חזאית הטרנדים מתריעה: היכונו לביאת צום האופנה

נתכסה בסוודרים, נלבש פליסה ונפסיק לקנות כל כך הרבה | לרגל התערוכה שאצרה במוזיאון העיצוב בחולון, לי אדלקורט, חזאית הטרנדים בין החשובות והמשפיעות בעולם, נותנת לנו הצצה לטרנדים החמים שיהיו בעתיד, ומפרגנת לסגנון הלבוש של הישראליות

מאת  | ‏ 3 יולי 2014

חזאית הטרנדים לי אדלקורט | צילום: יח"צ

אמש נפתחה במוזיאון העיצוב חולון התערוכה "קיפולים: ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי", הכוללת בתוכה את תערוכתו של מעצב האופנה איסי מיאקה הנקראת 5 132.

את התערוכה אצרו לי אדלקורט, חזאית הטרנדים הבינלאומית ופיליפ פימאנו, שותפה הקבוע לאוצרות, ובמסגרתה הם מחברים נושאי עיצוב עכשוויים המשקפים מלאכות מסורתיות, בחלקן ביתיות כגון קיפול, עיטוף, עבודת מחט, אפייה ועוד, כאשר מלאכות אלו נעשות בידי האומנים בטכנולוגיות חדשניות במטרה לכבד ולחבר בין הישן לחדש ולהציג את הפן האנושי בעידן ההופך יותר ויותר ווירטואלי.

אדלקורט, ילידת 1950, היא חזאית טרנדים משפיעה בתחום האופנה והעיצוב בקנה מידה עולמי. לתחושתה של אדלקורט אנו חברה פרומה במשבר סוציו אקונומי הגורם לאנשים להיות מרוכזים בעצמם. היא חולמת ורוקמת פעולה מתקנת ש"תשקם את האריג החברתי הפרום".

כשישבנו איתה לשיחה קצרה היא סיפרה כי היא עוסקת בתחומים רבים, כולם נגזרת של היותה חזאית טרנדים. בין עיסוקיה אוצרות והוראת אוצרות ואופנה, ומתוקף תפקידה היא אוספת כל הזמן המון פיסות אינפורמציה ופריטים המשרטטים לה עתיד בהתהוות ועל השינויים העומדים להתחולל בעתיד.

חוזה את העתיד. אדלקורט | צילום: יח"צ

שתפי אותנו בפיסה מהעתיד וספרי לנו איך זה הולך להראות.
"בחורפים הקרובים נהיה מאוד מכוסים, כמו עוברים. נתעטף כאילו אנחנו גלמים, עם סוודרים גדולים וקפוצ'ונים מתוחכמים. זאת בגלל שאנחנו בתקופת המתנה, תקופת מעבר, כמו עוברים המחכים להיוולד. העולם עובר שינויים גדולים כרגע ועדיין לא הגיע ליעד".

"כמו כן, פליסה יהיה טרנד מאוד חזק ויחזור לארונותינו כפריט חובה. גם כל נושא ה-active wear ימשיך מאוד להתפתח גם בטכנולוגיות הייצור והחומר שממנו הם עשויים וגם באופן שהוא הולך להשתלב אף בבגדי הערב שלנו".

"מגמה מאוד משמעותית תהיה צום אופנה. נלמד לא להעמיס על עצמנו, קצת כמו הצום שרבים עושים כיום בקטע בריאותי ותזונתי, צום מיצים למשל. אנחנו נלמד ונשאף לצום אופנה נקנה פחות, נעמיס פחות וניתן יותר מקום לנשמה ולמיינד.

הטענה הרווחת פה היא שהכל מגיע לישראל בדיליי לא קטן.
"אני עצמי באה ממקום קטן, הולנד. גם אצלנו הטרנדים הגיעו באיחור. העניין במדינות קטנות הוא שאנשים מונעים אחד מהשני חופש ביטוי ויצירתיות. ממש כמו העיירות הקטנות באמריקה. יש הרבה שליטה חברתית האחד על השני, גם אם המדינה דמוקרטית".

לאחר שבוע כאן, מה יש לך לומר על האופן בו הישראלים מתלבשים?
"יש הבדל גדול בין איך שמתלבשים בתל אביב לשאר המדינה. תל אביב מזכירה לי ערי חוף אחרות כמו לוס אנג'לס, סידני, ביירות, טורונטו. הנשים פה טובות בלבישת קז'ואל באופן מאוד מאוד נשי ואני רואה פה שילובים מאוד יפים עם הרבה סנדלים נהדרים. מחוץ לתל אביב זה נראה הרבה פחות אופנתי".

 

קיפולים. מתוך התערוכה של איסי מיאקה | צילום: איתי בנית

דגם מתוך הקולקציה המוצגת בתערוכה קיפולים במוזיאון העיצוב חולון, .5 132 איסי מיאקה + Reality Lab., Vol. 4, 2012, דוגמנית: גרייס בול עבור סוכנות Oui | צילום: יח"צ

| על התערוכה |

בקומה התחתונה של המוזיאון מוצגת, כאמור, התצוגה של איסי מיאקה הנקראת 5 132. מדובר בקולקציה בת 60 פריטים, לרבות שמלות, חולצות, חגורות, מכנסיים ועוד של מיאקה אשר רובה פותחה כבר ב-2007 בשיתוף עם מדעני מחשב ומהנדסי טקסטיל ותבניות שהמירו אלגוריתמים מתמטיים למודלים תלת מימדיים והתוצאה היא בד בודד המקופל בצורת דו מימד. כך שאם תסתכלו עליו במצב זה הוא יראה כמפית שטוחה, אך עם לבישתו הוא הופך לפריט תלת מימדי בעל נפח וצורה מורכבת, לפעמים ארכיטקטונית.

בתערוכה ניתן לראות את מרבית הבגדים בשני מצבים אלה, הדו מימד מונח על משטח ובמצב תלת מימד על בובות ראווה ייחודיות ומרשימות שנרכשו ע"י המוזיאון במיוחד לתערוכה.

צורות ארכיטקטוניות. מתוך התערוכה של איסי מיאקה | צילום: איתי בנית

בדיאלוג עם תערוכתו של מיאקה תציג אדלקורט בקומה העליונה של המוזיאון עבודות של 60 מעצבי מוצר מרחבי העולם, לרבות ישראל, אשר משתמשים בעבודתם בטכניקות מסורתיות בשילוב עם אמצעים חדשניים המאפשרים עיצוב של צורות חדשות. הדגש הוא על כסאות, ספות וגופי תאורה. בין הפריטים המוצגים תוכלו לראות את כיסא הכרוב של האמן ננדו, כסא peacock של דרור בן שטרית, פריטים בעיצובה של אילה צרפתי ועוד

בין המעצבים המשתתפים בחלק זה של התערוכה: קיקי ואן אייק, ריצ'רד הוטן, אינגה סמפה, מרסל וונדרס, מיקה בר ועוד.

התערוכה תתקיים בתאריכים 3.7.2014-25.10.2014, במוזיאון העיצוב בחולון.

מתוך התערוכה שאצרו לי אדלקורט ופיליפ פימאנו | צילום: איתי בנית

 

חיבור בין הישן לחדש | צילום: איתי בנית

קיפולים בכל הצורות והחומרים | צילום: איתי בנית

השאירו תגובה