תופרי החלומות: היהודים הכי משפיעים בעולם האופנה

מייקל קורס, דונה קארן ואלבר אלבז הם רק חלק משושלת של מעצבי על יהודים שנולדו למשפחה שעסקה בתחום החייטות. לרגל התערוכה "תופרי החלומות" בבית התפוצות, יצאנו לבדוק איך זה שכל המעצבים הכי נחשבים בעולם האופנה הם יהודים

מאת  | ‏ 15 פברואר 2015
תופרי החלומות: מארק ג'ייקובס, אלבר אלבז, ראלף לורן (צילום: גטי אימג'ס)

תופרי החלומות: מארק ג'ייקובס, אלבר אלבז, ראלף לורן (צילום: גטי אימג'ס)

על אף מספרם היחסי הלא גדול, היהודים שולטים ביד רמה בתחומים רבים: בהוליווד, בעולם הכספים, בשוק היהלומים וגם בעולם האופנה. מספר מעצבי העל היהודים, במיוחד בעולם המערבי הוא מרשים במיוחד. תערוכה חדשה ומרתקת בבית התפוצות מנסה לרדת לעומקו של הנושא. התערוכה, ׳תופרי החלומות – מהחייט ועד מעצב העל היהודי׳, היא למעשה תערוכת אופנה קבוצתית המציגה את מסעם המרתק של היהודים מהשטייטל אל מסלולי התצוגות.

עולם האופנה, עם כל הגלאם, הטרנדים וסגנון החיים הנוצץ, לא היה מתקיים בלי חוט ומחט ופה כנראה טמון הסוד: החייט המסורתי שפעל בתוך כל קהילה יהודית בעולם ודאג שהבגדים יעמדו בציווי איסור השעטנז, הקובע שאסור ללבוש בגד שארוגים בו צמר ופשתן יחד. התפקיד החשוב שעבר מאב לבן, העניק ליהודים מסורת של ידע גדול וייחודי.

תערוכה שכולה פאשן. מארק ג'ייקובס (צילום: יקי הלפרין)

תערוכה שכולה פאשן. מארק ג'ייקובס (צילום: יקי הלפרין)

את התערוכה אצרו שלי ורטהיים, אוצרת בעלת שם עולמי ויד ימינו של המעצב אלבר אלבז, ואוצרת המוזיאון, ד״ר אורית שחם גובר. דרך התערוכה אפשר לראות מקרוב מעל עשרים עבודות של מעצבי על יהודים, ביניהם דונה קארן, שאביה היה חייט, ראלף לורן, אלבר אלבז, ומייקל קורס, לצד אימפריות אופנה כמו ויקטורי׳ס סיקרט, ליוויי׳ס ועוד. חלק מהעיצובים נוצרו במיוחד עבור התערוכה.

חשוב לציין שלצד המעצבים הבינלאומים הגדולים מוצגות עבודות של מעצבים ישראלים מצליחים שפועלים מעבר לים: יגאל עזרואל, אבשלום גור, קובי הלפרין, אבי טנצר, ענבר ספקטור, נטלי קפל, אילנה גור וגם threeASFOUR  - שלושה מעצבים: מלבנון, טג'יקיסטן וישראל – החיים ועובדים ביחד בניו יורק.

אז מי נבחר לקחת חלק בנבחרת החלומותמ הבינלאומית של המעצבים המשפיעים, כאלה ששבוע האופנה היה מתקשה להתקיים בלעדיהם, כולל הקשר היהודי שלהם?

ראלף לורן. התחיל כמוכר בגדים בחנות (צילום: גטי אימג'ס)

ראלף לורן. התחיל כמוכר בגדים בחנות (צילום: גטי אימג'ס)

ראלף לורן
ראלף לורן, נולד בשנת 1939, בשם ראלף ראובן ליפשיץ, בברונקס שבניו יורק. לורן, בנם של מהגרים יהודים מבלרוס, שאביו עבד כצבע בתים, אהב אופנה מגיל צעיר ועבד קשה אחרי הלימודים על מנת לרכוש לעצמו חליפות יקרות. לורן לא למד אופנה, אך עבד כזבן בחנות ׳ברוקס בראת׳רס׳ ועיצב עבורה ליין עניבות בשם ׳פולו׳. בשנת 1972 עיצב לורן את חולצות הפולו הקצרות והידועות, המגיעות בעשרים וארבעה גוונים. מפה בדיוק החלה להתגלגל אימפריה שבשנות התשעים כבר נסחרה בבורסה.

דונה קארן. לובשת DKNY (צילום: גטי אימג'ס)

דונה קארן. לובשת DKNY (צילום: גטי אימג'ס)

דונה קארן
אביה של דונה קארן, שנולדה בשם דונה פאסק בשנת 1948 בשכונה היהודית פורסט הילס שבקווינס, היה חייט ובעל חנות סידקית. האב נפטר כשהייתה בת שלוש, ואמה פרנסה את המשפחה כדוגמנית מדידות בשדרה השביעית. לאחר כמה שנים נישאה האם בשנית למעצב חליפות. קארן למדה בבית הספר "פארסונס" לעיצוב, ולאחר מכן התמחתה אצל מעצבת האופנה אן קליין ובהמשך הפכה למעצבת הראשית של הלייבל וזכתה בשלושה פרסי קוטי. בשנת 1984 החליטה קארן לפתוח לייבל משלה, במטרה לעצב בגדים מודרניים לאנשים מודרניים, והיא ידועה בכך שהיא לובשת אך ורק את עיצוביה שלה. בהמשך פתחה קארן את  DKNY, ליין זול וצעיר יותר, ואז הוסיפה גם ליין ג׳ינסים, ליין גברים, ילדים, רהיטים ועוד היד נטויה. הקשר של קארן עם ישראל היה תמיד חזק והיא הגיעה לכאן לא מעט לביקורים וחופשות. לאחרונה אף תרמה המעצבת 850 אלף דולר לבית החולים בית ישראל בניו יורק.

אלבר אלבז. גאוות שנקר (צילום: גטי אימג'ס)

אלבר אלבז. גאוות שנקר (צילום: גטי אימג'ס)

אלבר אלבז
אלבז, אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים שיצאו מישראל, נולד במרוקו בשנת 1961, ועלה לישראל עם הוריו לפני גיל שנה. המשפחה גרה בחולון, ולאחר שחרורו מהצבא למד אלבז בבית ספר לעיצוב שנקר. לאחר הלימודים עבר אלבז לגור בניו יורק והחל לעצב ולעבוד אצל המעצב ג׳פרי בין. בשנת 1996 קיבל אלבז משרת מעצב בבית האופנה הצרפתי גי לרוש בפריז, לאחר שמנהל בית האופנה, רלף טולדנו, הבחין בכשרונו. שנתיים אחר כך כבר נחטף אלבז לעבודה אצל איב סן לורן ובשנת 2001 מונה למעצב הראשי בבית האופנה העילית לאנוון. אלבז זכה בשלל פרסים ועיטורי כבוד והוא נחשב לאחד מהאנשים המשפיעים ביותר על עולם האופנה העולמי.

סוניה רייקל. מלכת הסריגים (צילום: גטי אימג'ס)

סוניה רייקל. מלכת הסריגים (צילום: גטי אימג'ס)

סוניה ריקייל
מעצבת האופנה סוניה ריקייל נולדה בשנת 1930, בת לזוג שענים יהודים מפריז, בשם סוניה פליס. היא החלה לעצב בגדים לאחר שבתקופת הריונה לא מצאה מה ללבוש. היא נישאה לסאם ריקייל, שהוריו הורישו לו בוטיק בגדים והחלה למכור בו עיצובי סריגים שונים. הסריגים נמכרו היטב וריקייל פתחה מותג על שמה, SR, שבעקבותיו זכתה לכינוי ׳מלכת הסריגים׳. ריקייל המציאה דברים מהפכניים כמו תפרים הפוכים הגלויים לעין, פירטי לבוש ללא ביטנה וגימור ללא מכפלת. כל אלו שיקפו פילוסופיה חדשה: "אי-אופנה". המותג שלה שבר את כללי הסגנון האלגנטי הקלאסי והעז לשחרר נשים ולהציע להם חזון מודרני וחושני של נשיות. ריקייל מעורבת במספר פרוייקטים חברתיים ומעודדי שלום בישראל.

מייקל קורס. הייתכן ועיצב את שמלת הכלה של אמו (צילום: גטי אימג'ס)

מייקל קורס. הייתכן ועיצב את שמלת הכלה של אמו (צילום: גטי אימג'ס)

מייקל קורס
המעצב האמריקני נולד בלונג איילנד בשנת 1959 בשם קרל אנדרסון, לאב שוודי ואם יהודיה אמריקנית. ההורים התגרשו, האם שעבדה כדוגמנית נישאה בשנית כשהיה בן חמש לגבר בשם ביל קורס, והיא עודדה אותו להחליף את שם המשפחה וגם את שמו הפרטי. כך נולד מחדש מייקל קורס. המיתולוגיה המשפחתית טוענת שקורס עיצב את שמלת החתונה של אמו בגיל חמש, ושבגיל עשר עיצב ומכר בגדים בגראז׳ הבית. קורס, יהודי חם שמאמין שהגיע לאן שהגיע בזכות המאמא היהודיה שלו, מתייחס לכל שבוע אופנה כאל בר מצווה. הוא למד אופנה בבית הספר לעיצוב וטכנולוגיה בניו יורק, אך הוא עזב לטובת עבודה בבוטיק קטן בו נתנו לו למכור את עיצוביו. הבוטיק שכן מול חנות ברגדורף גודמן ומהר מאוד גילתה אותו מעצבת החנות ונתנה לו ליין משלו. אגב הפריטים שלו נמכרים שם עד היום. כיום הוא עומד בראש אחת מאימפריות האופנה הגדולות בעולם וזוכה בפרסים רבים.

מארק ג'ייקובס. להלם אימפריה (צילום: גטי אימג'ס)

מארק ג'ייקובס. להלם אימפריה (צילום: גטי אימג'ס)

מארק ג׳ייקובס
ג׳ייקובס הניו יורקי נולד להורים יהודים חילוניים בשנת 1963. הוא גדל בעיקר אצל סבתו במנהטן בגלל מות אביו בגיל צעיר ומחלת נפש שהייתה אמו. הוא דואג לספר בכל ראיון כי הייתה זו אימו שהנחילה בו את האהבה לאסתטיקה ובגללה הלך ללמוד אופנה בבית הספר לעיצוב "פארסונס". כבר בתקופת לימודיו זכה בפרסים רבים. לאחר הלימודים קיבל עבודה בחברת פרי אליס ושגשג בה, עד שעיצב במסגרתה ליין גראנג׳י שהמבקרים השתוללו ממנו והחברה שנאה. המהלך הזה הביא אותו לפתוח לייבל משלו ועל שמו. ב-1997 נבחר ג׳ייקובס להיות המנהל האומנותי של בית האופנה לואי ויטון, שם יצר ליין רדי טו וור ובמקביל פיתח את האימפריה שלו. ג׳ייקובס הוא בעליהן של 200 חנויות ברחבי העולם.

דיאן פון פירסטנברג. נסיכה אמיתית (צילום: גטי אימג'ס)

דיאן פון פירסטנברג. נסיכה אמיתית (צילום: גטי אימג'ס)

דיאן פון פירסטנברג
דיאן פון פירסטנברג נולדה בבלגיה בשנת 1946 בשם דיאן חלפין. היא נולדה לאם ניצולת שואה מיוון בשם ליליאן נחמיאס, שלדבריה, עיצבה את דמותה והפכה אותה לאישה אמיצה ועצמאית. פון פירסטנברג למדה כלכלה בז׳נבה ואז עברה לפריז, ובהמשך לאיטליה, שם היתה לשולייתו של המעצב אנג׳לו פרטי, בעל מפעל טקסטיל, שם למדה והחלה לעצב. בפריז פגשה את הנסיך הגרמני אגון פירסטנברג, והפכה לנסיכה. עם נישואיה פתחה חברה לעיצוביה בהשקעה של שלושים אלף דולר, עברה להתגור בניו יורק והציגה את עיצוביה בפני עורכת ווג דאז, דיאנה ורילנד, שהתאהבה בהם מיד ורשמה את המעצבת לשבוע האופנה. שם למעשה נולד המותג. המעצבת הפכה לאייקון בעקבות שמלת המעטפת שהגתה, הפכה למותג של סגנון חיים ונשיות חזקה וזכתה לפרסים רבים, ביניהם פרס למפעל חיים מטעם מועצת מעצבי האופנה של אמריקה.

ניקול פרחי. ממקימי פרנץ' קונקשן (צילום: גטי אימג'ס)

ניקול פרחי. ממקימי פרנץ' קונקשן (צילום: גטי אימג'ס)

ניקול פרחי
פרחי, בת ליהודים ספרדים מטורקיה, נולדה בפריז בשנת 1946. היא החלה את הקריירה בעיצוב בפריז ועברה להתגורר בלונדון בשנות השבעים, שם הקימה את המותג ׳פרנץ׳ קונקשן׳. בתוך המותג היא קראה ליין קוטור על שמה, לו חנויות משלו ואף מסעדה לונדונית. פרחי זכתה בפרס ליגיון הכבוד הצרפתי, תואר כבוד בריטי ובשלל פרסי עיצוב, והיא חלק מתנועה בשם ׳קולות יהודיים עצמאיים׳, הקוראת לדיון פתוח בנושא ישראל, ומבקרת את התמיכה החד צדדית של ארגונים יהודיים במדיניות ישראל.

ארנולד סקאזי. המעצב של כוכבות העבר (צילום: גטי אימג'ס)

ארנולד סקאזי. המעצב של כוכבות העבר (צילום: גטי אימג'ס)

ארנולד סקאזי
מעצב הקוטור נולד בקנדה בשנת 1930, בשם ארנולד אייזקס, לאב פרוון. בגיל 14 החליט סקאזי שיעסוק באופנה והלך ללמוד הוט קוטור בפריז. בשנות החמישים החלו להופיע עיצוביו בפרסומות ומגזינים שונים, ואז הציעו לו להפוך את אותיות שמו היהודי כך שיתקבל שם חדש בעל ניחוח אירופאי. אייזקס קיבל את ההצעה והיה לסקאזי. בשנת 1958 זכה, עם שמו החדש, בפרס האופנה הנחשק, הקוטי. סקאזי היה לקוטייר נחשק ועיצב חליפות ושמלות לברברה סטרייסנד, אליזבת טיילור וקתרין דנב, וגם לגברות ראשונות רבות, כמו מימי אייזנהאוור, ברברה בוש והילרי קלינטון.

התערוכה בחסות אגודת ידידי בית התפוצות בישראל ובחסות Factory 54

תאריך נעילה: 17.5.15, בית התפוצות, קמפוס אוניברסיטת תל אביב, שער 2,רח' קלאוזנר, רמת אביב

www.bh.org.il I סיורים מודרכים בתערוכה, בימים א' – ה' בשעות 10.30, 12:30, 13:30; ביום ו' בשעות 10:30, 12:00.

הכתבה בשיתוף עם בית התפוצות.

מתוך התערוכה. בעיצוב מייקל קורס (צילום: יקי הלפרין)

מתוך התערוכה. בעיצוב מייקל קורס (צילום: יקי הלפרין)

 

השאירו תגובה

 

  • איזו גאווה!

    מאת: חן |‏ 16 בפברואר 2015 | 18:36
  • חייטים חרוצים של פעם הובילו לילדים מצליחנים היום

    מאת: נירה |‏ 16 בפברואר 2015 | 00:53
  • בסופו של דבר הכל מתחיל בשורשים שלנו. עם סגולה

    מאת: נעמה |‏ 16 בפברואר 2015 | 00:52
  • בריחת מוחות…

    מאת: סתיו |‏ 15 בפברואר 2015 | 17:53
  • ומלא מהם פשוט בגדו במדינה וטסו להצליח במקום אחר. כבוד למדינה הם לא

    מאת: יהל |‏ 15 בפברואר 2015 | 17:52
  • וואווו כבוד. כמה מעצבי על יהודיים. לכל מי שהגיב פה על הסב סבתא שלהם . לפי היהדות זה לא יעזור. כל עוד האמא יהודייה הוא יהודי. הבעיה זה הילדים עם מי יתחתנו

    מאת: שני |‏ 15 בפברואר 2015 | 16:46
  • איך אתם אוהבים לעוף על עצמכם.. לא כל המעצבים הנחשבים הם יהודים

    מאת: עדן |‏ 15 בפברואר 2015 | 15:48
  • זה שהסב סב סבא שלהם היה יהודי לא אומר כלום. בנתיים הם יותר נוצרים מיהודים

    מאת: הילה |‏ 15 בפברואר 2015 | 15:47
  • יהודים תמיד היו ותמיד יהיו חכמים ומצליחים! בגלל זה כולם כל כך מקנאים בנו

    מאת: שלי |‏ 15 בפברואר 2015 | 15:46
  • מעניין אם היו רושמים את הכתבה בחול…. הינו צועקים שיש ריח של אנטישמיות…

    מאת: מיקי |‏ 15 בפברואר 2015 | 13:10