"יש משהו בבנות הישראליות שהוא מעבר ליופי"

"בנות ישראליות" הוא שם ספר הצילומים החדש של דפי הגאי, אומנית ישראלית שחיה על קו תל אביב ניו יורק. "התעסקתי רבות במיניות נשית ורציתי לצלם את הבנות דווקא בישראל", מסבירה הגאי, מרגע שיצא הספר הרשת גועשת ומגזינים נחשבים בעולם האופנה סימנו את הגאי כדבר הבא. ראיון

מאת  | ‏ 12 אוקטובר 2014
צילומים המרפררים לסרטי נעורים

צילומים המרפררים לסרטי נעורים

במבט ראשון על צילומיה של דפי הגאי, 29, מתקבלת תחושת ערגה נוסטלגית, רק שלא ברור כל כך לאן. "בנות ישראליות", הוא השם של ספרה החדש של הגאי, צלמת ישראלית שחיה על הקו של תל אביב ניו יורק, שעושה גלים ברחבי הרשת בחודש האחרון.

הצילומים של הגאי כבשו את הרשת, הודות לפלטפורמות כמו טאמבלר ופינטרסט, ומה שהתחיל כפרויקט הפך לספר בהוצאת Art and Paper Edition, שהושק לפני כשבוע ביריד הספרים NY Art Book Fair. אפילו המגזין הנחשב Dazed and Confuzed כבר הספיק לכתוב על הגאי והספר המרתק שלה, והעניק את חותמת האישור שלו.

הספר מציג התבגרות של בנות ישראליות, במיוחד כאלה שחיות בפרברי תל אביב. הבנות המצולמות הן בדיוק בתפר של גיל ההתבגרות. הן אומנם צולמו בפרברי תל אביב, אבל יכלו באותה המידה להיות בפרבר מחוץ למישיגן. המצולמות כולן צעירות, יפות וחולמניות, בלוק נוסטלגי הנע בסקאלה שבין חמש ילדות יפות של סופיה קופולה, לקמפיינים של "אמריקן אפרל".

הגאי, שנמצאת כעת בניו יורק, מסבירה על דרך העבודה שלה, על יצירה נשית חדשה.

שפיים כמו שמעולם לא ראיתם

שפיים כמו שמעולם לא ראיתם

מה גרם לך להתעניין בצילום בנות, בעיקר בישראל?
"אחרי שחזרתי מניו יורק וספגתי שם המון השראה עניין אותי לראות איך אני מתרגמת את זה לחיים בארץ. התעסקתי הרבה במיניות נשית, והסגנון של צילומים המרפררים לסרטי נעורים. רציתי להתחיל לצלם את זה בישראל עם בנות ישראליות שהזכירו לי אותי כשגדלתי. היה בזה אלמנט של חיפוש עצמי. אני חושבת שיש משהו מאוד מגניב בבנות ישראליות שהוא מעבר ליופי".

האווירה והסגנון של הצילומים מהדהדים יצירות עכשוויות של נשים אחרות באותה סביבת גילאים, כמו הצלמת פטרה קולינס, הבמאית ג'יה קופולה והכתבת והעורכת טאבי גבינזון. למה לדעתך המבט הנשי, זה שנקרא כיום, ה- Female Gaze, הוא כל כך מעניין?
"האמת שיצא לי להכיר בניו יורק את פטרה קולינס ואני זוכרת שבאמת הייתה הרגשה שמתחיל משהו שאולי היום קוראים לו ה-Female Gaze. אני חושבת שהיכולת של יוצרים לתקשר ביניהם ולפרסם את הדברים בעצמם דרך פלטפורמות חברתיות גרמה לפריחה של תנועה נשית וקהילה שפתחה המון אפשרויות חדשות לבנות יוצרות".

קבלה הרבה תגובות טובות

קבלה הרבה תגובות טובות

אצל חלק מאותן נשים, כמו ג'יה קופולה ופטרה קולינס זה עבר גם לכיוון יותר מסחרי, בשיתופי פעולה עם מותגים כמו אורבן אאוטפיטרס. היית רוצה להתנסות בזה?
"נראה לי שזה משהו שהייתי שמחה לעשות, אני חושבת שצריך לעודד מותגים מסחריים לייצר מסרים מחזקים לבנות, וגם לייצר שיתופי פעולה עם יוצרים מעניינים. הייתי שמחה לעבוד עם 'אמריקן אפרל', 'אורבן אאוטפיטרס', 'vans' וכו'. האמת שגם היה מעניין לראות אם דבר כזה היה יכול לקבל ביטוי בישראל".

"קיבלתי תגובות טובות אבל היו גם קומנטים קשים ברמה הפוליטית"

Dazed and Confuzed, הוא אולי אחד המגזינים הנחשבים בעשור האחרון וכשהוא מפנה את תשומת הלב לפרוייקט של צלמת ישראלית שמצלמת בישראל, מודבר בעניין לא קטן בעולם האומנות. מרגע ששמה של הגאי פורסם, הרשת געשה על התמונות החזקות שצילמה. דווקא בשנה שבה ישראל לא בדיוק קיבלה מחמאות מהעולם, נחמד לראות פירגון כזה.

ניחוח בינלאומי

ניחוח בינלאומי

איזה תגובות קיבלת על התמונות?
"קיבלתי הרבה תגובות מאוד טובות האמת ממגזינים כמו דייזד וג'קסטפוז, והיה מפתיע למשל לראות ש- vans העלו פוסט עם תמונות שלי שצילמתי בדולפינריום ובשפיים. היו גם קומנטים קצת קשים ברמה הפוליטית בכל מיני כתבות, אבל כל מי שיצא לי לדבר איתו היה מאוד בעניין".

יש מצב שהספר יהפוך לתערוכה?
"זה משהו שאני חושבת עליו כבר כמה זמן ואשמח אם זה ייקרה בארץ. בינתיים את הספר אפשר כרגע להשיג רק באירופה או באינטרנט. מקווה להביא אותו גם לישראל בקרוב".

איך הגעת בכלל לצילום?
"למדתי תקשורת חזותית, עשיתי מסלול של אנימציה ווידאו, התחלתי לביים ולצלם וידאו ובערך לפני שלוש שנים התחלתי לצלם גם סטילס. אחר כך עברתי לגור בניו יורק, שם עבדתי עם חברה בשם "קריאטיב קונטרול" שמתעסקת בקליפים וסרטים דוקומנטרים לאמני היפ הופ (כמו אריקה באדו וקניה ווסט). יצא לי לעבוד עם ג'ואי בדאס וביג קריט. עשיתי שם גם פרוייקטים של אופנה. עכשיו אני גרה בארץ ונוסעת לניו יורק לתקופות".

הרשת לא הפסיקה לדבר עליה החודש

הרשת לא הפסיקה לדבר עליה החודש

מה מקורות ההשראה שלך?
"האמת שזה יותר אנשים שאני עוקבת אחריהם בטאמבלר, אבל יש גם כמה מגזינים שאני עוקבת אחריהם למשל דה אדיטוריאל מגזין שהוא מגזין מאוד מגניב ממונטראול". המגזין גם פירגן לדפי על תמונותיה באייטם מיוחד.

את מי את חולמת לצלם?
"כרגע אני יותר מתעניינת לצלם בנות שאני מוצאת ברחוב או בתיכון שלמדתי בו, מאשר מישהי ספציפית".

איך היית מגדירה את הסטייל שלך?
"נקי ולא מתאמץ. בסופו של דבר, הרבה פעמים יוצא לי ללבוש את מה שאני קונה לצילומים".

מי אמר שהישראליות הכי יפות? תכלס, צדק

מי אמר שהישראליות הכי יפות? תכלס, צדק

היה בזה אלמנט של חיפוש עצמי

היה בזה אלמנט של חיפוש עצמי

נוף ילדותינו

נוף ילדותינו

קיץ ישראלי

קיץ ישראלי

עם בגדים מהאייטיז

עם בגדים מהאייטיז

הפרברים מעולם לא נראו כה מגניבים

הפרברים מעולם לא נראו כה מגניבים

לגעת ביופי

לגעת ביופי

השאירו תגובה