סוציאליזם אופנתי: 10 מעצבים תחת מטריה אחת

קבוצת מעצבים ישראלים חברה יחד לחנות בדיזנגוף כדי לחסוך בעלויות | הרעיון מאחורי "אמברלה" פשוט ומבריק, אבל מתברר שגם ללא תיווך של בעלי הבוטיקים, המחירים לא זולים יותר מבכל חנות אחרת

מאת  | ‏ 3 ינואר 2012
חנות "אמברלה" | צילום: יח"צ

קר שם בחוץ, כדאי לקחת מטריה. חנות "אמברלה" | צילום: יח"צ

השוק המקומי המוצף במעצבים קטנים, שיטת הקונסיגנציה והמיתון שלא מעודד את הצרכנים לפתוח את הארנק, כל אלו הובילו לפני שנה בדיוק להולדתו של מיזם מסקרן ובעל פוטנציאל מהפכני בשל פשטותו. בחנות "אמברלה" בצפון דיזנגוף בתל אביב שותפים 10 מותגים שונים החולקים בנטל העלויות "תחת מטריה אחת", כמאמר הכתובת על הקיר.

המעצבים מחלקים ביניהם את חשבונות שכר הדירה, הארנונה, המשכורות של שתי המוכרות, החשמל, המים וכו'. בתמורה, כל אחד מהם מקבל בחלל שטח להציג את מרכולתו כראות עיניו. ההכנסה מכל מכירה מגיעה ישירות לחשבון הבנק של המעצב, בלי המתנה של חודשיים-שלושה ובלי הפרשה של נתח גדול לחנות, כנהוג בבוטיקים רגילים העובדים בשיטת הקונסיגנציה. "כל המעצבים רוצים חנות משל עצמם, אבל נורא קשה לבד", מסבירה אלן רובין, מעצבת תיקים ונעליים ומובילת הפרויקט. "אז אמרנו – אם אנחנו רוצים להישאר במיקום אסטרטגי ולא בפינה חשוכה, כדאי שנאחד כוחות ונחלוק בנטל".

חנות "אמברלה" | צילום: יח"צ

בלי תיווך בין הקונה למעצב. חנות "אמברלה" | צילום: יח"צ

תיק עור של אלן רובין, 1,560 ש"ח | צילום: יח"צ

תיק עור של אלן רובין, 1,560 ש"ח | צילום: יח"צ

| פתאום למעצבים יש שם ופנים |

מלבד רובין חברים בחנות גם מעצבי הבגדים, התכשיטים והנעליים: אנה מאייר, מיכל אמה, רן צוריאל, Nata, MYKA, פרנק טורו, הדס שחם, שרה גנות ואולגה ולבסקי. רובין מסבירה כי לא כל המעוניינים להצטרף לפרויקט יתקבלו בזרועות פתוחות. "אנחנו לא יכולים לקחת לכאן כל מעצב. צריך שהוא יהיה מבוסס בשוק, כי זה עולה לו כסף. העבודות שלו צריכות להתאים לחנות עצמה ולקהל הלקוחות, וגם צריך להיות לנו מקום", היא מעירה ומעבירה מבט על המדפים והקולבים העמוסים.

שנה אחרי השקת "אמברלה", ניתן בהחלט לומר שהמעצבים החברים יוצאים נשכרים משיתוף הפעולה. כל אישה שדורכת בחנות מקבלת מיד הסבר על הרעיון, ואם היא מחליטה לקנות משהו, היא גם שומעת על האדם מאחורי הבגד. "בניגוד לקונסיגנציה, בה לא מסבירים ללקוחה מה היא קונה ואם היא לא מתעכבת על זה היא לא תדע", מדגישה רובין את ההבדל בינם לבין חנויות כמו "רזילי" בהן הלקוחות לא מבדילות במקרים רבים בין המעצבים השונים הנמכרים בחנות.

חנות "אמברלה" | צילום: יח"צ

חוגגים יומולדת שנה. חנות "אמברלה" | צילום: יח"צ

נעליים של MYKA, מחיר: 740 ש"ח | צילום: יח"צ

נעליים של MYKA, מחיר: 740 ש"ח | צילום: יח"צ

| פער התיווך נשאר גם בלי המתווך |

הציפייה היתה שהפתרון המוצלח של "אמברלה" וויתור על תיווכם של הבוטיקים יתגלגל לבסוף גם לכיסו של הצרכן, אך בינתיים זה לא המצב. האם זו ההוכחה לכך שהקונסיגנציה בעצם מוצדקת, או שאולי התאגדות אחת יחידה לא יכולה לשנות לבד את כל השיטה ולשבור את מחיר השוק? "היום כשאני מבינה את העלויות של החנויות אני מבינה את המחיר", אומרת רובין ומסבירה כי "כל המעצבים פה מוכרים ב-20-30 נקודות מכירה אחרות ולא יכולים לוותר עליהן. לא יכול להיות שכאן יהיו את אותם פריטים במחיר נמוך יותר. מה שכן, המעצב יכול להציג פה פריטים שלא נמכרים במקומות אחרים ולשים איזה מחיר שהוא רוצה".

"אמברלה", רחוב דיזנגוף 252 תל אביב, 03-5463867
מחירים: 90 ש"ח – 1,250 ₪
בסוף השבוע הזה תחגוג "אמברלה" שנה להקמתה עם הנחות של 30% על כל החנות

  •  היא הייתה מגלה שהחנות הזאות לא עובדת ולכן מעצבים מתחלפים בה בקצב מסחרר. ולמה בתמונות יש כמעט רק עיצובים של אלן רובין?

    מאת: דורית |‏ 3 בינואר 2012 | 22:42
  •  

    מאת: אלמה |‏ 3 בינואר 2012 | 18:38

השאירו תגובה