל בהפוך על הפוך, עם צחוק מריר בצד. מוסקינו היה מרדן נצחי, שבוי ברוח נעוריו, ולעתים נהנה מאקט ההתנגחות גם ללא מטרה. הוא פשוט אהב להרגיז את אנשי השררה. "אין דבר כזה טעם טוב", הוא קבע.

אירוניה, אלגנטיות, חדשנות וחוצפה. קמפיין מוסקינו צ'יפ אנד שיק, קיץ 2012 | צילום: יח"צ

3. הבדיחה היא עליך | מוסקינו אמנם השפריץ ביקורת גלויה על עולם האופנה וקורבנותיו השטחיים, אבל לא שכח את ההומור בבית. הוא בנה על לקוחות עם חוש הומור בריא וחשבון בנק שמן וקיווה לעורר מחשבה נוספת מעבר ל"אני רוצה את זה ואני רוצה את זה עכשיו". בשנות חייו, מסעות הפרסום של המותג כללו מסרים נגד אלימות, שימוש בסמים והתאכזרות לבעלי חיים, ונשאו סלוגנים אנטי צרכניים מתריסים אך מצחיקים כמו "Fashion is full of chic". הקולקציות כללו פריטים פופיים זרועי משחקי מילים כמו חצאיות עם הכיתוב "Waist of money (מותן)" בקו החגורה, שמלת נשף עשויה משקיות זבל שעליה מתנוסס המשפט "אופנה היא אשפה" או סריגי קשמיר עם הכיתוב המעליב "Rich bitch". בקולקציית חורף 1998, על תוויות הבגדים נכתב "צור את גורלך", במקום שבו אמורים להיות מצויינים הרכב הבד וארץ הייצור. למעשה, שומה עלייך להבין את הבדיחה של מוסקינו כדי ללבוש אותה. ומה שלא יהיה, הבדיחה היא עלייך.

ביקורת גלויה על עולם האופנה וקורבנותיו השטחיים. מימין: תצוגת צ'יפ אנד שיק לחורף 2010. משמאל: בגד ים DRY CLEAN ONLY | צילום: גטי אימג'ס, claireinc.com

4. שואוביז | בתצוגות שלו, שבכולן היה המימד התיאטרלי משמעותי לא פחות מזה האופנתי, נהנה מוסקינו לערער על מוסכמות ולעורר פרובוקציות מטרידות. החל מתצוגות שהחלו כרגיל ולפתע התפשטו בהן הדוגמניות מבגדיהן ופצחו במחול מודרני, וכלה בתצוגת חורף 1989 הבלתי נשכחת, שהייתה מיצג אמנותי של ממש, שבה גברים בתחתוני זהב נשאו את הדוגמניות לאורך המסלול על גבי כסאות מרופדים, מריצות, אלונקות וכסאות גלגלים. אך השואו לא נגמר על הבמה. על הכסאות שיועדו לצופים, הניח מוסקינו לבחירתם עגבניות ופרחים.

מימד תיאטרלי. תצוגת קיץ 2009 | צילום: גטי אימג'ס

5. היורשים | עם מותו, העוזרת האישית ויד ימינו של פרנקו, רוסלה ג'רדיני, תפסה פיקוד על מפעל חייו ומאז היא נושפת, לצד ביל שפירו העומד מאחורי קו הגברים, את רוחו הפארודית במפרשיו של המותג. ג'רדיני אינה מעצבת בעצמה, אלא מנצחת על נבחרת מעצבים שנשמעת כאילו היא לקוחה מקמפיין של בנטון – מלזי, שני אנגלים וכמה איטלקים, יפנים, שווייצרים וגרמנים. היא מעידה על עצמה שהיא מהווה עבורם מוזה וקובעת טון, וחוץ מזה היא אחראית גם על מסעות הפרסום ועיצוב חלונות הראווה המרהיבים. ג'רדיני הצליחה לשמר את אופיו השובב של מוסקינו תוך שהיא מוציאה תחת ידה פריטים שיקיים ועל זמניים, אם כי פחות חתרניים ומנייריסטיים מאלה שהנפיק פרנקו האנרכיסט. עם זאת, היא הובילה אותו לשגשוג כלכלי והותירה אותו רלוונטי לאורך השנים. אחת העדויות לכך היא העובדה האירונית כי על אף שחרת על דגלו מקוריות פורצת דרך, הוא נלחם תדיר עם תעשיית החיקויים במזרח.

הפארודיה חייבת להימשך. רוסלה ג'רדיני | צילום: גטי אימג'ס

6. אימפריה | לצד קו בגדי הקוטור וקו בגדי הגברים והנשים המוכן ללבישה, מונה בית האופנה מספר קווים, ביניהם קו הג'ינסים "לאב מוסקינו", הקו הצעיר "מוסקינו צ'יפ אנד שיק" וקו בגדי הילדים. בנוסף, תחת שמו מיוצרים בשמים, אביזרים ותכשיטים ואפילו קסדות לאופנועים וכיסויי אייפון ואייפד מצועצעים בצורת דובונים, מעילי טרנץ' ושמלות. ב-1989 נפתח בוטיק הדגל ברחוב סנט אנדראה במילאנו ומאז נוספו לו עשרות חנויות בכל רחבי אירופה, ארה"ב, רוסיה והמזרח התיכון. בישראל, החל משנת 2002 ניתן להשיג את מרבית פריטי הקולקציה של מוסקינו ומוסקינו צ'יפ אנד שיק בבוטיק אניגמה בכיכר המדינה.

בוטיק מוסקינו במילאנו | צילום: אתר רשמי

7. מלון מוסקינו | בשנת 2009 נפתח ברובע הבוהמייני בררה שבמילאנו בית המלון Maison Moschino, במבנה ניאו-קלאסי משנת 1840 ששימש בעברו כתחנת רכבת. בדומה למלונות אחרים בעולם שעוצבו ברוחם של בתי אופנה, כמו המלון של ורסאצ'ה באוסטרליה או זה של מיסוני בסקוטלנד, המלון של מוסקינו עוצב בסגנון סוריאליסטי ואסקפיסטי על ידי ג’רדיני וג’ו אן טאן, מעצבת בכירה בחברה. הוא כולל כ-69 חדרים, שעיצובו של כל אחד מהם שאוב מאגדה קלאסית אחרת וכולל גימיק עיצובי כלשהו – מיטה מחופה ורדים אדומים, גב מיטה שעוצב כקולב ענק ממנו נשפכת שמלת קטיפה שהופכת לשמיכה, קיר מעוטר בזבוב שמורכב מאותיות Z או שולחן שעוצב כמו כוס התה של עליסה. לדלפק הקבלה צורת מגף, המסדרונות מנוקדים כורסאות בצורת כבשים ומהתקרה משתלשלים אהילי שמלות.

מיטת שמלת הקטיפה האדומה. מלון Maison Moschino | צילום: אתר רשמי

8. אנקדוטה מקומית | בעודה בסך הכל בת 16, נבחרה לירז דרור, תלמידת תיכון ממושב ניר משה שבדרום ישראל, לככב בקטלוג בגדי הים לקיץ 2007 של מוסקינו. היא מתועדת בו כשהיא מתפלשת בחול, אוחזת בגלשן ומטפסת על סוכת המציל (וגם על כמה דוגמנים). באותה שנה היא הופיעה גם בקמפיינים לוולנטינו, טרוסארדי והקו הצעיר של זארה. כיום היא הפרזנטורית של קסטרו.

היום היא בקסטרו. לירז דרור בקמפיין מוסקינו, קיץ 2007 | צילום: יח"צ

9. V.I.P | מעגל הלקוחות האקלקטי של מוסקינו נע מכוכבת הבורלסק הטראשית דיטה וון טיז, מעריצה פנטית של המותג, דרך השחקנית-זמרת המתוקה זואי דשאנל ועד דמויות יצוגיות כמו הנסיכה דיאנה ומישל אובאמה. גם אווה לונגוריה וגווינת' פאלטרו לגמרי בעניין.

לקוחות מועדפות בשחור-לבן-אדום. דיטה וון טיז, זואי דשנל, אלכסה צ'אנג | צילום: גטי אימג'ס

10. על הבמה | בשנת 2005 עיצבו במוסקינו תלבושות למסע ההופעות של קיילי מינו וב-2008 הלבישו את מדונה לרגל הטור שקידם את אלבומה "Hard candy", שבו היא השתדלה ללבוש כמה שפחות. עבור ליידי גאגא עוצבה השנה גלימה ורודה שעשויה כולה מספוגיות פודרה. גם אדל, פלורנס וולש, קייטי פרי ובריטני ספירס נצפו על הבמה עם בגדי המותג.

גלימה ורודה עשויה ספוגיות שעוצבה במיוחד בשבילה. ליידי גאגא בהופעה | צילום מסך

11. הרומן שלי עם איימי | לאחרונה נגנבה מביתה של הזמרת הבריטית המנוחה איימי וויינהאוס שמלה של מוסקינו שיועדה למכירת צדקה לקרן שהוקמה על שמה, המסייעת לצעירים וצעירות להיחלץ מהתמכרות לסמים ואלכוהול. השמלה, מקו הצ'יפ אנד שיק של החברה, עם הדפס של נייר עיתון, נלבשה על ידי וויינהאוס פעם אחת כשהתארחה בתכנית של ג'ולס הולנד, והייתה עשויה להימכר ב-30,000 פאונד. בנוסף לה, נגנבה גם שמלת החתונה שלבשה ביום נישואיה לבלייק פילדר סיביל.

מי אם לא היא? איימי וויינהאוס במוסקינו | צילום: גטי אימג'ס

12. טבעי זה הכי | ב-1993, בתערוכה שציינה 10 שנים למותג, הוצגה רטרוספקטיבה לכל הדגמים שפרנקו חש כי "לא הובנו כהלכה", ביניהם שמלה אדומה שעל חצאיתה דמות פרה או שמלה שנראית כשקית קניות עם לוגו המותג. בראיון לרגל התצוגה החגיגית, הודיע פרנקו כי יש לו תכניות מרחיקות לכת לעשור הבא, בעיקר מהאספקט האקולוגי, וכי מבחינתו נפתח עידן חדש ואנושי יותר בבית האופנה הנושא את שמו. "לא ייעשה יותר שימוש בצבעים רעילים", הכריז. התצוגה נחתמה בשיירת ילדים לבושים לבן שענדו סרטים אדומים על צוואריהם, להעלאת המודעות לאיידס. ב-1994 הציג קולקציה שלמה נעדרת פרווה ועור שעשתה שימוש רק בכותנה ירוקה שנצבעה בחומרים טבעיים. חודשים ספורים אחר כך נפטר מהמחלה.

מודעת פרסום של מוסקינו, שנת 1989 במגזין Spy | צילום: סריקה

השאירו תגובה