מה חשבו העיתונאים מחו"ל על המעצבים בשבוע האופנה?

קובעי הטעם מסכימים ביניהם: יש הרבה התלהבות ויצירתיות, אבל קצת פחות איכות | החדשות הטובות: "גם לונדון היתה לא מזמן כמו תל אביב" | דברים שרואים משם

מאת  | ‏ 23 נובמבר 2011
התצוגה של דורין פרנקפורט בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

חלום ליל קיץ. התצוגה של דורין פרנקפורט בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

הערב, בתום התצוגה ה-18 במספר, ייחתם שבוע האופנה הראשון של תל אביב. האירוע משך לארץ יותר מ-100 נציגי התקשורת העולמית, מ"דיילי טלגרף" הבריטי ועד "ווג" השבדי, רובם נחשפו זו הפעם הראשונה לכישרונות, לסגנון ולטעם המקומי. הסיכון היה גבוה: הצלחת התצוגות יכולה לקדם את התעשייה המקומית שנות אור. כשלון היה עלול להצמיד למדינה את תווית ה"פרובינציה" הנוראה למשך עשור לפחות.

אז מה חשבו עלינו בעלי הדעה? "אין כאן סטנדרט אחיד", ענתה ליסה ארמסטרונג מה"דיילי טלגרף" הבריטי, מבכירות העיתונאיות בתחום האופנה. "מעניין לראות את הרמות השונות בגימור, בחייטות, באקססוריז שלעיתים נראו ממש מאיכות גרועה". למרות כמה הערות על הארגון והתוצר, ארמסטרונג מבהירה שלדעתה אין להתעלם מהפוטנציאל החבוי פה: "גם בלונדון עד לא מזמן לא הייתה איכות", היא מזכירה, "לא היה למעצבים כסף להביא בדים טובים מחו"ל ולכן הכל סבב סביב היצירתיות, כמו פה".

התצוגה של דורין פרנקפורט בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של דורין פרנקפורט בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

ההשוואה המחמיאה לבירה הבריטית חזרה גם מפיה של פאולה ריד, עורכת אופנה במגזין "גרציה": "לקח ללונדון 25 שנה לפתח תרבות של איכות, שיווק וארגון. עבר הרבה זמן עד שזה הפך לחלק בלתי נפרד מעבודת המעצבים. זו הפעם הראשונה שמתקיים בתל אביב שבוע אופנה ולא ציפיתי לראות איכות, אבל ברור שיש כאן הרבה התלהבות כלפי התחום. לכם בטח ייקח פחות זמן להפנים את העניין". שתי העורכות האורחות ציינו את שמותיהן של תמר פרימק מהמותג אישתר ודורית בר אור כחביבות עליהן.

| עוד לא בליגה של הגדולים |

מנגד, מארק וורת', מייסד אתרי ההשראה וחיזוי המגמות "WGSN" ו-"STYLUS" מבקש לצנן את ההתלהבות. "אף אחד מהמעצבים שראינו עד כה לא מגיע לרמה בינלאומית", טוען מי שסייע למארגנים במשיכת השמות הגדולים מחו"ל, "קשה מאוד לבנות מותג, בוודאי ובוודאי שמתוך ישראל. יש יצירתיות ופוטנציאל אבל לצידם, שילוב של כמה בעיות ומחסור חמור בחשיפה החוצה".

התצוגה של דורין פרנקפורט בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של דורין פרנקפורט בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

אם צריך להצביע על מגמות שעלו בשני ימי התצוגות הראשונים, אפשר לדבר על שימוש חוזר בקווים ומוטיבים מזרח תיכוניים או מהמזרח הרחוק. קאצוטו טאי, מבכירי עורכי האופנה ביפן, הופתע מאוד מהמגמה: "האופנה כאן מאוד מושפעת ממדינות מערביות מצד אחד, ומאסיה מצד שני", הוא אומר, "אבל נראה לי שהאנשים פה רוצים להיות מחוברים יותר לאסיה, בתור אסייתים זה מרגיש מאוד אינטימי". טאי מביא כדוגמה את תצוגת האופנה שאהב יותר מכולן, זו של ששון קדם, "הוא מושפע מאיסי מיאקי. יש בו יצירה ולא טרנדיות. התצוגה שלו הייתה מאוד אמנותית והוא מנסה להעביר את הרעיונות שלו".

| פרנקפורט פורחת, אוברזון מקורי |

עוד מעצבת שלא רודפת אחרי טרנדים ומציגה יצירה מקורית ועקבית היא דורין פרנקפורט שהעלתה אתמול את תצוגה הקיץ שלה שכללה 60 מראות. החלק הראשון היה נעים לעין, עם שלל פריטים בצבעוניות רכה מלבן עד ורוד דרך צהוב והדפסים כחלחלים. בלטו במיוחד טוניקה בחיתוך לא אחיד, שמלה לבנה עם צווארון יפני ואאוטפיט פרחוני ובהיר של חולצת כפתורים וחצאית מקסי.

התצוגה של טובל'ה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של טובל'ה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של טובל'ה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של טובל'ה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של טובל'ה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של טובל'ה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

בשעות אחר הצהריים הייתה זו טובל'ה חסין שהציגה קולקציה מלאה במוטיבים המזוהים איתה – רקמות, אפליקציות, מראות ואבנים. נראה שהמעצבת נתנה לדוגמניות אור ירוק לחייך על המסלול, ממש כמו אצל סוניה ריקל בפריז. התוצאה הייתה מופע עליז ואופטימי.

את אפקט הוואו סיפקה גלית לוי שבנתה טבע דומם עם הדוגמניות על המסלול. גם אם שמלות הערב והכלה הבומבסטיות שלה לא קולעות לטעם של כולן, אין מה להגיד על ההשקעה שנדרשת להפקת כל פריט ופריט.

גדעון אוברזון ובתו קארן חתמו את היום השני בתצוגה שנבנתה כולה על משחקי קונטרסט בין שחור ולבן וזכתה למחמאות מהאורחים מחו"ל. "ברור שהוא יודע מה הוא עושה", שפטה דריה שפבאלובה מ"ווג" רוסיה, "יש לו קו משלו והוא לא מעתיק אחרים".

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

אתמול נערכה גם תחרות למעצבים הצעירים בה זכה ישראל אוחיון (זכרו את השם). אוחיון, בוגר שנקר, הרהיב לעבוד עם חומרים פלסטיים יוצאי דופן, ועל כן נבחר מתוך עשרת המתמודדים לעצב קולקציית קפסולה עבור חברת רנואר, נותנת החסות לתחרות.

היום ייסגר שבוע האופנה של תל אביב עם תצוגות של מירה צבילינגר, אישתר, נתנאל זיקרי, עידו רקנאטי, מאוריסיו, אלמביקה ואלון ליבנה.

התצוגה של ישראל אוחיון, זוכה תחרות המעצבים הצעירים בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של ישראל אוחיון, זוכה תחרות המעצבים הצעירים בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

השאירו תגובה

 

  • המעצבים הצעירים בארץ דורשים תשלום מאד גבוה על איכות מאד נמוכה. רמת התפירה והגימור כאן פשוט שערורייה, וזה כולל מה שראיתי אצל יוסף ודורית בר אור. באמת שכבר עדיף לקנות ברשתות מאשר בחנות של מעצב יומרני שאין לו מושג וחצי בתפירה איכותית. בכלל, שני הדגמים שמראים פה של ישראל אוחיון הם הכי מקוריים ובינלאומיים שראיתי מכל התצוגות. צודקים הכתבים שאמרו שלאוברזון וששון קדם יש שפה משלהם, ואלון לבנה היה מענין, אבל דורין פרנקפורט וטובלה לא רלוונטיות והשאר פשוט גרועים.

    מאת: תמר |‏ 27 בנובמבר 2011 | 00:00