האמן עודד את עוקביו לשדוד את החנות הזאת, וזה מה שקרה

יצירותיו האיקוניות של בנקסי תמיד מעוררות הרבה עניין, לא מעט בזכות העובדה שהאמן המפורסם שומר את זהותו בסוד כבר שלושה עשורים. זו גם הפרצה החוקית שמאפשרת למותגים כמו Guess להשתמש בעיצוביו ללא רשותו - מה שמאלץ אותם עכשיו לסגור את אחת החנויות המרכזיות ולכסות את חלון הראווה שלה מחשש לביזה

מאת  | ‏ 20 נובמבר 2022
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Banksy (@banksy)

"לתשומת לב הגנבים", מכריז האמן בנקסי בפוסט שעלה אתמול באינסטגרם שלו וכבר עומד על כ-1.6 מיליון לייקים, "אנא הגיעו לחנות Guess ברחוב ריג'נט. הם הרשו לעצמם לקחת את האמנות שלי מבלי לבקש רשות. למה שזה יהיה לא בסדר מצדכם לעשות את אותו הדבר עם הבגדים שלהם?". 

חייבים להודות שזו טענה די משכנעת, ונראה שגם ב-Guess הרגישו ככה, כי הם מיהרו לסגור את החנות ולכסות את חלונות הראווה שהציגו את הפריטים עם איוריו של אמן הרחוב הנודע והמסתורי. אין ספק שמדובר במהלך אופייני למדי מצד בנקסי, שמוכר בחיבתו לאקטים "אנרכיסטיים" כמו גריסתו של הציור "ילדה עם בלון" בעיצומה של מכירה פומבית, או פשוט כמו בחירתו העיקשת להישאר אנונימי לחלוטין בשלושים השנים האחרונות.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by GUESS (@guess)

הבחירה הזאת היא גם מה שמאפשר ל-Guess ומותגים אחרים להשתמש באמנות של בנקסי, לאחר שבשנה שעברה פסק בית המשפט הבריטי כי האמן לא יוכל להגן על עיצוביו אם לא יתבע עליהם בעלות תחת שמו החוקי. בפסק הדין אף צוטט בנקסי עצמו, שאמר ב-2007 כי "זכויות יוצרים זה ללוזרים".

לפני כשנה נמכר הציור הגרוס, שלאחר גריסתו נקרא "האהבה בפח הזבל", תמורת סכום שיא של 25.4 מיליון דולר, ובימים האחרונים התרגשו רבים לגלות שבע יצירות חדשות של בנקסי על קירות הרחובות החרבים באוקראינה. לא מופרך, אם כן, שב-Guess בכל זאת לא ממש מתחרטים על המהלך. כפי שכתב אחד המגיבים לבנקסי, "הפוסט הזה הוא הכי הרבה פרסום שהם קיבלו מאז 1993".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Banksy (@banksy)

השאירו תגובה