ג'ון גליאנו: "אני מכור לאלכוהול, כדורי שינה וכדורי הרגעה"

מעצב האופנה המודח של בית דיור אמר היום עם פתיחת משפטו כי הוא סובל מהתמכרות | העונש המירבי על הערות גזעניות כמו שהשמיע הוא 6 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי | רוני בר מדווחת מפריז

מאת  | ‏ 22 יוני 2011
משפטו של ג'ון גליאנו עומד להתחיל היום | צילום: גטי אימג'ס

מתעקש שהוא לא אנטישמי. גליאנו בפתיחת הבוטיק של דיור בניו יורק ב-2010 | צילום: גטי אימג'ס

לבוש בשחורים, אחרי 15 שנה בפסגת העולם ושלושה חודשים וחצי בגמילה, התייצב היום בבית המשפט בפריז מעצב דיור המודח, ג'ון גליאנו (50). הילד הרע של עולם האופנה נאלץ לפלס את דרכו בין עשרות העיתונאים שהגיעו כדי לתעד את הופעתו הפומבית הראשונה מאז סוף פברואר. המעצב הבריטי מואשם בשני מקרים של "הטחת עלבונות גזעניים בזולת בפומבי", עבירה שהעונש המירבי עליה הוא קנס בסך 22,500 אירו ושישה חודשי מאסר. לדבריו הוא סובל מהתמכרות לאלכוהול וכדורי שינה וכלל לא זוכר שאמר את ההערות האנטישמיות והגזעניות שמיוחסות לו.

מוקדם יותר היום התראיינה ז'רלדין בלוך, אחת המתלוננות נגד גליאנו וחשפה את גרסתה לתקרית ב-24 בפברואר: "הוא העליב אותי יותר ויותר חזק וניסה את כל הסגנונות. בהתחלה זה היה נגד הבגדים שלי, אחר כך הוא העליב את הגוף שלי, אחר כך אמר שאני מלוכלכת ואז עבר ל'יהודיה מלוכלכת". עורך דינה של בלוך סיפר כי היא אינה מעוניינת בכספו של גליאנו, אלא בפיצוי סמלי בגובה אירו אחד, והתנצלות פומבית מעל דפי המגזינים Vogue ו-Elle. בניגוד לבלוך, בן זוגה פיליפ וירגיטי תובע פיצוי כספי על הפגיעות שספג.

משפטו של ג'ון גליאנו עומד להתחיל היום | צילום: גטי אימג'ס

אוהב לדפוק הופעות על המסלול. גליאנו חותם את התצוגות של דיור | צילומים: גטי אימג'ס

| בלע כדורים כמו ממתקים |

פרקליטו של גליאנו, אורליין האמל, אמר כי הלחץ בו היה נתון מרשו לפני שבוע האופנה דרדר אותו למצב בו הוא החל לבלוע כדורים "כמו ממתקים". "דבר אחד ברור והוא שג'ון גליאנו היה אז חולה", אמר בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, "הוא היה מכור לאלכוהול, לכדורי שינה ולוואליום. האפקט המשולב של כל הסמים האלו יחד הוא איבוד שליטה מוחלט". האמל הוסיף כי מרשו – שנמצא מאז התפוצצות הפרשה בגמילה – פיכח מזה שלושה חודשים.

הפרשה שהרעידה את אמות הספים של עולם האופנה התפוצצה בתקופה הרגישה ביותר בשנה עבור התעשייה הפריזאית – כמה ימים בלבד לפני תצוגות הסתיו-חורף בעיר. ב-24 בפברואר התפתח עימות בין גליאנו לבין בלוך וחבר שהיה עמה בקפה הברנז'אי – "לה פרל" ברובע המארה (מרחק בתים ספורים מדירתו של גליאנו). המעצב נעצר על ידי המשטרה שהוזעקה למקום ונחקר כשהוא שיכור לחלוטין (1.1 גרם אלכוהול בדם).

| לא זוכר שאמר את הדברים |

לאחר פרסום ההתרחשות צפו ועלו שני דיווחים דומים – הראשון הגיע מפיה של אישה בת 48 שסיפרה כי ב-8 באוקטובר 2010 זכתה לטיפול דומה מידיו של המעצב הבריטי באותו בית קפה, כשזה קרא לה "זונה" והתייחס מספר פעמים למוצאה האסייתי. תלונתה הרשמית תידון גם היא בפני בית המשפט.

התקרית השלישית, זו שתועדה ולכן הזיקה יותר מכל לג'ון-ג'ון (למרות שלא תידון בביהמ"ש), התרחשה ככל הנראה ב-12 בדצמבר 2010. בסרטון שפורסם באתר ה"סאן" הבריטי נראה גליאנו השיכור יושב בטרסת "לה פרל" כתמיד, מצהיר על אהבתו להיטלר ומוסיף עוד כמה פנינים כמו: "אנשים כמוכם היו מתים. האמהות שלכם, האבות שלכם, היום מתים בתאי גז…". עורך דינו אמר כי "הווידאו הזה, בו הוא (גליאנו) מופיע, זר לו לחלוטין. הוא ממש נדהם לראות כך את עצמו".

משפטו של ג'ון גליאנו עומד להתחיל היום | צילומים: גטי אימג'ס

בימים יפים יותר עם משפחת דיור. פתיחת חנות המותג בשנחאי | צילום: גטי אימג'ס

| נטלי פורטמן מגנה |

מיד אחרי פרסום הסרטון הודיע בית האופנה דיור על הדחתו של גליאנו מתפקידו בתום 15 שנים של התעלות יצירתית. תצוגת האופנה התקיימה בהעדרו ומבלי שיוזכר שמו ולו פעם אחת. את מקום המעצב בסוף התצוגה תפסו אז "הידיים הקטנות", עובדי הסדנאות של דיור ששקדו על הכנת יצירותיו. נטלי פורטמן, הפרזנטורית של הבושם "מיס דיור שרי", אמרה כי היא נגעלת מגליאנו ואינה רוצה להיות קשורה אליו בשום צורה. ולבסוף, באפריל נודע כי גליאנו הודח גם מהמותג שנושא את שמו – "ג'ון גליאנו" – ושייך לקבוצת LVMH, אליה משתייך גם בית האופנה דיור.

| תעלומת השמלה של קייט מוס |

וזו השאלה הגדולה – האם אי פעם ישוב גליאנו, גאון בדורו, לעבוד כמעצב? חברתו הטובה, קייט מוס, תספק ככל הנראה תקדים חשוב בעניין. השמועות גורסות כי למרות ההסתבכות, מוס תלבש שמלת כלה בעיצוב גליאנו לחתונתה בסוף השבוע הבא – אירוע בעל חשיבות אופנתית וחשיפה תקשורתית בערך כמו החתונה המלכותית של קייט האחרת.

עבור הפריזאים, מאז פיצוץ פרשת גליאנו במרס זרמו הרבה מים בסיין והשוק הראשוני התחלף בסלחנות מתונה. "אף אחד לא מושלם", מסבירה קרול, מקומית מלידה, "ובשביל זה קיימת מערכת המשפט – כדי להטיל סנקציות על אלו שטעו ולהמשיך הלאה. מה גם שהוא הקורבן הגדול ביותר של עצמו -  תראו לאן הוא הדרדר". כיום, נראה שפרשת גליאנו מעוררת יותר רחמים מכעס. מה לעשות, גם לילדים רעים מגיעה הזדמנות שנייה.

עוד על פרשת גליאנו: שירה ברויאר בודקת מה יכולה ללמוד תעשיית האופנה מהמעצב שקידש את היופי והתגלה במלוא כיעורו

השאירו תגובה