משטרת האופנה, גרסת המציאות: בחורה נעצרה על קניית מגפיים

סונג יון ביול, צעירה מצפון קוריאה, ראתה מגפיים בחלון הראווה, לא עמדה בפיתוי וקנתה אותם | רגע אחרי שרכשה אותם קיבלה הרבה תשומת לב ברחוב, במהרה עצרו אותה שוטרים ונזפו בה מול כולם | במקרה שלה זה נגמר בסדנת חינוך מחדש, במקרים אחרים זה מגיע עד עבודות פיזיות קשות

מאת  | ‏ 24 אפריל 2014
בנות צפון קוריאה לבושות לפי הקודים (צילום: גטי אימג'ס)

בנות צפון קוריאה לבושות לפי הקודים (צילום: גטי אימג'ס)

בעוד הצועדות על שטיחים אדומים חוששות להיתפס על ידי משטרת האופנה של התקשורת ולקבל קנס בדמות הבכה פומבית על הבחירות האופנתיות שלהן, יש מקומות בעולם בהם משטרת האופנה מאיימת הרבה יותר. בצפון קוריאה, בחירה אופנתית נועזת מדי יכולה להוביל לנזיפה חמורה, ואף לעבודות בכפייה.

סונג יון ביול, צעירה שחיה ליד הגבול הסיני של המדינה, חוותה את הנושא מקרוב כשראתה בחלון ראווה מגפיים שחורים שלא עמדה בפניהם. היא רכשה אותם, ומיד קיבלה הרבה תשומת לב. "המגפיים היו חדשים, יפים וכולם הסתקרנו מהם", היא מספרת. למעשה, המגפיים היו אקזוטיים מדי עבור סביבתה של יון ביול. במהרה עצרו אותה ברחוב שוטרים ונזפו בה עליהם. במקרה הזה הנזיפה הסתכמה בסדרת הרצאות חינוך, כי הצעירה שיקרה ואמרה שהיא נשואה ומבוגרת מסך שנותיה, אך במקרים אחרים העונש מגיע לעבודות פיזיות קשות.

קים ג'ונג און. לבת הזוג שלו דווקא מותר ללבוש דברים יותר חשופים

קים ג'ונג און. לבת הזוג שלו דווקא מותר ללבוש דברים יותר חשופים

למשטר יש כח מיוחד, משטרת אופנה שכזו, המורכב ממתנדבים מצעירי המפלגה הסוציאליסטית שהקים עוד בזמנו קים איל סונג, שתפקידם לשטר ברחובות ולמנוע הפרעות סדר אופנתיות, ולשלוט באספקטים נוספים של חיי האזרחים. צעירים רבים מהמדינה בורחים משום כך לסין השכנה ומשנים את שמם על מנת שלא ישיבו אותם הביתה, שם ימתין להם עונש.

משטרת האופנה בוחנת היטב את הפרטים הקטנים ביותר. את אורך המכנסיים של הנשים, ביגוד חושפני מוצא מחוץ לתחום לגמרי, כובעים גם יוצרים בעיות לפעמים, ג'ינס כחול הוא מחוץ לתחום, וגם חולצות עם מילים באנגלית עליהן. כל דבר שנחשב דקורטיבי או בלתי רגיל יביא עליו צנזורה.

החוקים התרככו מעט בשלושים השנה האחרונות, ולנשים כבר מותר ללבוש מכנסיים כל עוד אינם צמודים, כשבעבר לבשו רק חצאיות ושמלות מסורתיות. גם בתספורות אסור להתפרע ויש לבחור מתפריט תספורות קבוע שנמצא בכל מספרה.

התלבושות המסורתיות של צפון קוריאה (צילום: גטי אימג'ס)

התלבושות המסורתיות של צפון קוריאה (צילום: גטי אימג'ס)

האזרחים עצמם מבולבלים פעמים רבות ולא ממש יודעים למה סגנון אחד הוא מותר ואחר לא. מדובר בגחמות מקומיות, ומשום שהדיקטטורה מנסה לשמור על התושבים מהשפעות חיצוניות, רובם אפילו אינם מודעים לתרבות ממנה שאובים הבגדים אותם הם רוכשים ואז מצונזרים בעטיים.

במקרה של מגפיה של סונג יון ביול, היא חזרה לנעול את המגפיים לאחר ששמה לב שעוד צעירות מתהדרות בהם. "יותר מדי בחורות נעלו אותן," היא מסבירה. "הממשלה אומרת מה לעשות, אבל אין חוק ברור, והאופנה כן קיימת וחזקה בצפון קוריאה. הם חוששים שאם אנשים יאהבו דברים מתרבויות זרות, הם יפסיקו לאהוב את המדינה שלהם, והם ינסו לעשות הכל כדי לשלוט בכך שזה לא יקרה."

הכל תחת משטר, גם המכנסיים והנעליים (צילום: גטי אימג'ס)

הכל תחת משטר, גם המכנסיים והנעליים (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה