שבוע האופנה הישראלי יוצא לדרך: "בעולם שוב מקדמים את הרזון? אצלנו לא"

על אף קשיים רבים מתמיד, בין השאר על רקע האווירה המדינית המבעבעת והיעדר תמיכה ממשלתית, שבוע האופנה קורנית תל אביב ייפתח בעוד כשלושה שבועות. עיתונאים זרים לא יגיעו הפעם, גם לא אנה וינטור שלטענת המפיק כבר אישרה ואז ביטלה, אבל כמו תמיד זו תהיה חגיגה מרגשת של אופנה ישראלית

מאת  | ‏ 26 פברואר 2023

מתוך שבוע האופנה 2022. משכית בעיצוב שרון טל (צילום: אבי ולדמן)

מתוך שבוע האופנה 2022. משכית בעיצוב שרון טל (צילום: אבי ולדמן)

בכל שנה קשה להרים את שבוע האופנה הישראלי, אבל השנה – וואלה הגזים. זה מה שאפשר להבין הבוקר (א') מדבריו של האב המייסד והמפיק הבלתי נלאה של האירוע, מוטי רייפ. "אני יכול להבין אישה שיולדת", הוא פותח בנימה אופיינית. "זה תמיד קושי מאוד גדול, אבל השנה לאור המצב המדיני היה לי עוד יותר קשה לגייס מימון ולהביא חברות שייקחו חלק מבחינה כלכלית. המדינה בוערת, כולם הולכים להפגנות ואני מעלה פוסטים של טיזרים לשבוע האופנה. זו תחושה מוזרה, וזה לא כתמול שלשום. אבל קיבלתי החלטה שלא ניתן לשום דבר לעצור אותנו. זו חובתי האישית לתת לגאווה וליצירה הישראלית את הבמה הראויה. אני מפורק, אני והצוות חווים ימים די מאתגרים, ורק מקווים שנוכל להגיע לרגע הזה, ששבוע האופנה יקרה ושום דבר לא יחבל בדרך".

טפו חמסה, כרגע הכל קורה. שבוע האופנה הישראלי, גם השנה בשיתוף חברת ההדפסה הדיגיטלית קורנית, ייפתח ביום ראשון 19.3.23 ובמשך ארבעה ימים יציג את מיטב התוצרת של מיטב המעצבים הישראלים. מעל שמות מתבקשים כמו אלון ליבנה, טובה'לה ומשכית, מתבלט השנה רוב משמעותי של שמות חדשים וצעירים יותר – מדוד וקסלר דרך אריאל טולדנו ועד האוס אוף ג'אפה. 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by House of Jaffa (@house_of_jaffa)

השם המעודכן המלא הוא שבוע האופנה קורנית FAC – ראשי התיבות של אופנה, אג'נדה וקהילה – כשהשנה משולבים בליינאפ התצוגות אירועי תוכן ופאנלים שונים בנושאי בריאות, חדשנות ושוויון. לצד יעל בן ישראל בתפקיד העורכת הראשית של שבוע האופנה ומנהלת התוכן של FAC, רייפ לוקח צעד גדול קדימה עם האג'נדה החברתית-נשית שמלווה את שבוע האופנה בהפקתו כבר יותר מעשור.

"שינוי אידיאל היופי הוא כבר אובייס, זה הולך ונהיה יותר טבעי", הוא טופח לעצמו על השכם, ובצדק. "אנחנו חיים בתקופה מאד יפה שבה חולשה הפכה להיות כוח. המיזם של FAC נולד לפני כמה שנים כשהמטרה היא להשתמש בבמה של נשים מפורסמות כדי להעלות מודעות חברתית. אז בעולם שוב מקדמים את הרזון? אצלנו לא. איי דונט גיב אה פאק. יש מעצבים שלא משתתפים כי לא זרמו עם זה. אני מממן? אני קובע. בכל תצוגה תהיה לפחות נציגות אחת של גיוון".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Motty Mordechaie David Reif (@mottyreif)

המוטיבציה הזאת היא גם מה שהוביל הפעם את רייפ בהיבט הכלכלי. "השנה לא קיבלנו שום תמיכה, ולא כי לא ביקשתי, ממוסדות ממשלתיים. אז עבדנו הפוך, בנינו את האג'נדות ובהתאם פנינו לחברות מסחריות". היעדר התמיכה הממשלתית מתבטא, למשל, במכה קשה למה שהיווה את אחת הגאוות הגדולות של שבוע האופנה הישראלי: נוכחות עיתונאים זרים וסיקור בינלאומי. "עד היום הבאנו אותם דרך משרד החוץ והתיירות, שמימנו להם טיסות ומלונות. השנה מיד קיבלנו תשובה שאין תקציב". 

אז עיתונאים זרים לא יהיו, וגם לא אף אחד מנציגי הממשלה, שלא הוזמנו הפעם, למעט אשת הנשיא. אבל הברזה אחת כואבת במיוחד למי שיוגע מה יכול היה להיות: "מבאס להגיד, אבל הייתי ככה קרוב להביא את אנה וינטור", מגלה רייפ. "היא כבר נתנה תשובה חיובית. לא יודע מה הסיבה האמיתית, אבל אחרי שקיבלנו אישור על הכל היא הודיעה שהיא לא מגיעה. לדעתי זה בהחלט היה עניין פוליטי". על אף הפומו התיאורטי הזה, והנימה התשושה והקודרת מהרגיל, כל מי שחווה בעבר את שבוע האופנה הישראלי יודע שיהיה קשה שלא להנות ולהתרגש ממנו מאוד גם הפעם.

MonaLizabeth (צילום: גלעד קבלרו)

MonaLizabeth (צילום: גלעד קבלרו)

 

אריאל טולדנו (צילום: אבי ולדמן)

אריאל טולדנו (צילום: אבי ולדמן)

השאירו תגובה

 

  • צודקים ואחר כך הישראלים או מרים מקפחים אותנו.יש מעצבים ערבים מדהימים תזמינו אותם מוטי רייף זה התפקיד שלך

    מאת: דור |‏ 26 בפברואר 2023 | 15:41
  • לא נמאס כל שנה אותם חבורת ״מעצבים״ שלא פועלים כל השנה ומתקבלים רק כי הם מקרובים

    מאת: בדיחה |‏ 26 בפברואר 2023 | 14:37
  • וכרגיל אין אף מעצב ערבי, כי הם לא קיימים

    מאת: אהלן |‏ 26 בפברואר 2023 | 13:38