תחרות ונחשים: סיכום שבוע הקוטור בפריז

רגע לפני שמתחיל חודש שבועות האופנה מסביב לעולם, צמרת התעשייה הגיעה לפריז כדי לחזות ביצירות הקוטור של בתי האופנה הגדולים והחשובים ביותר. ולנטינו הציגו את האקססורי הלוהט הבא, דונטלה ורסאצ'ה הביאה טאצ' ספורטיבי, ג'יאמבטיסטה ואלי הציג חלומות מבד וג'ון גליאנו במחווה לדיוויד בואי. לראות ולרייר

מאת  | ‏ 28 ינואר 2016
תצוגת הקוטור של ולנטינו. שימו לב לקשת הנחשים היפה (צילום: גטי אימג'ס)

תצוגת הקוטור של ולנטינו. שימו לב לקשת הנחשים היפה (צילום: גטי אימג'ס)

אווירת "שבועות האופנה לאן?" המרחפת מעל התעשייה בתקופה האחרונה לא נעדרה גם משבוע הקוטור המתרחש בימים אלו בפריז. שאלות בקשר לחיבה המוגזמת ל"טריקים" אינסטגרמיים, ספקות בקשר לנחיצותו של מנהל קריאטיבי מוכר שיוביל את המותג, ומידת הרלוונטיות של העיצובים שומטי הלסתות למלתחות ההמונים היו רק חלק מהסוגיות שאפפו שבוע זה. ועדיין, היו לא מעט רגעים שדיברו בעד עצמם ותצוגות שיישרו קו עם הציפיות המקושרות לשבוע הזה, ביניהן הפגנה של וירטואוזיות עיצובית, עושר חומרי וסגנוני ופריטים שזועקים "מלאכת מחשבת".

מאורעות חודש נובמבר האחרון הותירו את חותמם גם על הקולקציות ששוגרו מבירת האופנה הצרפתית. הקולקציה של ג'יאמבטיסטה ואלי הייתה מעין שיר הלל לגנים והפארקים של העיר הציורית, כשואלי מתוודה מאחורי הקלעים על האובססיה המוכרת שלו לפרחים, ועל כך שהקולקציה היא בגדר מחוות תודה לפריז מעוררת ההשראה. ואכן, המוטיבים הפרחוניים המזוהים עם ואלי, כמו גם משחקי הנפחים המוכרים והחיבה לבדי טול, התבטאו בצורה חזקה בקולקציה היפה. גזרות האמפייר שמאפיינות את עיצוביו, שרוולי "בישוף" אקסטרווגנטיים ושימוש באפליקציות עדינות ומורכבות, וכמובן, הפינאלה הדרמטית בדמות שמלות טול-פליסה, זעקו כולם את כתב ידו של המעצב.

כמו מרשמלו ענק. ג'יאמבטיסטה ואלי (צילום: גטי אימג'ס)

כמו מרשמלו ענק. ג'יאמבטיסטה ואלי (צילום: גטי אימג'ס)

בהשראת גנים פריזאיים.  ג'יאמבטיסטה ואלי (צילום: גטי אימג'ס)

בהשראת גנים פריזאיים. ג'יאמבטיסטה ואלי (צילום: גטי אימג'ס)

לחלום שאולי יום אחד נלבש את זה (צילום: גטי אימג'ס)

לחלום שאולי יום אחד נלבש את זה (צילום: גטי אימג'ס)

לצד פרשנויות מוצלחות לזוהר ההוליוודי המזוהה עם בית האופנה, הקולקציה של ארמני פריווה הייתה מעניינת אך בלתי אחידה. הצבעוניות השולטת, שהתבססה על גווני לילך-לבנדר בהירים, שילבה בין גזרות אנכרוניסטיות למודרניות, בין פריטים קרקסיים (דוגמת מכנסיים ששוליהם מעוטרים בקפלים מתרחבים) לכאלו שכוכבות הרגע תשמחנה לאמץ אל השטיחים האדומים של עונת הפרסים שנמצאת כעת בעיצומה.

צבע הלילך שלט בארמני פריווה (צילום: גטי אימג'ס)

צבע הלילך שלט בארמני פריווה (צילום: גטי אימג'ס)

מישהי עומדת ללבוש את המכנסיים שמימין? (צילום: גטי אימג'ס)

מישהי עומדת ללבוש את המכנסיים שמימין? (צילום: גטי אימג'ס)

התצוגה של דיור, שהציפייה לחשיפתה הועצמה עקב עזיבתו של המנהל הקריאטיבי ראף סימונס, עמדה בסימן ה"ריאליזם החדש של אופנת הקוטור". העיסוק העקרוני ברלוונטיות של קולקציות הקוטור והפרדוקס הרעיוני-פונקציונלי המאפיין אותן, הדהדו מבין העיצובים שהציגו מגמה לבישה יותר, כזו שיכולה לקסום גם לאישה שבחיים לא תלבש או תוכל להרשות לעצמה את פריטי הקוטור הבלתי מושגים.

מלתחה מודולרית, כזו שאפשר לג'נגל בין סך מרכיביה בנוחות ובקלות, עמדה אל מול עיניהם של מנהלי האטלייה שהופקדו על עיצוב הקולקציה הנוכחית. אל המסלול הם שיגרו פריטים ורסטיליים כגון חצאיות A, ז'קטים ומעילים לצד שמלות המהוות את ה"חשודות המיידיות" של אופנת הקוטור.

סופיה מצטנר בדיור. הקולקציה שכולם חיכו לה (צילום: גטי אימג'ס)

סופיה מצטנר בדיור. הקולקציה שכולם חיכו לה (צילום: גטי אימג'ס)

פריטים מודלריים שיקרצו לכולן (צילום: גטי אימג'ס)

פריטים מודלריים שיקרצו לכולן (צילום: גטי אימג'ס)

התצוגה של מייזון מרג'יאלה בניצוחו של ג'ון גליאנו הייתה צעד נוסף בחיבור בין המעצב למורשת המותג, שהתבססה על הרצון לחקור את האופן שבו נוצרת אופנה, וכיצד ניתן לקרוא תיגר על מוסכמותיה.

לאחר מספר מערכות בהירות שקרעי בדים הפכו אותן למעין בובות דיגום, זרמו אל המסלול שפע של דגמים שעוסקים בפירוק והרכבה. דגמים המורכבים ממשחקי שכבות וקונטרסטיות חומרית שהועצמו על ידי מראות איפור ושיער אוונגרדיים, שהיו הומאז' מרגש לאחד מגיבורי התרבות של גליאנו, הלא הוא דיוויד בואי.

גליאנו מתחבר טוטאלית למרג'יאלה (צילום: גטי אימג'ס)

גליאנו מתחבר טוטאלית למרג'יאלה (צילום: גטי אימג'ס)

הומאז' לדיוויד בואי. מייזון מרג'יאלה (צילום: גטי אימג'ס)

הומאז' לדיוויד בואי. מייזון מרג'יאלה (צילום: גטי אימג'ס)

כמו בובות דיגום. מרג'יאלה (צילום: גטי אימג'ס)

כמו בובות דיגום. מרג'יאלה (צילום: גטי אימג'ס)

מי שחיפש את מנת הקוטור המוכרת והיותר קונבנציונאלית, קיבל אותה בענק בתצוגות של ולנטינו ואלי סאאב. אצל סאאב, הידוע בשמלות ערב עוצרות נשימה שהכוכבות קוטפות אחת אחת אל השטיחים האדומים, נצפו שמלות תחרה ושיפון עם אלמנטים מורכבים כמו חריזה ואפליקציות עדינות.הטאצ' האתני של הקולקציה שעוצבה בהשראת הודו, ניכר בפרשנויות על הסארי המסורתי ושילובו עם נגיעות של הסגנון האדוארדיאני.

אוריינט אקספרס אצל אלי סאאב (צילום: גטי אימג'ס)

אוריינט אקספרס אצל אלי סאאב (צילום: גטי אימג'ס)

הכלה המלכותית של סאאב (צילום: גטי אימג'ס)

הכלה המלכותית של סאאב (צילום: גטי אימג'ס)

אקזוטיקה אפיינה גם את התצוגה של ולנטינו. היא שילבה בצורה מופלאה בין אפיל בוהמייני, אקלקטיות תרבותית ואופל רומנטי מהפנט. פריטי הקטיפה הצבעוניים של הקולקציה התבלטו ביופיים לצד נזרי הנחשים שככל שנראה יזכו בקרוב למעמד של אקססורי סופר נחשק.

האקזוטיקה שלטה גם בולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

האקזוטיקה שלטה גם בולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

כמו תמיד, השמלות היפות ביותר שייכות לולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

כמו תמיד, השמלות היפות ביותר שייכות לולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

אופל רומנטי מהפנט. ולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

אופל רומנטי מהפנט. ולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

כמו ציור של קלימט (צילום: גטי אימג'ס)

כמו ציור של קלימט (צילום: גטי אימג'ס)

גברת, יש לך נחש על הראש (צילום: גטי אימג'ס)

גברת, יש לך נחש על הראש (צילום: גטי אימג'ס)

יריית הפתיחה של שבוע הקוטור התחילה בתצוגה של אטלייה ורסאצ'ה, שהביאה משב ספורטיבי מרענן בדמות מערכות לבוש לבנות בהשראת בגדי סקי. הטאצ' הספורטיבי לא נעדר גם מהמשך התצוגה, כשלצד השמלות הסקסיות, חובקות הגוף ומשופעות הקאט-אאוטים המזוהות עם בית האופנה, הופיעו לא מעט פריטים כמו ג'קטים בסגנון בומבר וסרבלים. עבודות היד המורכבות והקפדה על דיטליים דוגמת קשירות חבלים, התבלטו לאורך התצוגה כולה ושמו זרקור על איכויותיה.

ג'יג'י חדיד באטלייה ורסאצ'ה (צילום: גטי אימג'ס)

ג'יג'י חדיד באטלייה ורסאצ'ה (צילום: גטי אימג'ס)

משב רוח ספורטיבי אצל ורסאצ'ה (צילום: גטי אימג'ס)

משב רוח ספורטיבי אצל ורסאצ'ה (צילום: גטי אימג'ס)

כמו בכל שבוע אופנה, ההסתקרנות מהאורחות המאיישות את השורות הראשונות אינה יודעת שובע. הפעם בלטה במיוחד נוכחותה של קארה דלווין שהתייצבה לתצוגה של שאנל עם כלבלב חמוד ומשכה לא פחות פלאשים מהדוגמניות שצעדו על המסלול. נוכחותן של "איי-ליסטריות" נוספות כמו דיאן קרוגר וגווינת' פאלטרו רק העצימה את האימפקט של התצוגה המדוברת.

גם את התצוגה של סקיאפרלי איישו כוכבות "איכותיות" כקייט בוסוורת', אוליביה פלרמו וקרלה ברוני-סרקוזי, שידועות כחובבות בית האופנה הוותיק. אולם אלו שתפסו את מירב הפלאשים ותזזו יותר מכולם בין תצוגה לאפטר פארטי (ודאגו להחליף אאוטפיטים בקצב מסחרר) היו האיט גירלס והעורכות הפאשניסטות הכבדות כדוגמת אנה דלו רוסו, לנה פרמינובה ומירוסלבה דומה, שמכינות את עצמן לחודש אופנתי נוסף שמתחיל בעוד כשבועיים בפאשן וויק הניו יורקי, שיעבור מיד לאחר מכן ללונדון, מילאנו ואז שוב, לפריז.

ג'יג'י וקנדל חורכות את המסלול של שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

ג'יג'י וקנדל חורכות את המסלול של שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

קארה דלווין והכלבלב בשאנל (צילום: אינסטגרם caradelevingne)

קארה דלווין והכלבלב בשאנל (צילום: אינסטגרם caradelevingne)

חברתו הקרובה של לגרפלד, דיאן קרוגר מפרגנת לשאנל (צילום: אינסטגרם dianekruger)

חברתו הקרובה של לגרפלד, דיאן קרוגר מפרגנת לשאנל (צילום: אינסטגרם dianekruger)

אוליביה פלרמו, קרלה ברוני וקייט בוסוורת' בתצוגה של סקיאפרלי (צילום: גטי אימג'ס)

אוליביה פלרמו, קרלה ברוני וקייט בוסוורת' בתצוגה של סקיאפרלי (צילום: גטי אימג'ס)

מירוסולובה דומה, אנה דלו רוסה ולנה פרמינובה בתצוגה של ולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

מירוסולובה דומה, אנה דלו רוסה ולנה פרמינובה בתצוגה של ולנטינו (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה