פיצול אישיות אופנתי: הטרנדים שהגדירו את העשור
הניסיון לברור מתוך עשר השנים האחרונות את המגמות האופנתיות המובילות שנראו בהן, יותיר גם את הטרנדולוגים המקצועיים מבולבלים למדי. זה היה עשור של קיטוב וניגודים: של ניוד לצד ניאון, של קידוש המראה הטבעי לצד חיבוק התוספות, ההזרקות וההגזמות, של צרכנות בלתי פוסקת לצד קיימות מתחזקת. ואולי זה בעצם כל היופי
View this post on Instagram
כל חובבת אופנה מכירה את גלריות הארכיון המוקדשות לטרנדים, למגמות ולפריטים האייקונים שעיצבו כל עשור ועשור. שלב הסיכומים האופנתיים המתבקש, רגע לפני ש-2020 נכנסת, מתגלה הפעם כמאתגר וחמקמק במיוחד. כשהכוחות הפועלים בו הפכו לחזקים וקוטביים במיוחד, העשור החולף לא מתמסר בקלות לקטגוריזציה, פילוח ואפיון. ובכל זאת, אם מנסים לנתח את המגמות שהטביעו בו חותם אי אפשר להתעלם מכניסתה לתמונה של אינסטגרם – הרשת החברתית ששינתה את חוקי המשחק האופנתיים ומצד שני את העיסוק ההולך וגובר של התעשייה עצמה בנושאים שקשורים לאחריות סביבתית וקיימות. בסוגריים הענקיים שנפערו בין תחלופת הטרנדים הסופר מהירה והעידוד לצריכה כמעט אובססיבית לבין התכנסות, צמצום וחשבון נפש 'ירוק', נכנסו להן בדוחק עצבני כמה שנים סכיזופרניות ועצבניות. אלו המגמות המרכזיות שכנראה נזכור מהן במיוחד.
View this post on Instagram
זה לא רק ספורט
איפשהו במחצית העשור החולף כבר אי אפשר היה להתעלם מהמגמה שטרם זכתה לכינוי עברי ראוי אבל עיצבה במידה לא מבוטלת את הנוף האופנתי של השנים האחרונות. ה-Athleisure, שסימנה את היטמעותה של הלבשת הספורט והפנאי במרחב הציבורי, הפכה למגמת ענק שמגלגלת מיליונים. הטשטוש הטוטאלי בין מה שראוי להילבש בחדר הכושר או באולמות היוגה הוביל לחופש אופנתי חדש, ולשדרוג מעמדם של פריטים שעד אז זכו לסוג של פחיתות כבוד, כמו הסניקרס, חליפות הטרנינג והקפוצ'ונים. בהובלתם של סלבריטאים כמו ריהאנה, ביונסה קניה ווסט וכמובן הקרדשיאנ'ס – הטייץ, ההודיס ונעלי הספורט הממותגות לא רק יצאו מארונות הלוקר של המחשכים המיוזעים אלא גם הפכו לסמלי הסטטוס החדשים.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
האמת העירומה
הסכיזופרניה האופנתית של העשור האחרון באה לידי ביטוי גם במנעדים הצבעוניים שהפכו למנוגדים במיוחד, בעיקר בחציו השני. מצד אחד אימפריית הניאון הגיעה לשיאה, צבעה את ההיצע האופנתי ברשתות בגוונים היסטריים וצעקניים במיוחד והשתלטה בצורה מסיבית גם על עולמות הביוטי - מרמת האייליינר ועד המניקור. במקביל, צמחו עולמות הניוד לגבהים חדשים והבהלה לטבעי ול-naked הגיעה לפיק. הקרדשיאנ'ס שנהנו לזגזג באגרסיביות בין שתי המגמות הפכו למובילות האופנתיות של שני הקטבים כשקים הוכתרה כמלכה הבלתי מעורערת של לבישת טוטאלוקים ניודים מרשימים מכף רגל ועד ראש. עם התבססותם של הצבעים העירומים התפתחה גם קטגוריה מרשימה של אביזרים ופריטים שהילתם נשענת על ה'כלום' ולא על ה'יש'- ביניהם אפשר לציין את הסנדלים העירומים שהתפשטו במחלקות ההנעלה כמו סוג של מגפה.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
מופע שנות השבעים, השמונים או אולי בעצם התשעים?
אז נכון שאפיון של עשור אופנתי דרך ההישענות שלו על עשורים אחרים יכול להיחשב כסוג של גול עצמי ובכל זאת, עשר השנים האחרונות עמדו בסימן ציטוט, ציטוט, ציטוט. הבוהו של שנות השבעים, הווליום והגלאם של האייטיז, רוח הנעורים והגראנג' של הניינטיז – כולם השתחררו מכבלי הזמן והתפוצצו חזרה לחיינו אינספור פעמים כשלאורגיה העשורית הזו מצטרפים משתתפים חדשים ואחרים נבעטים החוצה (אל דאגה, גם הנבעטים זוכים לסיבובים שניים ושלישיים). על אף החיבה היתרה לאווירה הסבנטיזית המשוחררת ולשנות השמונים שמנצנצות כמו כדור דיסקו, ההתרפקות על שנות התשעים הייתה מרשימה במיוחד. אותו עשור משפיע השאיר חותם משמעותי על הרצף האופנתי. השיח שהתחיל להתפתח בניינטיז והעלה סוגיות עקרוניות כמו מהו טעם 'טוב' נותר רלוונטי במיוחד גם להווה וכנראה שזו הסיבה המרכזית לשאלה למה אנחנו כל הזמן חוזרים אליו.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
למי קראתם 'מכוערת'?
עלייתה המטאורית של האופנה המכוערת זכתה לאינספור דיונים. החל מניתוח פולשני בפריטים ספציפיים כמו הDad snickers המגושמות שהשתלטו על כל חלקה טובה ומדרכה וכלה בניתוחים סוציולוגים הקושרים את המגמה למאווים הנוסטלגיים של בני דור ה-Y. כך או כך, 'מכוער' הפך לסוג של השחור החדש – השילובים הפכו למופרכים והזויים יותר, האביזרים לאקסצנטריים ומוגזמים יותר והטון הכללי עודד להיפרד מהאינסטינקט של להגדיר טרנד או אפילו מגמה שלמה כ'יפים' או 'לא יפים'.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
מצפון ירוק
ויותר מהכל העשור האופנתי ישאיר את יצרני וצרכני האופנה עם חשבון נפש רציני להתמודד אתו. מערכת היחסים הלעתים הרסנית שבין תעשיית האופנה לשמירה על הסביבה הפכה בו לסבוכה במיוחד. השיח על אחריות צרכנית הולך ומתרחב וככל שנחשפים עוד ועוד צדדים של אחת התעשיות המזהמות ביותר שיש גם המודעות גוברת. בצד הצרכני ניתן לראות נטייה לכיוון מלתחות קפסולה מינימליסטיות ועלייה בפופולריות של מותגים שמציגים שקיפות מלאה. בדומה לתנועת ה-Flight Shame שמכוונת אל המצפון הסביבתי של חובבי הטיסות מתפתחת לה גם תנועת וה-Shame of buying שמטרתה להקטין את היקפי הצריכה האופנתית והבזבוז. גם בתי האופנה וענקיות הייצור כבר לא יכולים לטמון את הראש בקופה הראשית ועוברים תהליכים אקטיביים לתיקון עוולות והרגלים שהשתרשו עם השנים כמו שימוש בפרוות ושריפה של סחורה ישנה. אין ספק שמגמת השינוי הזו תחלחל בגדול גם לעשור הבא. נתראה ב2030.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
השאירו תגובה