מהארון עד המוזיאון: החולצה הלבנה מקבלת תערוכה

הפריט ההו-כה קלאסי, החולצה הלבנה, מקבל מעמד אמנותי מיוחד בתערוכה שתיתפתח ביום רביעי הקרוב כחלק מעונה הישראלית לעיצוב בחולון | כך הופכים פריט לבוש לאמנות

מאת  | ‏ 9 ספטמבר 2014

מתוך התערוכה White Shirt Exhibition | צילום: דביר כחלון

משהו טוב קורה בחולון. בשנים האחרונות העיר הפכה למוקד עלייה לרגל עבור אוהבי ושוחרי תרבות, עיצוב ואמנות. אפילו הפשאניסטות הואילו לצאת מתל אביב ולהגיע לתערוכות הנפלאות העולות בדרך קבע במוזיאון העיצוב וכן בגלריות שברחבי העיר.

לכן זה בהחלט מרגש לשמוע כי העונה הישראלית לעיצוב בחולון תיפתח זו השנה השישית בספטמבר הקרוב בגלריות העירוניות, ומהווה במה למעצבים ויוצרים ישראלים ובינלאומיים בתחומי העיצוב השונים.

ערב הפתיחה החגיגי יתקיים בערב רביעי הקרוב, ה-10.9, עם פתיחתן של חמש תערוכות עיצוב חדשות בגלריות השונות, וכן שתי תערוכות חדשות במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית. כמו כן, בערב האירוע יפתחו מוזיאון העיצוב חולון והמוזיאון הישראלי לקומיקס וקריקטורה את שעריהם עד לשעת ערב מאוחרת, כך שזו ההזדמנות המושלמת לערוך ערב דילוגים אלגנטי בין התערוכות השונות, ולהרגיש ניחוח קוסמופוליטי יצירתי, גם מחוץ לכותלי תל אביב או ירושלים.

שתיים מאותן התערוכות בעיר מתבססות על החולצה הלבנה. אחת, על טהרת הטי שירט הלבנה, ובה יציגו מעצבים, אנשי אופנה ושחקנים את הגרסא המעוצבת שלהם לפריט הפופולרי בעולם, ביניהם יעל גולדמן, דפנה לוסטיג, רון ארד ואף טל ברמן ואביעד קיסוס.

חולצה לבנה של יוסף. מתוך התערוכה "חולצה לבנה" בגלריית החווה בחולון

חולצה לבנה בעיצוב גילת אנקורי וליטל קלמנסון. מתוך התערוכה "חולצה לבנה" בגלריית החווה בחולון

השנייה, תתמקד בחולצה הלבנה, מדובר בתערוכת החוצות White Shirt Exhibition, שתשתרע בשדרות דב הוז שבעיר, והיא פרי יצירתם של צלם האופנה דביר כחלון יחד עם סטיילינג של יונתן פרימרמן. השניים מציגים דרך עדשת צילום אופנה התייחסות למשמעות המושג "חולצה לבנה" על רבדיו השונים. החולצה הלבנה בשביל השניים היא כלי נקי, כמו דף ריק, עליו אפשר להלביש ולאפיין ויזואלית דמויות והלכי רוח שונים בחברה.

התצוגה מתחלקת לשלושה סגנונות ותמות. חלקה הראשון מתייחס לחולצה הלבנה כדרך להבלטת האינדיבידואל בחברה, כשההשראה היא סרטה האיקוני של סופיה קופולה "חמש ילדות יפות".

לשם כך צילמו כחלון ופרימרמן חמש בנות שונות מאוד אחת מן השנייה, העוטות מעין מדים מאותה פלטת צבעים, כשרק אחת מהן לבושה בחולצה לבנה, כסמל לאאוטסיידר. הצילומים והסגנון מאוד ארכיטקטוניים ומסודרים, כשהאמירה מאחורי זה היא שגם בחברה דמוקרטית, בה כל אדם הוא שונה, חופש הבחירה הוא מוגבל, בעיקר בגלל ביקורת וחשש מלהיות שונה יתר על מידה.

בחלקה השני של התערוכה התמקדו כחלון ופרימרמן בארבע פרסונות נשיות שונות, כדי להדגים כיצד אפיונים דומיננטיים של נשים יכולים לשנות את המשמעות של החולצה הלבנה. הם בחרו ארבע דמויות קיצון, המזכירות את נשות "סקס והעיר הגדולה", או יורשות העצר בסדרת הקאלט "גירלס".

מדובר בדמות הפאם פאטל (אותה מגלמת יאנה גור), הפנטזיה הרומנטית של בת השכן, האינטלקטואלית המסתורית והבחורה הדינמית שחיה את הרגע. בכל צילום מוצגת החולצה הלבנה המכופתרת, שלא השתנה מצילום לצילום, אלא הגרדרובה והסטיילינג שמסביב השתנו ונתנו את הטון ללוק כולו ומה הוא אמור לשדר ולייצג.

לבסוף, את החלק השלישי הקדישו למין הגברי, שחולצה לבנה היא כמובן פריט בסיס בכל מלתחה גברית. הצילומים בהפקה הזו התרחשו על חוף הים, שם גם פרימרמן גדל וקיבל את ההשראה לצילומים.

הקונספט היה להוציא חבורת גברים אל הים חסר הגבולות כדי להפיח חיים במראה החולצה הלבנה, שעברה בין אחד לשני, כדי להראות כיצד החולצה יכולה להיות כלי להתמזגות והתערות בחברה. מה שמתכתב כמובן עם טרנד הנורמקור – זה שמצהיר כי להיות "נורמלי" וחלק מהקבוצה הוא מה שנכון. "בסופו של דבר", אומר פרימרמן "אופנה היא תהליך פסיכולוגי העובד על אידיאלים של יופי, וזה מה שהיה חשוב לנו להציג, לתת את האינפוט הפרטי שלנו על העניין".

הנה הצצה קטנה למספר צילומים מתוך הסדרה "LEGENDARY 4#" המציגים האנשה נשית למושג ״חולצה לבנה״ דרך אפיון דמויות כ״טייפ-קאסט״ נשי.

משמאל – מעיל עור: אלכסנדר וונג בבוטיק ״ורנר״, טופ: בוטיק ״ורנר״, תחתונים: ג׳רמי סקוט ב״אדידס״, תחתוני רשת: ז׳אק קובה, מחטב ראש: אוסף פרטי, מגפיים: מונקלר בבוטיק "אמור".

מימין – מעיל: ברברי בכיכר המדינה, טופ: בוטיק ״ורנר״, תחתוני רשת: ז׳אק קובה, מכנסונים: פול אנד בר, מגפיים: מונכלר ב״אמור״ כיכר המדינה.

משמאל – מעיל: ברברי בכיכר המדינה, טופ: קסטרו, בוקסר: קלווין קליין קולקשן, נעליים: דיסקוורד

מימין – מעיל ומכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, תחתונים: קלווין קליין קולקשן, נעליים: דיסקוורד

משמאל – עליונית: מאסימו דיוטי, מכופתרת: טומי הילפיגר, תחתונים: קלווין קליין קולקשן, נעליים: דיסקוורד.

מימין – עליונית וסריג: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, תחתונים: קלווין קליין קולקשן, נעליים: דיסקוורד.

משמאל – כובע: בוטיק ״ורנר״, מכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, עליונית: זאדיג אנד ולטר, מכנסיים ונעליים: אדידס, גרביונים: אמריקן אפרל

מימין – מעיל וחצאית: כריסטיאן דיור בבוטיק ״אניגמה״, מכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, גרביונים: אמריקן אפרל, מכנסיים ונעליים: אדידס.


משמאל – כובע: בוטיק ״ורנר״, מכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, עליונית: זאדיג אנד ולטר, מכנסיים ונעליים: אדידס, גרביונים: אמריקן אפרל

מימין – מכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, מעיל: כריסטיאן דיור בבוטיק ״אניגמה".


משמאל – מעיל וחצאית: כריסטיאן דיור בבוטיק ״אניגמה״, מכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, גרביונים: אמריקן אפרל, מכנסיים ונעליים: אדידס.

מימין – של: ברברי בכיכר המדינה, שמלה: ולנטינו בבוטיק ״אניגמה", מכופתרת: ז׳יל סנדר בבוטיק ״טקטיק״, גרביונים: אמריקן אפרל, מכנסיים ונעליים: אדידס.
משמאל – מכופתרת: ארמני ב״פקטורי 54״, מחוך: כריסטיאן דיור בבוטיק ״אניגמה״, מכנסיים: ג׳רמי סקוט ב״אדידס״, נעליים: ריק אוונס

מימין – גרביוני ראש וגוף: אוסף פרטי, מכופתרת: ארמני ב״פקטורי 54״, מעיל ג׳ינס: ליוויס, עגילים: קרן וולף

משמאל – חליפה ונעליים: ג׳רמי סקוט ב״אדידס״, מכופתרת: ארמני ב״פקטורי 54״, גרביונים: אוסף פרטי

מימין – מעיל: ג׳רמי סקוט ב״אדידס״, מכופתרת: ארמני ב״פקטורי 54״, גרביונים: אוסף פרטי, נעליים: ריק אוונס

צילום: דביר כחלון
סטיילינג וניהול אמנותי: יונתן פרימרמן
איפור: חן אלקבץ במוצרי ״איב סאן לורן״
שיער: לירז אגם במוצרי ״רמינגטון״
דוגמניות: נטלי אידלמן ב״אלינור שחר״, יאנה גור ב״דיוושנל״, ריטה נוביקובה ב״MC2", עמית פרידמן ב״יולי״

התערוכה תתקיים בחוצות העיר, מנתיבי איילון ועד כיכר סטרומה בחולון, ותנעל ב-31.12.14.

 

מכופתרת: ארמני ב״פקטורי 54״

מחוך: כריסטיאן דיור ב״אניגמה״ כיכר המדינה

מכנס: ג׳רמי סקוט ב״אדידס״

נעלים: ריק אוונס

השאירו תגובה