טרנד מטריד בקרב נשות קניה: הלבנת העור

אובססיית ביוטי חדשה של עשירות קניה: זריקות של חומרים ההופכים את העור מכהה ללבן | "הזריקה מבהירה וגורמת לנשים להרגיש 'נקיות' יותר", מספרת קוסמטיקאית מניירובי | ומה יש ללופיטה ניונגו להגיד על כל העניין

מאת  | ‏ 2 יוני 2014

טרנד הבהרת העור, הלהיט החדש בקניה

טרנד יופי חדש ומטריד במיוחד מגיע אלינו בימים אלה מקניה הרחוקה. מסתבר שעשירות נשות קניה, רובן מתגוררות בניירובי, אינן מרוצות מגוון עורן המולד ומוכנות לשלם כסף רב על מנת להבהיר אותו. מדובר בטיפול הלבנת עור שניתן בזריקות מחמצנות, ומפרסמי המוצר מבטיחים ללקוחות להיראות צעירות בשש שנים, ושגוון עורן יתבהר בעשר רמות.

הטיפול החדש הפך לאובססיה של ממש, מאחר שהשפעתו של החומר המוזרק היא מיידית וקיצונית. העור יכול להפוך מכהה ללבן ממש תוך שעה, ואם נותנים מינון לא נכון ועוברים על הכמות המינימלית של החומר, תהפוך האישה ללבקנית.

מדובר בעניין שהוא לא לגמרי חוקי, ואת הראיונות היחידים עם העוסקים במלאכת ההלבנה הצליחו להשיג עד כה בתקשורת האמריקנית תחת שם בדוי.

"רוב הלקוחות שלי הן עשירות, וחלקן סלבריטאיות מקומיות", אומרת קוסמטיקאית מניירובי. "חלקן גם סומליות והודיות. הידועניות לא מגיעות אל החנות שלי אלא שולחות נהג שמעביר לי תמונה של גוון העור שהן מעוניינות להגיע אליו, ואני מספקת להן את החומרים בהתאם".

| "מאז שאני בהירה, גברים מתייחסים אלי" |

הזריקות עולות 70 דולר לאחת, כמעט שכר חודש עבור רבים מתושבי המדינה. מומחים רבים מודאגים מאוד מההשפעות של הזריקות, שמכילות הרבה חומצות לא בריאות, ורמות גבוהות של כספית. הזריקות מכילות גם חומרים שעשויים להשפיע בסימפטומים כמו הרזיה קיצונית והתפוררות של העור, אם מגזימים בכמות החומר הפעיל.

יש, כמובן, גם את הצד התרבותי-חברתי של העניין ואת המסר שהלבנת העור משדר. "בעלי מעדיף נשים בהירות יותר", אומרת אחת הלקוחות. "הוא גאה לעמוד לצדי כשאנחנו יוצאים יחד, ומאז שאני בהירה יותר אני מקבלת הרבה תשומת לב מגברים".

Whitenicious, ליין הלבנת עור המקדמת הזמרת דנסיה

יש לזכור כי הטרנד הזה עומד מול טרנד השיזוף המסוכן ומזמן הסרטן של המערביות בהירות העור, והקוסמטיקאית שהתראיינה מבקשת שלא לשפוט את הנשים שפוקדות את הסלון שלה בחומרה:

"הרי לשכב בתוך מכשיר ולחשוף את הגוף לקרני שמש מסוכנות, זה לא יותר גרוע מלקבל זריקות מכאיבות. הזריקה מבהירה מבפנים, היא גורמת לנשים להרגיש נקיות יותר. זה הרבה יותר אפקטיבי מכל המשחות והקרמים שהיו בעבר ונותן תוצאה אחידה יותר. עדיין יש נשים כפריות שמגיעות לעשות את הטיפול ומתביישות, אז הן חוזרות ומספרות בכפר שהמים בניירובי הבהירו אותן. יש עדיין בושה ברצון לשנות את מה שהאל נתן".

הגלגול הקודם של עסקי הלבנת העור שהפך להיט היסטרי בחודשים האחרונים נקרא Whitenicious, ליין קרמים להלבנת העור אותם מקדמת הזמרת דנסיה. לופיטה ניונגו, השחקנית הקנייתית זוכת האוסקר, היא אחת המתנגדות הנחרצות לליין ואומרת שהיא מרגישה הכי בנוח "בעור שלה".

על כך הזמרת דנסיה הגיבה כי "לבן הוא טהור", והאשימה את לופיטה כי היא "עובדת עבור אנשים לבנים" – לאחר שזו הפכה לפרזנטורית של לנקום.

לופיטה ניונגו, השחקנית הקנייתית, שחורה ונאווה | צילום: גטי אימג'ס

השאירו תגובה