מי האנשים שמשפשפים עבורכם את הג'ינס?

שפשוף נעים: אין לכם כוח לחכות לזמן שבו הג'ינס שלכם יראה מספיק משומש? חברה בריטית משלמת לאנשים ללבוש את הג'ינס במשך חצי שנה לפני שאתם רוכשים אותו, וזה אפילו אקולוגי

מאת  | ‏ 2 דצמבר 2014
המשפשפים המקצועיים (צילום: Hiut)

המשפשפים המקצועיים (צילום: Hiut)

רבים מאתנו עוברים את זה. קונים ג'ינס חדש כשהוא נוקשה ולא נוח, אבל לובשים אותו בגלל הידיעה שאחרי כמה לבישות הוא יקבל את הצורה האמיתית והשווה שלו. ישנם אפילו כאלו המנסים להאיץ את התהליך על ידי טבילה במים או אקונומיקה, או לבישתו בזמן שעושים תרגילי סקוואט. אולם, נראה שכעת תוכלו לוותר על השיטות המשונות משום שלחברת Huit הבריטית יש פתרון. החברה, שהבינה את מצוקת הקונים משלמת לאנשים אחרים ללבוש את מכנסי הג'ינס שלהם במשך חצי שנה, ורק אז מוכרת אותם, משופשפים במידה הנכונה. כן, שמעתם נכון.

כל "משפשף" מרוויח 20% מהמכירה הסופית

ראשית, ה"משפשפים" (הקרויים “Breakers” בעגה המקצועית) נרשמים באתר החברה ומשלמים פיקדון של 80 פאונדים (כ-500 שקלים). אז הם מקבלים זוג ג'ינס חדש, לובשים אותו למשך תקופה של חצי שנה, לעיתים מידי יום, ורק לאחר מכן מחזירים אותו לחברה, כשהם משופשפים ומוכנים לבעלים החדשים שלהם. כש-Huit מקבלת את הג'ינס חזרה היא עורכת מכירה פומבית, ומהמחיר שהיא מקבלת היא מעבירה 20% מהמחיר בחזרה ל"משפשף".

את Huit הקימו לפני שנתיים וחצי הזוג דיוויד וקלייר היאט כמותג המתמקד בייצור ג'ינסים, מתוך שליחות אל המקום בו הם חיים ועובדים. העיירה קרדיגן במערב וויילס הייתה בעברה עיירת מפעל הג'ינס הגדולה בבריטניה, והעסיקה 400 תושבים מקומיים. אולם כשבעלי המפעל החליטו להעביר אותו למרוקו, הם הותירו 10% מהתושבים מובטלים בין לילה. כעת, כש-Huit פועלת משם, פועלים רבים ומנוסים בתעשיית הג'ינס קיבלו צ'אנס לעבודה מחדש.

חורשים לכם על הג'ינס כמה שאפשר (צילום: Hiut)

חורשים לכם על הג'ינס כמה שאפשר (צילום: Hiut)

הג'ינס כחול, התהליך ירוק

בעוד שה"משפשפים" עושים שירות עבור הקונים על ידי יצירת ג'ינס דהוי ונוח ללבישה, ישנה גם משמעות סביבתית חשובה מאד לכל התהליך. 80% מההשפעה הסביבתית של ג'ינס מגיעה מרחיצתם וגיהוצם. "במפעל הישן", מסביר דיוויד לגרדיאן הבריטי. "נהגו לשטוף את הג'ינס בנהר. המים היו הופכים לכחולים, מה שכמובן הזיק לדגי הסלומון ולכלבי הים". כמו כן, הוסיף כי "90% מהלקוחות שלנו רוצים ג'ינס עם מראה ישן. ג'ינס לרוב נראה טוב יותר אחרי שלבשו אותו זמן מה".

לפני שמונה חודשים החלו דיוויד וקלייר לשלוח 50 ג'ינסים ל"משפשפים". "הם סוג של מועדון. הרעיון הוא שהם ילבשו את הג'ינסים עבורנו ואז נמכור אותם. כמעט כל הג'ינסים הוחזרו לנו כבר. אנחנו רוחצים אותם ומציעים אותם למכירה פומבית. זה עוד ניסיון, אבל עד כה הוא מוצלח".

ככל הנראה מדובר במותג של היפסטרים מזוקנים (צילום: Hiut)

ככל הנראה מדובר במותג של היפסטרים מזוקנים (צילום: Hiut)

"אופנה ממחזרת"

קמרון סטיוארט, 24, הוא אחד מ"משפשפי" הג'ינס הראשונים. "הם הג'ינסים הכי טובים שאי פעם היו לי", הוא מספר לגרדיאן. "נכנסתי לזה כי הכרתי את דיוויד זמן רב ומשום שהייתה לי חברת ביגוד. כשהחזרתי את מכנסי הג'ינס הם הסריחו כהוגן. לבשתי אותם כל יום במשך חצי שנה. רכבתי איתם באופניים לעבודה, הם נרטבו לחלוטין בגשם ובילו זמן רב על הרדיאטור. הייתי איתם בחוף, בסופרמרקט, בישלתי איתם, שתיתי איתם. לא שפכתי עליהם משהו משמעותי, תודה לאל".

יחד עם זאת, סטיוארט מודה שזו בהחלט הייתה סוג של עבודה. "על ידי לבישתם הוספתי לערכם. למזלי, שוטפים אותם לפני המכירה. הרי אם לובשים משהו כל יום, הוא יסריח. אבל זה הכרחי. כשמקבלים ג'ינס טוב וטבעי הוא קשה כמו קרש. הרעיון הוא שמישהו יירש אותם ממני. זו אופנה ממחזרת".

לנשים וגברים (צילום: Hiut)

לנשים וגברים (צילום: Hiut)

קפיצות כידוע, משפשפות ומקמטות את הג'ינס כהוגן (צילום: Hiut)

קפיצות כידוע, משפשפות ומקמטות את הג'ינס כהוגן (צילום: Hiut)

השאירו תגובה