ברנשים וחתיכות בפראדה: הסטייל של "גטסבי הגדול"

פרנזים, פאייטים, שפמים ופפיונים | לרגל הגעת הסרט "גטסבי הגדול" לאקרנים בארץ, קפצנו לביקור בעשור הכי ג'אזי של המאה הקודמת

מאת  | ‏ 16 מאי 2013

קארי מוליגן בתפקיד דייזי ב"גטסבי הגדול" | צילום: יח"צ

"גטסבי הגדול", קלאסיקה ספרותית אמריקאית שעובדה באינספור נתיבי מדיה, מגיעה היום (ה') לאקרנים בארץ, לסיבוב נוסף של דקדנס פראי עם פסקול משובץ כוכבים וקאסט עוצמתי ואטרקטיבי שבמרכזו עומדים קארי מאליגן וליאונרדו דקפריו.

זוהי האדפטציה החמישית במספר לסיפור האזהרה על צעיר אמריקאי בוגר ייל שנחשף קיץ אחד לחיי המותרות וההתפוררות המוסרית של עשירי לונג איילנד, שכספם והפאר בו הם חיים מדרדר אותם אל הפשע. היחסים הבעייתיים שיש לאמריקה עם כסף, מתירנות, מוסר ופריקת עול שבים ומעסיקים את הוליווד פעם בעשור או שניים והפעם יותר מתמיד הם באים לידי ביטוי ויזואלי מעורר קנאה ורצון להשתתף באיזה נשף נוצץ ונוטף שמפניה בעצמנו.

כמה קולים. גטסבי הגדול | צילום: יח"צ

| הקו הנמוך של הפלאפר |

מעצבת התלבושות זוכת האוסקר קתרין מרטין (שעיצבה את התלבושות ב"רומיאו ויוליה" וב"מולאן רוז'") אחראית על הסטיילינג הנפלא בעיבוד המחודש. התוצאה: מלתחה נשית זוהרת, מלאה בשמלות פלאפר – בעלות מותן נמוך וגזרה ישרה, כינוי לנערות הנהנתניות של שנות העשרים; שמלות צ'רלסטון, אף הן בעלות מותן נמוך ומעוטרות פאייטים או פרנזים וכובעי קלוש.

קארי מוליגן בתפקיד דייזי

שנות העשרים של המאה העשרים היו עידן מרגש, חדש, ומרענן ביותר; קו המותן, כאמור, הונמך בחוצפה אל עבר האגן, המחוכים נשארו על הקולבים והכל התהדר בזוהר, נצנוץ ותחושת תנועה שהושגה על ידי פאייטים, חרוזים מנצנצים ופרנזים שהתנדנדו עם כל תנועה.

אלמנטים גראפיים ששאבו השראה מהאר-דקו הוסיפו לתחושת החדשנות, ואביזרים שנחשבו ככאלה שנועדו לנערות שמידת מוסריותן הוטלה בספק זלגו גם למלתחה של בחורות מהוגנות (יחסית). הזוהר והגמישות התנועתית שבישרה אופנת שנות העשרים התאימו מאוד לאווירת המתירנות הכללית שאפפה את התקופה; נשים שתו ועישנו וכמוהן הגברים. פריקת עול מלחמת העולם והתעשרות מהירה של צעירים הובילו לכך שסגנון חיים ראוותני הפך נחשק מאוד.

צילום: גטי אימג'ס

טובי מגוויר ואליזבת' דביצ'י | צילום: יח"צ

גם הגברים העזו אז; עניבות פרפר, שלייקס מפוספסים שבלטו על גבי החולצות המכופתרות הבהירות, שפם מטופח ושיער יחסית ארוך שסורק במחלפות גליות הצדה יצרו לוק מגונדר, בולט וטווסי.

במציאות המודרנית והמינימליסטית השקעה כזו נחשבה עד לאחרונה נלעגת אבל נראה שהשפעת הגרסה המחודשת של גטסבי על האופנה לא פסחה גם על אופנת הגברים ולפחות אלמנטים מסוימים שבים והופכים היום לתוספי מלתחה לגיטימיים.

צילום: יח"צ

מותן נמוכה לנשים, שפם לגברים | צילום: גטי אימג'ס

סרטים תקופתיים או כאלו עם אסתטיקה דומיננטית מספיק משפיעים לרוב על תעשיית האופנה עוד טרם צאתם, ושנות העשרים והשלושים היוו השראה בלא מעט מקרים, למשל בעת הקרנת הסדרה "אימפריית הפשע" או לאחר צאת הסרט "שיקאגו".

במקרה של גטסבי ההשפעה הייתה הדדית וכפולה בעוצמתה, גם בגלל מסע יח"צ חסר גבולות ונותני חסות עשירים וממותגים דוגמת מותג השמפניה מואה, וגם בגלל שקתרין מרטין, מעצבת התלבושות (הנשואה, אגב, לבמאי הסרט) גייסה לשורותיה את מעצבת האופנה האיקונית מיוצ'ה פראדה.

| "רציתי שהיא תראה כמו האישה הכי יפה בעולם" |

פראדה שיתפה פעולה עם מרטין בנוגע לכמה עשרות תלבושות לסצנות המסיבה השונות בסרט. מיוצ'ה מגלה באחד הראיונות כי היא חשה "הקלה" כשנתנו לה להשתמש בארכיון העיצוב של פראדה. "מעולם לא כיוונתי לשנות העשרים בעת עיצוב קולקציה כלשהי" מגלה פראדה. "נכון שלכמה שמלות אכן היה אדג' כזה, אבל ממש לא התכוונתי לכך שהן יהיו בכיוון של שנות העשרים כשיצרתי אותן, וזה מה שריתק אותי".

תערוכת תלבושות מהסרט "גטסבי הגדול" של קתרין מרטין ומיוצ'ה פראדה | צילום: גטי אימג'ס

יכול להיות שזה נכון, אבל עשור הג'אז המשפיע הזה זלג, בכוונה או שלא, לתוך חלק מעיצוביה. למשל, המוטיבים הגראפיים החדים, והשורות המנצנצות של קריסטלים על גבי פריטים רבים. שמלת השנדליר מקולקציית קיץ 2010 הוסבה בסרט לחלקה העליון של שמלת נשף שלובשת הדמות הראשית, דייזי ביוקאנן.

"רציתי שהיא תיראה כמו האישה הכי יפה והכי עשירה בעולם" סיפר הבמאי באז לורמן על החזון שהיה לו לדמותה של האישה שמשגעת את המיליונר הצעיר ג'יי גטסבי. פראדה ומרטין לקחו את המשימה ברצינות באוסף תכשיטים, כובעים, שרשראות ראש, נוצות ופרוות.

קארי מוליגן וליאונרדו דקפריו | צילום: יח"צ

אבל היא ממש לא לבד במסיבה; כל סצנה רבת משתתפים הולמת בבלוטות הטעם האופנתי בעושר מוגזם במכוון, שיוצר תחושת היקסמות מהפנטת לצד מיאוס ובחילה מההגזמה הזו. וזו בדיוק התחושה שמלווה את הסיפור ההולך ומדרדר של גטסבי וחבר מרעיו, שנגמר בכך שניק קאראווי – המספר, לא עומד יותר בעומס והשפע המוגזם ובורח ממנו.

צילום: יח"צ

עמוס, זוהר ומנצנץ | צילום: יח"צ

השאירו תגובה

 

  •  מזכירה לי את סיינה מילר כששיחקה את אידי סדג'וויק בפקטורי גירל…

    מאת: הדס |‏ 19 במאי 2013 | 20:34