האליטות החדשות

אם הצלחת להגיע מהמעמד הבינוני לארמון בקינגהאם, או שאת קייט מידלטון, או שאת ויקטוריה בקהאם. המאמא-ליגה, אשת הקרח, מלכת הטראש, האנורקסית בסטילטו, הראתה השבוע מה זה לכל מרימי האף כשהוכתרה כיזמית הכי מצליחה בבריטניה

מאת  | ‏ 13 נובמבר 2014
ויקטוריה. שינתה את כל מה שחשבנו עליה (צילום: גטי אימג'ס)

ויקטוריה. שינתה את כל מה שחשבנו עליה (צילום: גטי אימג'ס)

הספייס גירל שלא יודעת לשיר. אשת קרח. כלבה מתנשאת. אשתו הלא מוכשרת של דיוויד בקהאם. רודפת פרסום. אנורקסית. הרבה עלבונות ספגה ויקטוריה בקהאם במהלך הקריירה שלה, אבל נדמה שבנקודה הזו של חייה אף אחד מהם כבר לא יגרום לפנים החלקות שלה (בוטוקס בכמויות, על פי השמועות) לנוע בחוסר נחת.

בסוף אוקטובר הכתיר אותה המגזין הבריטי Management Today בתור "היזמית המצליחה ביותר בבריטניה".הבחירה הזו בבקהאם מטעם מגזין עסקים רציני לא נועדה רק להגדיל את התפוצה של העיתון עם תמונה של סלב על השער. בקהאם, כפי שנכתב שם, דורגה במקום הראשון בזכות "מיומנות עסקית מלוטשת", וצוות השופטים גיבה את ההחלטה בדוחות אקסל מסודרים שהעידו על ההצלחה הכלכלית המטאורית של מותג האופנה שלה. הצלחה שניפחה את חשבון הבנק של פוש ספייס, ולא פחות חשוב מכך, גם שינתה לגמרי את התדמית שלה.

אשת עסקים שיודעת בדיוק מה היא רוצה (צילום: גטי אימג'ס)

אשת עסקים שיודעת בדיוק מה היא רוצה (צילום: גטי אימג'ס)

בחמש השנים שחלפו מאז שהקימה את מותג האופנה על שמה, צמחו ההכנסות שלו ממיליון ל-30 מיליון לירות שטרלינג בשנה, וצוות העובדים גדל משתי עוזרות אישיות ותדמיתנית למכונה משומנת של 100 עובדים. החנות החדשה של בקהאם, שנפתחה לפני כחודשיים בשכונת מייפר בלונדון, היא היכל זכוכית של שלוש קומות שנפרשות על פני 6,000 מ"ר. שם היא מוכרת בגדים ואקססוריז תחת ליין משני חדש בשם VB ובמחיר קצת יותר נגיש מהקו הרגיל שלה (בדגש על קצת, כל פריט עולה בין 900 ל-3,000 שקל). הצפיפות בחנות מאז שנפתחה מעידה שוב שנכון לעכשיו, כל מה שוויקטוריה בקהאם נוגעת בו הופך לזהב.

ואם זה לא מספיק, בימים אלו היא עובדת על פתיחת חנות נוספת בלוס אנג'לס. לפי הערכות, היא שווה יותר מ-100 מיליון ליש"ט, ויחד עם דייוויד ההערכות מדברות על הון נחמד של כ-210 מיליון ליש"ט. בקרוב, כך מעריכים מומחים, ההכנסות שלה יעברו את אלה של בעלה החתיך. בקהאם יכולה להרשות לעצמה לחייך. את הקמט הזה היא הרוויחה ביושר.

ליידיז אנד ג'נטלמן, מהפך

אז איך הפכה המלכה האם של אומת ה-WAGs (הכינוי הבריטי לנשות כדורגלנים, קיצור ל-Wives and Girlfriends) לאחת הנשים החזקות בממלכה? לזו שלובשת את הסקיני בבית בזמן שבעלה מדגמן תחתונים? כדי לענות על השאלה הזו צריך לחזור 14 שנה אחורה. אנחנו בשנת 2000, והלהקה המצליחה בתבל, הספייס גירלס, מחליטה לפרק את החבילה ולאותת לעולם שהניינטיז הסתיימו. מי שנפגעה תדמיתית מהפירוק יותר מכולן היתה ויקטוריה בקהאם, אז "פוש ספייס", שתמיד נחשבה לחוליה הפחות מוכשרת ופחות אהובה בחבורה.

הספייס גירלס. כוכבות הפופ הגדולות בעולם (צילום: AP)

הספייס גירלס. כוכבות הפופ הגדולות בעולם (צילום: AP)

קצת לפני הפירוק היא התחתנה עם כוכב מנצ'סטר יונייטד, אחד דיוויד בקהאם, כשהיא בחודש רביעי להריונה. הזוגיות הזו פרנסה, ועדיין מפרנסת, את הצהובונים הבריטיים, וסייעה לתייג את ויקטוריה כרודפת פרסום אובססיבית. הסינגלים שהוציאה אחרי הפירוק התרסקו במצעדים שוב ושוב והפכו אותה לבדיחה המשומשת בביזנס ולמושא הלעג האוטומטי של התקשורת הבריטית הארסית, שראתה בה את מלכת הטראש האולטימטיבית. ככל שהפרסום הבינלאומי של בן זוגה גדל והוא הפך לכדורגלן העשיר בעולם (השמועה היא שוויקטוריה היא זו שהחליטה על איזה חוזים יחתום, מה שהעיד כבר אז על החוש העסקי המפותח שלה), כך הלכה והידרדרה התדמית של אשתו. הבריטים נהנו ללעוג לעקבי הסטילטו ושמלות המחוך הצמודות שהופיעה בהם לכל מקום, ולעקוב אחריה בגיחוך בתוכניות ריאליטי מכוננות כמו "הסודות של ויקטוריה" או "להיות ויקטוריה בקהאם". אחד המבקרים בגרדיאן ניסח זאת כך: "אין ספק שהיא מאושרת ולא מוטרדת מהתהילה המונומנטלית המגוחכת שלה".

הפוטנציאל הטראשי שלה לא נעלם גם מעיני האמריקאים. רשת NBC הציעה לבקהאם תוכנית ריאליטי שתסקר את המעבר שלה ושל הילדים לאל.איי – "ויקטוריה מגלה את אמריקה" – אבל התוכנית בוטלה כעבור פרק אחד בלבד וזכתה מהניו יורק פוסט למחמאות כמו "אורגיה של פינוק עצמי" ו"תפלה ומתנשאת". במקום הסדרה, האמריקאים שמחו להציע לה תפקידי אורח על תקן הבריטית המתנשאת ב"בטי המכוערת", "פרויקט מסלול" והסרט "סקס והעיר והגדולה". את ההצעה האחרונה אגב, היא דחתה.

נראתה אז הכל חוץ משיק (צילום: גטי אימג'ס)

נראתה אז הכל חוץ משיק (צילום: גטי אימג'ס)

בקהאם יכלה להמשיך את החיים כמאמא-ליגה מפוארת לנצח. דיוויד הרוויח מספיק כסף בשביל לסדר למשפחה חמש אחוזות ברחבי העולם, ארבעת הילדים היפים שלהם סיפקו די והותר עבודה בשביל צלמי הפפארצי, ובזכות ניהול מדויק של סיימון פולר (המפיק וסוכן האמנים הכל יכול, שמאוחר יותר ימציא את "אמריקן איידול"), הזוג הצליח למקסם את הופעותיו בתקשורת. הם היו בכל מקום, כל הזמן.

אבל ויקטוריה לא הייתה מרוצה. היא רצתה יותר. הרבה יותר. לא יותר זמן מסך, אלא יותר הגשמה עצמית. כישרון גדול לאופנה היא ידעה שיש לה, והיא הרגישה צורך לעשות עם הידיים שלה עוד משהו מלבד לספור שטרות ולהסתיר את הפנים מצלמי פפארצי.

הצעד הראשון היה עיצוב של מיני-קולקציה לחברת "רוק אנד ריפבליק", שזכתה לשבחים. אבל מי שפתח עבורה את הדלת לאופנה עילית היה המעצב מארק ג'ייקובס, שצילם אותה לקמפיין הנעליים שלו כשהיא שוכבת בתוך שקית נייר ענקית כשרק כפות רגליה, עטופות בסטילטו האיקוני כמובן, מציצות מהשוליים. הפרסומת הזו, שזכתה מאז לאין ספור חיקויים, הייתה למעשה מופע הפרידה של בקהאם מהחיים הקודמים שלה. עם קריצה של הומור עצמי, כמויות של כישרון וכיס עמוק במיוחד, ויקי הייתה מוכנה לצאת לדרך עצמאית עם מותג על שמה. היא התייעצה עם חברים קרובים כמו המעצב רוברטו קוואלי ועורכת ווג אנה וינטור, ויצרה תחילה קולקציה של שמלות צמודות בקווים ישרים ותיקים שרפררו לאוסף תיקי ההרמס והבירקין שהיא כל כך אוהבת. המבקרים הופתעו לטובה, והקניינים הצביעו ברגליים.

הקמפיין הבלתי נשכח עם מארק ג'ייקובס. התחלת השינוי

הקמפיין הבלתי נשכח עם מארק ג'ייקובס. התחלת השינוי

שנה לאחר מכן היא כבר הציגה בשבוע האופנה והפכה לסנסציה. בזכות קשרי החברות שיצרה עם כוכבות כמו קייט ווינסלט, ביונסה ושרה ג'סיקה פרקר, שלבשו את העיצובים שלה ראשונות, "ויקטוריה בקהאם" הפך במהירות לאחד המותגים היוקרתיים המובילים בבריטניה והיא עצמה זכתה בפרס למעצבת הטובה של השנה ב-2011 מטעם המועצה הבריטית לאופנה. כיום היא מייצרת ארבע קולקציות בשנה וכ-400 שמלות בכל קולקציה. עסקי האופנה שלה כל כך מצליחים עד שאנליסטים מעריכים כי העסק שלה יהיה שווה 200 מיליון פאונד עד 2019.

האליטות החדשות

בזמן שוויקטוריה בקהאם הפכה לאימפריית אופנה בינלאומית, הקריירות של החברות הישנות שלה ללהקה, אלה שהשאירו לה אבק בשנות ה-90, לא ממש ממריאות. לא פלא שוויקטוריה הייתה זו שלא כל כך ששה להשתתף במופע האיחוד של הלהקה באולימפיאדת לונדון, בעוד ששאר החברות היו נואשות לאיזה ניצוץ שיצית את הקריירה שלהן מחדש. ארבעתן לא הצליחו עד היום להתנער מתדמית הטראש ועסקו ב-14 שנה האחרונות בעיקר בריאליטי, גירושים והוצאת סינגלים כושלים, בקהאם, בתהליך מושכל ומתוכנן לעילא, הצליחה לעשות את הסוויץ' המלא. היא התחברה עם אמנים ומעצבים בכירים, מחזיקה באוסף אמנות פרטי מרשים שמוערך בכ-180 מיליון שקל וכולל עבודות של דמיאן הירסט ובנקסי, ולפני שלוש שנים קיבלה את חותמת האיכות החשובה ביותר שיש לאי הבריטי להציע – היא ודיוויד היו הסלבריטאים היחידים שהוזמנו לחתונה המלכותית של וויליאם וקייט. ככה נראית בחורה שאפשר להביא למלכה לארוחת ערב.

ויקטוריה ודיוויד מגיעים לחתונה המלכותית של קייט וויליאם (צילום: גטי אימג'ס)

ויקטוריה ודיוויד מגיעים לחתונה המלכותית של קייט וויליאם (צילום: גטי אימג'ס)

נכון שהצהובונים עדיין ממהרים לקפוץ בהתלהבות על כל הזדמנות ללעוג לה (הם חגגו על השמלה הכהה שלבשה בחתונה המלכותית, וכתבו שהיא חשבה שהיא באה להלוויה), אבל יש, כידוע, הבדל גדול בין לעג על בסיס פרחיות ללעג על בסיס ביצ'יות. אם בעבר היא הייתה סופגת עלבונות מעולמות הזלזול, היום הביקורת השלילית שהיא זוכה לה בתקשורת נוגעת בדרך כלל לקרירות, לחוסר הלבביות ולהתנשאות שלה. או בקיצור, לרצינות שלה. כגבר, היא בוודאי לא הייתה צריכה להתנצל על כך, ואין לה גם שום כוונה כזאת. בגרדיאן קבעו כי "היא בעלת תדמית קרה שהיא לא מעוניינת לשנות. בכל מאמר שהיא מוזכרת בו מדברים על המבט הקפוא שלה או שהיא לא מחייכת מספיק. היא לא רוצה שכולם יאהבו אותה וזה מעורר הערכה". היא לא נחמדה, או יותר נכון לא מתנחמדת. לא תראו אותה מנשקת תינוקות של אחרים או קורנת מול צלמי הפפארצי, אין לה עניין להפוך לליידי די הבאה.

שני הדברים שחשובים לה באמת ושבהם היא משקיעה את מלוא זמנה ומרצה הם העסק והמשפחה. "אני יודעת שיש לי מזל להיות בעמדה כזו שהיומן שלי מתוכנן סביב הילדים, ואני לא מפספסת אירועים או משחקים שלהם", סיפרה לגרדיאן. "מצד שני, אני לא רואה טלוויזיה ולא ראינו סרט למבוגרים כבר כמה שנים. אחרי ארוחת ערב אני קוראת מיילים, במיטה אני חושבת על הקולקציה הבאה. נשמע מטורף, לא? אני נכנסת למיטה עם דיוויד בקהאם וחושבת על בגדים!".

משפחה מעל הכל. בתמונה משפחתית מינוס הארפר סבן (צילום: גטי אימג'ס)

משפחה מעל הכל. בתמונה משפחתית מינוס הארפר סבן (צילום: גטי אימג'ס)

והאמביציה המטורפת שלה כבר מתחילה לחלחל לדור הבא. הפאוור קאפל בקהאם העמיד דור צאצאים פוטוגני להחריד שכבר מניב קמפיינים מכניסים במיוחד. בנם האמצעי רומיאו בקהאם (12), שכבר בגיל 8 הוכתר כשובר הלבבות החדש של בריטניה, כיכב לפני כשנתיים בקמפיין האופנה של ברברי והוחתם שוב השנה לקמפיין חג המולד של החברה שעליו יקבל 45,000 פאונד. אחיו ברוקלין (15) חתם לאחרונה על חוזה לשנה במועדון הכדורגל ארסנל, וכל תלבושת של הבת הרפר סבן (3.5) זוכה לאלפי סיקורים ברשתות החברתיות. רק קרוז בקהאם (9) טרם הפגין תאוות מצלמות כלשהי.

האימהות גם השפיעה על העיצובים של בקהאם. הקולקציות האחרונות הן הרבה יותר נינוחות, פחות צמודות, ואפילו כוללות, רחמנא ליצלן, נעליים שטוחות. את חדרי ההלבשה בחנות החדשה שלה היא עיצבה כחדרים גדולים אחרי שהסבירה ש"כשאני יוצאת לשופינג תמיד יש איתי לפחות ילד אחד. אני רוצה שיהיה להם מקום לשבת ומקום לקניות שלי". גם הנשים שמעוררות בה השראה מלמדות משהו עליה. הילרי קלינטון, סמנכ"לית פייסבוק שריל סנדברג ומישל אובמה הן הגיבורות שלה, משום שהן נשים ש"לא מפחדות להשיג את מה שהן רוצות", לדבריה.

דור ההמשך. רומיאו מככב בקמפיין חורף 2014 לברברי (צילום: יח"צ)

דור ההמשך. רומיאו מככב בקמפיין חורף 2014 לברברי (צילום: יח"צ)

גם אם ההצלחה האדירה של בקהאם אולי נשענה בהתחלה על המעמד הסלבריטאי שלה, אי אפשר לקחת ממנה את העובדה שהיא עבדה קשה מאוד כל הדרך לתהילה ותיזזה בין גידול ארבעה ילדים לבין בניית עסק מאפס. מאיפה מגיע הדרייב הזה? ובכן, פעם היא סיפרה למגזין אופנה Elle שבילדותה "לא היו לי חברים, זרקו עלי בוץ בהפסקות, הייתי לגמרי לבד. חרם היה עניין יומיומי". אולי נשאר בה עדיין משהו מאותה ילדה.

ואיך האישה שגדלה להיות מסכמת את המהפך הגדול שעברה? "אני רגילה להרגיש מפורסמת, אבל עכשיו אני מרגישה מצליחה", היא סיכמה בראיון. "אני לא צריכה לעבוד, אבל אני לא יודעת מה הייתי עושה כל היום אם לא הייתי עובדת. אני אוהבת לעבוד. יש לי מזל לעשות משהו שאני אוהבת, ואני מאמינה שאני מעבירה מסר לנשים צעירות – אם אתן רוצות לעשות קריירה ולהיות אימהות לילדים, אתן יכולות לעשות את זה. זה בר ביצוע. אל תפחדו".

עם קארל לגרפלד. מקורבת לאנשים הנכונים (צילום: גטי אימג'ס)

עם קארל לגרפלד. מקורבת לאנשים הנכונים (צילום: גטי אימג'ס)

 

השאירו תגובה