העתקה גסה: H&M מחקה את קנזו, סלין ובלנסיאגה והרשת גועשת

אנחנו רגילים לכך שהרשתות הגדולות מתרגמות להמונים דגמי קוטור | הפעם H&M לקחו את זה צעד אחד קדימה - דגמים של קנזו, בלנסיאגה וסלין מהווים את ההשראה לקולקציה החדשה של הרשת. דמיון קל או קופי פייסט אגרסיבי?

מאת  | ‏ 26 מאי 2013

משמאל: קריסטן סטיוארט בבלנסיאגה; מימין: קטלוג H&M, "המיקס החדש"

שלושה דברים קבלנו משוודיה: את רשת איקאה, את להקת אבבא ואת H&M. חברת האופנה, הידועה בסטייל המגניב שלה, בפרזנטוריות בשלל מידות דוגמת ביונסה, ונסה פרדיס ודוגמנית המידות המלאות, ג'ני ראנק ובעיקר במחירים נוחים הגורמים לנשים רבות לחכות בסבלנות בתור הארוך לחדרי המדידות.

אולם, מסתבר שכמו חברות אופנה נוספות, H&M ידועה בדבר נוסף והוא שימוש נדיב ב"קופי פייסט" על דגמים שמוצגים בקולקציות של מעצבי על. אתרי האופנה בעולם געשו הבוקר על כך שדגמי הקולקצייה החדשה של החברה נראים כמעט זהים לחלוטין לקולקציות של בלנסיאגה, סלין וקנזו לקיץ 2013.

משמאל: תצוגת האופנה של סלין, קיץ 2013; מימין: קטלוג H&M, "המיקס החדש"

משמאל: קנזו ב-Net-a-porter; מימין: קטלוג H&M, "המיקס החדש"

הקולקציה החדשה של הרשת, המכונה "המיקס החדש", כוללת מספר פריטים שאולי יצא לכם כבר לראות. ביניהם, טופ לבן של בלנסיאגה שלבשה קירסטין סטוארט בפרימיירת הסרט "הדרך" בשנה שעברה, שנמכרת בכ-75 ש"ח בחו"ל במקום המחיר של היצירה המקורית, כ-5,600 ש"ח. כמו כן, שמלת סלין בשחור-לבן שזכתה להצלחה רבה זכתה להתייחסות מחמיאה כביכול מהרשת המחקה ובל נשכח את הסוודר הנמרי המדובר של קנזו שנמכר במקור בכ-1000 ש"ח ונמכר ברשת (וגם בישראל) ב-199 ש"ח. יחי ההבדל הקטן.

בעוד חיקויים של עיצובים מוכרים של מעצבים בכירים נחשבים לצעד ידוע בעולם האופנה, קשה להעלים עין כשמדובר במחצית מהקולקציה. זאת לא הפעם הראשונה שהחברה מואשמת בקופיקאט, למשל חיקוי פריטים של איזבל מארה, מארק ג'ייקובס וקלואה.

מימין: שטיח של H&M, משמאל: עבודה של אומנית מאטלנטה

פרשה אחת ספציפית עוררה הדים לפני כשנה, כאשר כתובת קיר של אמנית מאטלנטה הפכה לסלוגן על מוצרי הטקסטיל של הרשת. טורי לה קונסיי נדהמה לגלות כי הכתובת "את נראית יפה היום" מודפסת על כריות, שטיחי דלת ומגבות של הרשת, ללא קרדיט לאמנית. למרות שכל אדם עם עיניים רואים שמדובר בחיקוי מדויק, החברה כתבה בתגובה לפנייתה של לה קונסיי: "החברה מעסיקה מעל 100 מעצבים, אנחנו יכולים להבטיח לך שהעיצוב הזה לא הושפע מעבודתיך". אולם, לפני שהעניין הגיע לידי תביעה, התנצלו בחברה על התגובה והפסיקו לייצר ולמכור את המוצרים עם הלוגו של לה קונסיי.

הרשת, כאמור, לא לבד בחיקויים וחברות כמו "גס" חטפו על הראש בתביעות ענק ממעצבים אותן חיקו, כמו "גוצ'י". למרות שטרם ידוע האם המעצבים השונים יתבעו את הקמעונאית, אין ספק שאנחנו הרווחנו אחלה קולקציית קיץ.

השאירו תגובה

 

  •  ררררררררVWE SMJNJ, MO,YKN,.I ;/JSDEBVLA חיצעעעעעעעעעג

    מאת: צךלצלףך |‏ 30 במאי 2013 | 10:52
  •  הם שואבים השראה וזה חוקי לגמרי. על זה מתבסס עולם האופנה, על השראה

    מאת: ענבר |‏ 28 במאי 2013 | 21:25