ברנשים וחתיכות עם סטייל ב"אימפריית הפשע"

שנות ה-20 של המאה הקודמת היו אחד העשורים המרתקים ביותר בתולדות האופנה | תוסיפו לזה מסיבות, יריות ואלכוהול נוסח אטלנטיק סיטי וקיבלתם את אחת הסדרות הכי שוות בטלוויזיה | אופנה במסך הקטן – כתבה שנייה

מאת  | ‏ 8 נובמבר 2011
מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

דש עם שיר. נאקי תומפסון וגרטרוד שרודר מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

נשים הוללות, גנגסטרים קשוחים ונהרות של ויסקי – נראה שאטלנטיק סיטי הייתה ה-מקום להיות בו בשנות ה-20. "אימפריית הפשע" ("Boardwalk Empire"), סדרת הדגל של רשת HBO, כשמה כן היא, מציגה את עלייתה ושקיעתה של אימפריה, ומשתמשת בסטייל ועיצוב תלבושות מדויקים להפליא, המשקפים את הלך הרוח באותה התקופה: הפזרנות, הבדלי המעמדות ושחרור האישה.

כדי להקים לחיים את אטלנטיק סיטי של 1920 נאלצו החבר'ה במחלקות הארט וההלבשה לעבוד שעות נוספות. מסוליית הנעליים ועד התווית שעל בקבוקי האלכוהול המוברחים של תקופת היובש בארצות הברית, כל פרט שוחזר בדקדוק. מעצב התלבושות ג'ון דאן (שגם חתום על עיצוב התלבושות בעונה הראשונה של "מד מן") סיפר בראיון ל"טלגרף" הבריטי כי במהלך העונה הראשונה הוא ועוזרתו ליסה פאדובני נדרשו להלביש 6,000 שחקנים וניצבים. כל התלבושות רוכזו בהאנגר מטוסים ענק – "חנות כלבו", כפי שכינה את המקום. במשך 5 חודשים ערכו השניים תחקיר על התקופה וחיפשו בקדחתנות אחר פריטי וינטג': מאבזמים, דרך גרבי משי ועד למעיל עם רקמה מורכבת. לכן, לא פלא שדאן מגדיר את תפקידו כשילוב בין היסטוריון, בלש וארכיאולוג.

מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

הסרט בשיער ושרשרת הפנינים לא מותירים ספק באיזה עשור מדובר. מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

למה לא רואים יותר מעילים כאלה? ארנולד רוטשטיין ונאקי תומפסון מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

לצד פריטי הווינטג' נתפרו לצוות הסדרה גם תלבושות חדשות ברוח התקופה. אך גם בהן דאן לא הסכים להשתמש בבדים חדשים, אלא רק בכאלו שנעשה בהם שימוש בשנות ה-20. פוליאסטר, אתם יכולים להבין, היא מילה גסה מבחינתו. עבור חליפות הגברים, למשל, השתמש דאן רק בצמר מסקוטלנד. לשמלות הנשים השתמש רק במשי, צמר ופשתן. אך הגילוי המרעיש ביותר מבחינה אופנתית היה עניין הצבע. הצבעים מאותה התקופה שמצאו דאן ועוזריו היו זועקים הרבה יותר משציפו. "מצאנו סריגי וינטג' מאותם השנים בצבעים חזקים מאוד: כתום חם, צהוב לימון ווורוד פוקסיה". בהתאם לכך גם מרבית הדמויות בסדרה הולבשו בבגדים עם צבעוניות חזקה.

מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

תחרה מייד אין פריז ופרוות. מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

| בלי מחוך, עם לנז'רי |

התקופה בה מתרחשת הסדרה היא אחת התקופות המעניינות ביותר בהיסטוריה של האופנה במאה השנים האחרונות. בטיילת של אטלנטיק סיטי נושבת בשנות ה-20 רוח של אופנה חדשה, משוחררת. אלו השנים בהן התהוותה האופנה המודרנית, אופנה שבה האדם החל לשלוט בבגד ולא הבגד באדם. התקופה היא מעט לפני מתן זכות הבחירה לנשים, ומאופיינת בשחרור מיני וברצון לעצמאות של המין היפה. המחוך המעיק הושלך לפח, ונשים אף החלו ללבוש לנז'רי ממשי או תחרה באופן חשוף. הן אימצו גזרות נוחות יותר, לדוגמה שמלות הצ'רלסטון, ובחרו בבדים רפויים הנופלים על הגוף עם מותניים מעט מונמכות. הצללית הנשית הפכה ל"מלבנית" ואנכית, אך גם לגזרה הזו היו את היתרונות שלה: "בעזרת הגזרה החדשה ניתן היה ללבוש שכבות דקיקות המונחות על הגוף באופן מאוד סקסי. כמו כן, דרך הצורה המלבנית הקישוטים שעל גבי התלבושת קיבלו יתר תשומת לב", מסביר דאן.

בשונה מהנשים, הגברים אמנם המשיכו בביגוד השמרני והפורמלי בדמות החליפה, אך גילו יצירתיות בשילובי הגוונים הלא סטנדרטיים, בהדפסים ובדוגמאות, וגם בעניבות הצבעוניות. כך למשל סגנון הלבוש של גיבור הסדרה, אנוך "נאקי" תומפסון (סטיב בושמי המצוין), גזבר העיר שידו בכל (בעיקר בכל מה שמתנהל מתחת לשולחן), נוצר בדקדוק היסטורי מרשים. עם פרח ציפורן בדש חליפתו ונעלי ווינגטיפ המככבות בפתיח הסדרה, נאקי דואג היטב שבגדיו יזעקו את מעמדו ועושרו. הוא מרבה ללכת בחליפות שלושה חלקים מטוויד, בעיקר בצבעים חמים, ודאן מגלה כי ההשראה למלתחה של תומפסון הגיעה מארונו של אדוארד השמיני, שהיה ידוע בסגנונו הנועז ובחוש הסטייל המפותח שלו.

| קו המותן ממשיך לצנוח |

"יס" האחראית על שידור הסדרה בארץ, טרם החלה לשדר את העונה השנייה לכן לא נחשוף יותר מדי פרטים על העונה החדשה עד שתגיע למחוזותינו, רק נרגיע שהסדרה ממשיכה לספק את הסחורה. הדמויות לא משנות באופן דרסטי את המלתחה שלהן, שהרי העלילה ממשיכה בדיוק במקום בו הסתיימה העונה הראשונה בשנת 1921.

מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

לא מפחד מיריות ולא מצבעים עזים. נאקי תומפסון מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

אף אחד לא יוצא מהבית בלי כובע. מתוך "אימפריית הפשע" | צילום מסך

מה בכל זאת משתנה? דאן מגלה לאתר "Clothes on Film" כי מתווספים כובעי הקלוש (פעמון) לנשים, בגזרה הא-סימטרית שהייתה מאוד פופולרית באותם ימים (על אף שאז, כך הוא מספר, כלל לא קראו לזה "כובעי פעמון"). כמו כן, המכפלות בתחתית השמלות מתקצרות מעט, בעוד קו המותן יורד מטה: "השינוי האמיתי מתרחש שנה לאחר מכן, ב-1922 כשקו המותן מגיע עד הירך והמכפלת למעשה מתארכת. לא הגזרה המחמיאה ביותר שקיימת, אבל למזלנו הטרנד הזה התפוגג די מהר", הוא מסביר. בטרנד המדובר נצפה בעוד כשנה, שכן ה"אימפריה" הוחתמה החודש לעונה שלישית ברשת HBO. חגיגת השיכרות, כך נראה, לא הולכת להסתיים בזמן הקרוב. לחיים!

>> נערה עם עגיל פנינה: "אחוזת דאונטון" מהפנטת

השאירו תגובה

 

  • פשוט טוב טעם. והפרח – אללי!

    מאת: רונצ'ו |‏ 9 בנובמבר 2011 | 10:55
  • מבין גם אוהב את התחומים הללו.
    כתבה מקסימה, אוהב את כל סידרת הכתבות

    מאת: גיל |‏ 8 בנובמבר 2011 | 14:37
  •  כל כך הלואי שהאופנה תחזור למקום שבו האישה הייתה ליידי אמיתית ומתלבשת בסטייל וצניעות עוקצת והגבר היה ג'נטלמן מחויט:)

    מאת: אני |‏ 8 בנובמבר 2011 | 14:01