מפעל החלומות של אלבר אלבז הוא חגיגה של אהבה והשראה

השבוע תיפתח במוזיאון העיצוב בחולון התערוכה שחוגגת את חייו ויצירתו של ילד העיר, אלבר אלבז, שהיה לאחד ממעצבי העל החשובים והמשפיעים בעולם ונפטר בשנה שעברה כתוצאה מקורונה. התערוכה כוללת דגמי קוטור מרהיבים שיצרו המעצבים הגדולים בעולם בהשראת דמותו, והביקור בה מבהיר: הוא היה אדם חד פעמי ויוצר גאון שנגע בלבו של כל מי שהכיר, החל מהמנהלת האמנותית של דיור ועד מריל סטריפ

מאת  | ‏ 11 ספטמבר 2022

אהבה מביאה אהבה. מפעל החלומות של אלבר אלבז במוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)

אהבה מביאה אהבה. מפעל החלומות של אלבר אלבז במוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)

"הדבר היחיד שאני לא עושה זה לסכם. אני לא עושה רטרוספקטיבות". זה הציטוט שמחכה בסוף המסדרון הצר והיפה שיצרו במוזיאון העיצוב חולון במסגרת התערוכה "אלבר אלבז: מפעל החלומות", לאורכו מוזמנים המבקרים ללוות את חייו של אלבז מהולדתו בקזבלנקה דרך ילדותו בחולון, לימודיו במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, המעבר לניו יורק ופריז ועד נסיקתו לצמרת האופנה העילית. "התערוכה מכבדת את דרכו ובמקום לסכם את חייו, מזמינה את הבקרים למסע בעקבות החומרים שמהם עשויים החלומות של אלבר", אמרה הבוקר (א') האוצרת יערה קידר, שעמלה על איסוף החומרים בעבודה צמודה עם משפחתו הישראלית של המעצב, שנפטר כתוצאה מקורונה בגיל 59, לפני כשנה וחצי. 

"ליווינו כמשפחה את אלבר בכל אבן דרך במסע המופלא שלו", סיפר אחיינו אלון בן טולילה. "היינו שם בכל תצוגה, בכל אירוע, בכל פרס שקיבל, מתבוננים בו בגאווה ועומדים לצידו תמיד. היום אנחנו נרגשים במיוחד, מכבדים אותו בבית שלנו ובבית שלו, במדינה אותה אהב, בעיר בה גדל וגרמה לו לחלום חלומות גדולים, אותם הוא יצא להגשים". בדבריו חזר בן טולילה על הנוסחה הפשוטה שאפיינה את דרכו האישית והמקצועית של אלבז, והפכה למוטו של התערוכה: אהבה מביאה אהבה. 

הדגם שעוצב על ידי בהית האופנה לנווין, בראשו עמד אלבז והפך אותו לאיקוני מאי פעם (צילום: אלעד שריג)

הדגם שעוצב על ידי בית האופנה לנווין, בראשו עמד אלבז והפך אותו לאיקוני מאי פעם (צילום: אלעד שריג)

זה גם העיקרון הבולט מאחורי האטרקציה העיקרית: 46 דגמים שיצרו מעצבי האופנה הגדולים והחשובים בעולם בהשראת דמותו של אלבז. בלנסיאגה, גוצ'י, ורסאצ'ה, סן לורן, בוטגה ונטה – כולם שם, במחווה והוקרה "שלא הייתה כמותה בהיסטוריה של האופנה העולמית", כפי שמציינת קידר. ואכן, הביקור בתערוכה מצליח לייצר בדיוק את החוויה שהפעילה את אלבז יותר מכל: תמהיל של השתאות מהאמנות והיופי של אופנה, לצד התרגשות כנה וטהורה מהגורם האנושי. 

"כשהשתתפתי לראשונה בארוחת ערב רשמית של ווג איטליה, הרגשתי לא בנוח בין כל המעצבים המפורסמים", מספרת למשל מריה גרציה קיורי, המנהלת האמנותית של דיור (והאישה הראשונה בתפקיד זה). "אלבר היה הראשון שפנה אלי, הסביר לי פנים וגרם לי להרגיש נינוחה. הוא בירך אותי ונותר לעמוד לצדי לאורך האירוע כולו. הנדיבות והאמפתיה שלו נגעו בי. מאז הוא היה כמו אח בשבילי, תמיד האיר את עיני בניסיון, בחוכמה ובאהבה".

שמלת האוסקר של מריל סטריפ. "אלבר הוא משורר ומענטש, אמן. כזה שאת יכולה להרגיש שנשים היו חשובות עבורו מאוד לאורך חייו" (צילום: אלעד שריג)

שמלת האוסקר של מריל סטריפ. "אלבר הוא משורר ומענטש, אמן. כזה שאת יכולה להרגיש שנשים היו חשובות עבורו מאוד לאורך חייו" (צילום: אלעד שריג)

אלבז, מתברר, לא היה רק מפעל חלומות של איש אחד, אלא גם מפעל ציטוטי השראה לא קטן. "הצלחה היא כמו בושם – אפשר להריח, אבל לא לשתות", או – "קימורים זה נפלא, קמטים זה מהפנט, למה שלא פשוט נהיה מרוצים ממי שאנחנו?". רק בזכותם אין סיכוי שלא לצאת מועצמים, אבל הם גם מלווים בכל כך הרבה נגיעות קטנות ואינטימיות מחייו ויצירתו של אדם שבאמת אי אפשר שלא להתאהב בו. "מאז ומעולם המשוואה הייתה פשוטה עבורי: כשאני לובשת את אחת השמלות שלו, אני עדיין מרגישה עצמי, או פשוט גרסה יותר טובה שלי", מצוטטת מריל סטריפ, שהשמלה הזהובה האיקונית שעיצב לה מוצגת בתערוכה – לאחר שקידר העזה ושלחה לה מייל אישי. סטריפ נענתה בשמחה, ללא כל תיווך, ושלחה את השמלה.

בתערוכה מוצגים יותר מ-100 דגמי קוטור, לצד מאות צילומים, חומרי ארכיון שלא נחשפו מעולם וקטעי וידאו וקול מרגשים, מצחיקים ומעוררי השראה של אלבז, והיא נפתחת לקהל הרחב ביום חמישי, 15.9, במוזיאון העיצוב חולון. "מי שזכה להכיר את אלבר בחייו לעולם לא ישכח אותו", סיכם בן טולילה. "הוא חדר לכל לב ולכל נפש, השפיע על כל מי שהכיר אותו. ברגישותו העצומה ידע לתת לכל אדם להרגיש מיוחד. זאת אהבה. אני מקווה שכל מי שיגיע לתערוכה יחוש את לבו החם והאוהב של דוד שלי וייקח עמו לדרך את הבסיס – אהבה מביאה אהבה".

"הדבר היחיד שאני לא עושה הוא לסכם". אלבר אלבז (צילום: Christophe Madamour)

"הדבר היחיד שאני לא עושה הוא לסכם". אלבר אלבז (צילום: Christophe Madamour)

מפעל החלומות במוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)

מפעל החלומות במוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)

השאירו תגובה