שקר החן: מייסיס מוכרים תכשיטים מזויפים במחירי עתק

חנויות כלבו עולמיות, ביניהן מייסיס ו-J.C Penny, מציעות טבעות יוקרתיות עם אבני חן | תחקיר חדש מצא כי אותן אבנים למעשה מורכבות מ-90% זכוכית | עובדים עלינו בידיים

מאת  | ‏ 29 יולי 2014

חובבות אבני רובי: ג'יין פונדה וקלי אוסבורן | צילום: גטי אימג'ס

חנויות הכלבו הגדולות בארצות הברית, כמו מייסיס, J C Penny ולורד אנד טיילור, נחשבות לאיכותיות, כאלו שאפשר לסמוך עליהן בעיניים עצומות. תחקיר מיוחד של ה-NBC גורם לנו לחשוב אחרת, שכן החנויות מוכרות "אבני חושן אמיתיות" במחירי עתק, כאשר מדובר למעשה בזכוכיות זולות.

| "זה חצץ מאקווריום דגים שעבר שינוי" |

תחקיר סמוי של העיתונאי ג'ף רוזן חושף את התרמית. רוזן נכנס למגוון רשתות וביקש לרכוש תכשיטי רובי. המוכרים טענו בפניו שהיא לגמרי "אמיתית". הוא קנה את התכשיטים, ביניהם טבעת של מייסיס בשווי 1,200 דולר, והעביר אותם לגרי סמית', גמולוג בעל שם עולמי שבחן אותם וקבע חד משמעית ש"הן מכילות 90% זכוכית. כמעט הכל מזכוכית". לטענתו, השווי האמיתי של התכשיטים הוא פחות מחצי מהמחיר ששולם. "זה חצץ מאקווריום דגים שעבר שינוי", הוא אומר.

רשת מייסיס טענה בפני רוזן שהתכשיטים שלה "אמיתיים וטבעיים" וברשת התכשיטים Littman סיפרו לו שהתכשיטים "אמיתיים לחלוטין". זאת בעוד ב-J.C Penny ולורד אנד טיילור היו מעט יותר כנים ואמרו לו שהתכשיטים "עשויים עופרת-זכוכית, אבל הינם אמיתיים וטבעיים".

מימין: JcPenny, משמאל: ליטמן ג'ולרי, למטה: טבעת עם אבני רובי אמיתיות | צילום: JcPenny, ליטמן ג'ולרי, NBC

מימין לשמאל: טבעות של לורד אנד טיילור ומייסיס

"זה שובר לי את הלב", אומרת הגמולוגית המפורסמת אנטואנט מטלינס ל-NBC. "משום שהרובי הינו אחד מאבני החן היקרות ביותר, החשובות ביותר והעמידות ביותר ואלו שאנחנו רואים כאן הן בדיוק ההיפך. הן לא נדירות, לא בעלות ערך ולא עמידות. בניגוד לאבני חן אדומות אמיתיות, אבני הרובי העשויות עופרת-זכוכית לא עוברות תהליך טבעי באדמה ובמקום מיוצרות על ידי שילוב של עופרת-זכוכית וקורונדום בדרגה נמוכה, המינרל המצוי באבני אודם אמיתיות".

למרות שהתוצאה היא אבן חן הרבה פחות עמידה ובהכרח פחותה בערכה מאשר אבן חן אדומה טבעית ואמיתית, ההבדלים כמעט ולא ניתנים לזיהוי מבלי בחינה במעבדה.

| הטבעת המזויפת נמסה כמעט לחלוטין |

סמית' הסביר שמתחת למיקרוסקופ בועות קטנות נראות לעין באבני הרובי העשויות עופרת-זכוכית, משהו שלא היה קורה באבן חן אמיתית. הוא גם בחן את הטבעת ב-1,200 דולר ממייסיס לעומת טבעת מאבן חן אדומה אמיתית והניח את שתיהן בתוך תמיסת ניקיון. הפעם, גם ללא טלסקופ, ההבדל ניכר לעין שכן התמיסה ניקתה את הטבעת האמיתית, אולם במקרה של הטבעת המזויפת היא כמעט המיסה לחלוטין את הטבעת.

בדיקה באתר של מייסיס מגלה שהם כנים לגבי האיכות האמיתית של אבני החן שלהם, אבל ניכר שהמוכרים פחות בעניינים. "כמעט כל אבני החן האדומות עשויות מילוי של עופרת-זכוכית. חלל פני השטח ושברים ממולאים בזכוכית וחומר דמוי זכוכית המכיל עופרת", נכתב באתר. כתוצאה מהתחקיר, מייסיס וחברת Littman אמרו ל-NBC שהם יערכו סדרת הדרכה מחדש למוכרים שלהם. ב-J.C Penny החליטו להסיר את הביטוי "אמיתי" מתגיות אבני החן ובלורד אנד טיילור יחזירו כספים ללקוחות שאינם מרוצים.

אבנים אמיתיות או חיקויים? איימי אדמס ונטלי דורמר עם טבעות רובי | צילום: גטי אימג'ס

השאירו תגובה