"עבדנו עם כפפות לבנות ונגענו בבגדים כמה שפחות"

איך בוחרים בגדים לסרט על מעצב האופנה מהנחשבים בעולם? מעצבת התלבושות מדלן פונטיין, שהייתה אחראית על הבגדים בסרט המדובר ביותר בתעשיית האופנה השנה, "איב סאן לורן" מספרת על העבודה המורכבת עם בגדים שהגיעו לצילומים בליווי שומרי ראש. "השחקנים נדרשו ללבוש בגדים תחתונים מיוחדים, כדי שהבד לא יגע ישירות בעור. עבדנו באווירה חרדתית ומלחיצה, ממש כמו במוזיאון"

מאת  | ‏ 2 יוני 2014
מתוך הסרט. רוב הבגדיים הם מקורים. הגיעו לסט הצילומים עם שומרי ראש

מתוך הסרט. רוב הבגדיים הם מקורים. הגיעו לסט הצילומים עם שומרי ראש

בית האופנה סאן לורן, שהושמטה מתחילתו השם "איב" לפני מספר שנים, נשאר רלוונטי וסוער כל השנים. זוהי כנראה צוואתו של איב סאן לורן המקורי, האיש שבנה את הלייבל, והיה דמות צבעונית, פרועה  ומרתקת. השבוע (בחמישי) יוצא סרט חדש ופרובוקטיבי על האיש והאגדה, ומעבר לעובדה שהוא מגולל את סיפורו המרתק של הגאון בן ה-21 שנבחר להוביל את בית האופנה 'דיור', ומשם התגלגל הלאה, הוא מציג גם סטייל שיפעים כל חובב אופנה אמיתי.

מעצבת התלבושות מדלן פונטיין שהיתה אחראית להלביש את הסרט חוצה התקופות, המציג רגעים איקוניים בהיסטוריה של האופנה, החזיקה על כתפיה אחריות עצומה, וחיה לספר על כך בראיון לגרידיאן. מרבית הבגדים בסרט הם אורגינליים, וניתנו לצילומים בהשאלה מ"קרן איב סאן לורן", שמחזיקה באוסף נרחב ושיתפה פעולה עם פונטיין בצמידות, ביניהם טוקסידואים לנשים מהליין הידוע 'לה סמוקינג' שעוצב ב-1966 ועולם האופנה לא הפסיק לדבר עליו, ושמלת מונדריאן הידועה מ-1965, שמלת הקולור-בלוקינג המקורית שנחשבת כיום למוצג מוזיאוני. עוד עיובים מקוריים הגיעו דרך 'דיור', אך היה צורך בעוד בגדים רבים, אותם נדרשה פונטיין ליצור.

הפקה קשה ומורכבת. כל בגד היה צריך לעבור אישור מיוחד

הפקה קשה ומורכבת. כל בגד היה צריך לעבור אישור מיוחד

"זה כמו לעבוד בשתי הפקות יחד, באחת מייצרים תלבושות מאפס ובשני מטפלים ומתקנים תלבושות מקוריות," מסבירה פונטיין. "הכי חשוב היה לכולם להגן על התדמית של סאן לורן, וגם של דיור, לכן לא רצו שניצור מחדש את הבגדים שמופיעים בסצינות ההיסטוריות של התצוגות למשל. במקרה של התצוגות גם לא יכולנו לתקן ולשנות את הבגדים אז ליהקנו דוגמנים שיתאימו לשמלות וללבוש הקיים. האוירה במדידות היתה מאוד חרדתית: כולנו עמדנו עם כפפות לבנות ונגענו בבגדים כמה שפחות. זה היה כמו במוזיאון."

הכפפות לא היו השוני היחיד ממדידת תלבושות רגילה בסרט. 77 הבגדים שהגיעו בהשאלה באו עם שומרים מיוחדים שפיקחו עליהם כל העת, והדוגמנים והשחקנים נדרשו ללבוש בגדים תחתונים מיוחדים שנתפרו במיוחד על מנת שהבד לא יגע ישירות בעור הגוף. הדוגמנים והשחקנים נדרשו גם לעמוד כל העת שהם לובשים את הבגדים ההיסטוריים כדי שלא ימתחו או יתקמטו.

איב סאן לורן, איש מורכב אך מלא חמלה והבנה במין הנשי

איב סאן לורן, איש מורכב אך מלא חמלה והבנה במין הנשי

לצערם של כולם, כמה תלבושות איקוניות היו חסרות. "שמלת החתונה של דיור, שהמוזה של סאן לורן, ויקטואר דוטרלו, לבשה על כריכת המגזין פריז מאץ' בשנת 1958, נאלצה להיות משוחזרת. מצאנו אחת כזו בשוק הפשפשים ושחזרנו אותה. לא היתה ברירה. כדי לסיים את הסרט. דיור היו מרוצים בסופו של דבר, ואפילו קיבלו מאיתנו את השמלה".

פונטיין נהנתה מהעיסוק העמוק בנושאים ודמויות הקרובים ללבה, כמו מערכת היחסים הסבוכה והמרתקת בין סאן לורן לבין קארל לגרפלד. "בזמן ההוא לגרפלד וחבורתו חשבו על עצמם כעל אלילי אופנה. הם שיחקו באלגנטיות, השוויצו, לבשו הרבה קטיפה, תכשיטים, משקפיים, ללגרפלד תמיד היה פריט מיוחד כדי לבדל את עצמו מאחרים. אני לא חושבת שהוא השתנה הרבה, אבל בצעירותו היה הרבה יותר נסיוני מהיום. הם איתגרו אחד את השני, והתוצאות של היריבות היו דקדנטיות. למדתי המון על הכח והשבריריות של היצירתיות של שניהם, והרגשתי שסאן לורן היה הרבה יותר עדין, ושהיה לו כבוד גדול יותר לנשים ורוך כלפיהן. שם נמצא הכשרון הגדול שלו".

כל השחקנים לבשו בגדים תחתונים שנתפרו במיוחד כדי שהבגדים המקוריים לא יגעו בגוף

כל השחקנים לבשו בגדים תחתונים שנתפרו במיוחד כדי שהבגדים המקוריים לא יגעו בגוף

את 60 הלוקים החסרים יצר הצוות של פונטיין מציורים ותמונות ונאלץ לעבור אישורים ארוכים עד שהבגדים עלו על מסך הכסף. "מרתק היה להבין כיצד השתנה הסטייל של סאן לורן במשך שלושה עשורים, והאתגר הגדול היה ליצור רצף הגיוני שמחבר בין הבחור שמתחיל בדיור לזה בסוף שנות השבעים". פונטיין נהנית עתה מביקורות טובות על עבודתה בסרט, שנכתב במספר מקומות שהאופנה בו היא הכוכבת האמיתית. "סאן לורן השתנתה מאוד מימיו של איב, וקשה לומר מה הוא היה חושב על הדברים שקורים שם, הדי סלימן שעומד בראשם הוא אדם מוכשר ביותר. אני לא בטוחה שאיב היה מסכים עם מה שהוא עושה, אבל משותף להם ששניהם קיבלו השראה ממה שמתחולל סביבם. זה מה שהשאיר את בית האופנה רלוונטי אז, וכך גם היום".

פונטיין כעת מאוהבת בסאן לורן יותר מאי פעם. "הוא לא שינה רק את אופנת הנשים. הוא לימד את הגברים להפסיק לראות את החליפות כשיא האלגנטיות, והכיר להם את ג'קט הספארי, ואחר כך את ההיפי שיק. הוא פתח את עיניהם לרעיון שהם יכולים להיות אופנתיים בלי להיות קשוחים או מחוייטים, בלי להרגיש קונפורמיסטיים. אני מקווה שהציבור ילמד משהו על אלגנטיות מהסרט, כי האלגנטיות נמצאת שם בכל התקופות, מההתחלה ועד הסוף".

מדלן פונטיין, המעצבת הראשית. תפקיד חייה

מדלן פונטיין, המעצבת הראשית. תפקיד חייה

איב מחפש השראה. שינה את פני עולם האופנה גם אצל הנשים וגם אצל הגברים

איב מחפש השראה. שינה את פני עולם האופנה גם אצל הנשים וגם אצל הגברים

התמונות באדיבות בתי קולנוע לב.

השאירו תגובה