הקאמבק הגדול של ג'ון גליאנו

ארבע שנים לאחר הערותיו האנטישמיות בבר בפריז, המעצב האנגלי ג'ון גליאנו חוזר עם קולקציה ראשונה תחת ניהולו הקריאטיבי בבית האופנה מייזון מרטין מרג'יאלה. איך עולם האופנה הגיב?

מאת  | ‏ 13 ינואר 2015
הוא חזר. ג'ון גליאנו אתמול בסיום התצוגה (צילום: אינסטגרם)

הוא חזר. ג'ון גליאנו אתמול בסיום התצוגה (צילום: אינסטגרם)

זה היה בחודש פברואר לפני ארבע שנים, רגע לפני שבוע האופנה בפריז. ג'ון גליאנו ישב בבר טרנדי באיזור המארה, המוכר גם כרובע היהודים המסורתי של עיר האורות. שיכור מאלכוהול וכוח, כמנהל הקריאטיבי של בית האופנה דיור, גליאנו החל למלמל הערות אנטישמיות קשות ליושבים סביב. לרוע מזלו, הוא הונצח בווידאו שהוביל לפיטוריו המשפילים מדיור. ארבע שנים ניסה לשקם את עצמו. הלך למכון גמילה, למד יהדות ואפילו התכוון ללמד בשנקר.

יש כבר האשטג (צילום: אינסטגרם)

יש כבר האשטג (צילום: אינסטגרם)

אבל תעשיית האופנה לא יכלה לשבת בשקט בזמן שאחד מגאוניה יושב בבית ורעיונותיו נמוגים אל עצמם. מי שהרים את הכפפה ולקח את גליאנו לאחר תקופת צינון הולמת הוא בית האופנה מייזון מרטין מרג'יאלה, שתר אחר מנהל קריאטיבי חדש לאחר שאדון מרג'יאלה עצמו פרש מעולם האופנה.

אתמול בשעה ארבע וחצי אחר הצהריים מאה מבכירי עולם האופנה וחבריו הקרובים ביותר של גליאנו התכנסו בלונדון אל סטודיו לבן ותעשייתי בקרבת ארמון בקינגהאם. בין המוזמנים היו אנה ווינטור ואלכסנדרה שולמן, עורכת ווג בריטניה, כריסטופר ביילי, המנהל הקריאטיבי של ברברי, אלבר אלבז הישראלי וחברתו הטובה של גליאנו, קייט מוס ובעלה, ג'יימי היינס.

קייט מוס נרגשת (צילום: אינסטגרם)

קייט מוס נרגשת (צילום: אינסטגרם)

התצוגה התקיימה במהלך שבוע האופנה לגברים בלונדון. בחירה מעט תמוהה כאשר מדובר בקו הארטיזנל (ההוט קוטור). אך יש הגיון מאחוריה. גליאנו ככל הנראה לא רצה להציג את הקולקציה הראשונה שלו לבית האופנה כחלק משבוע ההוט קוטור בפריז המתקיים בעוד מספר שבועות, אולי כדי לא להיתקל במעסיקיו לשעבר בדיור. זה שמדובר בלונדון הקרובה לליבו, כנראה עושה את החזרה קצת יותר נוחה ופחות מאיימת.

לאחר שכולם התיישבו בכיסאותיהם הלבנים והמצוחצחים, המוזמנים הנרגשים וכן תעשיית האופנה כולה עצרה את נשימתה כדי לראות מה גליאנו בחר לרקוח עבורם.

דוגמנית אחר דוגמנית, נראה כי גליאנו נשען על כתב ידו ועל מה שהוא יודע לעשות כל כך טוב. פריטים ייחודיים וניסיוניים, המנסים להגדיר מחדש לבוש ומראה. הוא הצליח להכניס את הטאץ' האישי שלו אל אבני הדרך והמסורות של מרג'יאלה, שניהם מהמעצבים החשובים ביותר של שנות התשעים ואילך.

מי תלבש את השמלה בטקס הפרסים הבא? (צילום: אינסטגרם)

מי תלבש את השמלה בטקס הפרסים הבא? (צילום: אינסטגרם)

מרג'יאלה, הידוע בכתב ידו הדיקונסטרוקטיבית נראה פה היטב. גליאנו הצליח לפרק ולהרכיב מחדש מלתחה שלמה, מז'קטים, מכנסיים, חצאיות וחולצות מורכבות העשויות טקסטורות וחיתוכים לא קונבנציונליים, עם אינסוף מחשבה מאחוריהם. למרות כי מרבית הפריטים לא לבישים בהכרח, ישנן כמה הבלחות מרנינות שנראה כי יעמדו במבחן הזמן. בין אם זו חליפה שחורה א-לה סמוקינג, או שמלת מקסי באדום סיני שכל כוכבת הייתה שמחה ללבוש לטקס פרסים.

אך אם נודה על האמת, קשה להגיד שצפינו במשהו מקורי במיוחד. נראה כי גליאנו הסתמך על יצירות קודמות, בין אם כהומאז' או כחזרה לבסיס. אולי מדובר בחזרה גנרלית לקולקציות עתידיות לבוא, כשזו הייתה רק הטעימה הראשונה שתגרום לנו לרצות יותר.

ייחודי אבל לא הכי מקורי (צילום: אינסטגרם)

ייחודי אבל לא הכי מקורי (צילום: אינסטגרם)

התגובות על התצוגה לא איחרו לבוא. עוד לפני שהחלה, המוזמנים החלו להעלות תמונות לאינסטגרם שהתסיסו את האינטרנט. מיד לאחר שגליאנו השתחווה בצניעות, לבוש בחלוק הלבן המסורתי של מרג'יאלה, הביקורות החלו לזרום החוצה.

"הוא חזר" כתב טים בלנקס מ- STYLE.COM. "זה נראה מוזר שמישהו בכלל פקפק בכך שג'ון גליאנו הוא הבחירה החלומית של מרג'יאלה. בית האופנה הכי מסתורי היה צריך אלכמיסט לא פחות ממעצב, וזה בדיוק מה שקיבלו". על פי בלנקס, היה מספיק יופי כדי לספק את האוהדים הוותיקים של גליאנו, אבל גם הוכחות חותכות כי הוא המתאים ביותר כדי להחליף את מרג'יאלה.

דיקונסטרוקציה (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

דיקונסטרוקציה (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

בעוד בלנקס חילק מחמאות מימין ועל שמאל, אלכסנדרה שולמן באתר של ווג בריטניה התלהבה, אך יותר במתינות. על פיה, לא מדובר בקולקציה שאנשים יעמדו בתור לרכוש אותה, אך היא כן מסמנת את חזרתו הענקית של אחד מגדולי המעצבים בדורנו. "הוא עשה את כל מה שיכול היה כדי לשלם את חובותיו. כל התעשייה צריכה ללמוד ממה שעבר. עם ראש נקי, הכישרון והתשוקה שלו לעבודה הם דברים שיש לצפות להם בעתיד, כעת כשהוא עושה את צעדיו הראשונים בחזרה אל אור הזרקורים".

מופע החימום? (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

מופע החימום? (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

גם בניו יורק טיימס הספיקו לכתוב. על פי ונסה פרידמן מדובר היה בחימום. "אפשר להבין זאת. מר גליאנו ישב על הספסל זה זמן מה". פרידמן כתבה כי הפריטים שהוצגו אולי היו מעניינים, אבל לא היה טמון בהם חזון חדש. "זה לא אותם הרגעים שמשנים את הלך הרוח של הבגדים. לא הוגדרה צללית חדשה לגוף. נשים שצופות בפריטים לא יחשבו בראשן כי כך הן רוצות להיראות".

השילוב המושלם בין גליאנו למרג'יאלה (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

השילוב המושלם בין גליאנו למרג'יאלה (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

גליאנו בלי שום צל של ספק חזר לכותרות. השמועות מספרות כי לכבוד התצוגה אלבר אלבז העניק לו חבילת עפרונות, המסמלת את חופש הביטוי, כשבוע לאחר הטרור בפריז. נראה כי עולם האופנה כבר סלח לגליאנו, אך חובת ההוכחה תמשיך להתקיים כל עוד הוא באור הזרקורים. כך שאולי עדיף כי עיצוביו ידברו בשבילו.

אז מה מצפה לנו בקולקציות הבאות? (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

אז מה מצפה לנו בקולקציות הבאות? (צילום: מייזון מרטין מרג'יאלה)

השאירו תגובה