סרט תיעודי חדש מוכיח כי קוקו שאנל ריגלה לטובת הנאצים

הסרט טוען כי מעצבת האופנה האגדית הייתה מרגלת של הגסטפו והשתמשה בקשריה הנאצים כדי להחזיר לעצמה את מניות הבשמים שלה. האם כל מה שחשבנו על קוקו הולך להשתנות?

מאת  | ‏ 4 דצמבר 2014
קוקו שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

קוקו שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

יש דברים שאנחנו לא רוצים לשמוע על הדמויות האהובות עלינו, כדי לא להרוס את ההילה שנבנתה סביבן. בדיוק כמו במקרה הנוכחי. סרט דוקומנטרי צרפתי חדש טוען כי קוקו שאנל, המעצבת הצרפתייה הידועה, שימשה כמרגלת נאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. יוצרי הסרט החדש בעל הבשורה המרעישה טוענים כי מצאו הוכחות חותכות לכך ששאנל לקחה חלק מ"האבווהר", מנגנון הריגול הצבאי של היטלר.  על פי הסרט, שם הקוד של שאנל היה ווסטמינסטר, כ"מחווה" לרומן עבר שניהלה עם הדוכס מוונסטמינסטר, ומספרה היה F7124.

על פי הסרט, שאנל החלה את מעורבותה עם הנאצים בשנת 1940, אז עברה לגור במלון ריץ הפריזאי, שנחשב גם למפקדה נאצית מרכזית באותה התקופה. מהר מאוד פצחה ברומן עם מפקד גסטאפו בכיר בשם ברון האנס גונתר וון דינקלג׳, דרכו התוודעה היטב לדרך הנאצית ולכל השכבה העליונה של המפקדים הצרפתיים.

שאנל ובן זוגה, הדוכס ווסטמיניסטר (צילום: גטי אימג'ס)

שאנל ובן זוגה, הדוכס ווסטמיניסטר (צילום: גטי אימג'ס)

בשנת 1943 נשלחה קוקו למדריד כדי לנצל את היכרותה המוקדמת עם ווינסטון צ׳רצ׳יל, בתקווה להביא לפיוס ושיתוף פעולה. על פי החוקרים דחה צ׳רצ׳יל את נסיון ההתקרבות הזה. ״שאנל הפגינה מגלומניה ותמימות גדולים,״ אומר ההיסטוריון הנרי גידל, ״היא חשבה שתוכל לשנות את דעתו של צ׳רצ׳יל.״

על פי מנחה הסרט, ההיסטוריון פראנק פרנד, שאנל השתמשה בקשריה עם הנאצים על מנת לנסות ולהחזיר לידיה מניות לחברת הבשמים שלה שמכרה ב-1924 למשפחה יהודית. בהמשך התברר כי אותה משפחה, משפחת וורטהיימר, כבר מכרה את המניות לאיש עסקים גרמני.

הסרט, ששודר אמש בטלוויזיה הצרפתית, הפנה אצבע מאשימה נגד כוכבים צרפתיים נוספים דאז, כמו אדית פיאף ומוריס שבלייה. על פי יוצרי הסרט, טשטשו הרשויות הצרפתיות את עברם הנאצי של גיבורי התרבות שלה, על מנת לבנות מחדש את שמה של המדינה, מבלי "להתלכלך" בכל מה שקשור למלחמה הנוראה ההיא. כעת, כשבעים שנה לאחר סיומה, מתחילים להתגלות הסודות האמיתיים, ביניהם גם של שאנל, האהובה והמוערכת כל כך.

הסודות מתגלים. שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

הסודות מתגלים. שאנל (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה