אדידס לא לבד: עולם האופנה שוחט פרות קדושות

לשערוריית "נעלי העבדים" של אדידס קדמו סקנדלים כמו רקמות צלבי קרס בזארה וחולצות מעוטרות טלאי מגן דוד באורבן אאוטפיטרס | נזכרנו בכמה פרובוקציות נבחרות

מאת  | ‏ 20 יוני 2012
נעלי ספורט עם שלשלאות של אדידס

הנעליים והשערורייה | צילום: יח"צ

לעתים הניהיליזם האופנתי מצליח לעצבן אפילו את אוהבי הטרנדים המסורים ביותר.

חברת האופנה הגרמנית "אדידס", החלה במוצרי ספורט אך התפרשה עם השנים לקז'ואל ספורטיבי ומאופיין מאוד שאסף לעצמו קהל לקוחות רחב ואדוק הצליחה לעצבן אפילו את עדת המעריצים, בהשקה של "נעלי עבדים". הסניקרס האמורות, מדגם מרובה נפח בצבעי סגול, אפור וצהוב נראות כמו דגמים אופנתיים רבים שמסתובבים היום בשוק, למעט העובדה שמחוברות אליהן שלשלאות פלסטיק צהובות ודומיננטיות. הדגם עוצב על ידי ג'רמי סקוט, מעצב פופי ומבוקש שעיצב עבור הרשת דגמים מצליחים רבים בעבר. אלא שהפעם המיר סקוט את סימן ההיכר שלו – כנפיים – בכבלים והטייק אוף ההומוריסטי לא הובן ככזה על ידי הקהל שמחה עליו נמרצות ברחבי הרשת.

נראה שסקוט עיצב כפי שמעצבים רגילים לעצב – בניתוק מוחלט מהקשרים היסטוריים, או תוך אדישות מסוימת אליהם. חבל, כי הקהל הרדום הצליח לזהות את ההקשרים לעבדות ולבתי כלא, הקשרים שסקוט ואדידס החליטו להתעלם מהם אפילו ללא עזרת המורה.

בעקבות הלחץ הציבורי אדידס החליטו למשוך ידיהם ובטל את השקת הדגם. את תגובתו של סקוט איש לא מצליח להשיג נכון לעכשיו.

אבל סקוט לא לבד. קהיליית האופנה ייצרה לא מעט שערוריות כשהוציאה לחנויות, בעיקר לרשתות המוכרות, פריטים אופנתיים בעיצוב פרובוקטיבי משהו כמו סמלים נאציים או סתם הצהרות שמעודדות אנורקסיה. בכל פעם טענו החברות לתום לב, כמובן, אבל אפשר להניח שלפחות בחלק מהפעמים הסקרנות המשועשעת כלפי עולם ההקשרים האנושי, כזאת ששום דבר בה אינו טאבו, פשוט לא התקבלה טוב על ידי הקהל, שאינו קהה ומשועשע באותה רמה.

הסוואסטיקה של זארה

רקמות פרחים וצלב קרס | התיק של זארה | צילום מסך

קחו לדוגמה את "זארה", שבשלהי 2007 מכרה בחנויותיה אקססורי בעיצוב השאול מהאסתטיקה הנאצית. לא בכוונה, כמובן. לקוחה בסניף בריטי קנתה תיק רקום מתוצרת החברה, שהיה מעוטר בדוגמת פרחים חיננית. בשובה הביתה הבחינה שבין כל עלי הכותרת המלבבים מסתתר לו צלב קרס – סוואסטיקה. זועמת היא מיהרה בחזרה לחנות הרשת, וכן לרשת האינטרנט, שם התלקח המקרה כאש בערימת ספרים. החברה התנצלה, הבהירה שדוגמת התיק הגיעה מספק חיצוני ושאבה השראה מסמלים הודיים, שהסוואסטיקה אכן נמנית עליהם. עוד הצהירה החברה שאיש מהמעצבים והמוכרים לא שם לב, והציעה לכל לקוחותיה להחזיר את התיק ולקבל עליו את סכום הכסף המלא. קצת קשה להאמין שאיש מבין מאות בעלי המקצוע שהתיק עבר לא הבחין בסיכון הפוטנציאלי. אולם מאחר והתיק כבר היה בשלבי ייצור או מכירה, ככל הנראה החליטו בצמרת החברה להתעלם מהעובדה ולקוות שהקהל ינהג באותו האופן. לא הלך להם.

הפרובוקציות של אורבן אאוטפיטרס

רשת "אורבן אאוטפיטרס", שמיתגה את עצמה כהולכת על החבל שמתוח בין היפסטרים אינדיבידואלים וצרכני מיינסטרים היתה מקור ללא מעט שערוריות, לפחות שתיים מהן נוגעות לשניים מהנושאים האסורים ביותר בתולדות הפוליטיקלי קורקט.

מעודדים אנורקסיה? | החולצה של אורבן אאוטפיטרס | צילום מסך

לפני שנתיים בערך הוציאה הרשת חולצת טריקו חביבה אפורה בעלת מחשוף וי. על החולצה, בכתב ורדרד ומסולסל נכתב "אכלו פחות". באתר החברה ליד תמונת הדוגמנית הכחושה כמתבקש נכתב בתרגום חופשי "אכלו פחות, יותר או כמה שמתחשק לכם עם החולצה הנעימה הזו". מובן מאליו שהטקסט הנילווה ניסה לכבות שריפה עתידית, אך ללא הצלחה. רשת האינטרנט געשה סביב החולצה והכיתוב בטענה לעידוד גילויי אנורקסיה. יש לציין שמוקדם יותר הוציא רכלן הצמרת פרז הילטון חולצה מטעמו עליה נכתב המוטו האנורקטי הידוע "nothing tastes as good as skinny feels", בתרגום חופשי "שום דבר לא יותר טעים מכמה שכיף להיות רזה" – אחת הציטוטים היותר מוכרים ושערורייתיים של הדוגמנית קייט מוס. גם אורבן וגם פרז הסירו בסופו של דבר את החולצה. פרז החליף אותה בחולצה עליה כתוב "שום דבר לא מרגיש טוב יותר מלהיות בריא!", אורבן פשוט החליטו ללכת על טאבו אחר.

כיס תמים? | חולצת הטלאי של אורבן | צילום מסך

באפריל השנה הוציאה הרשת חולצת גברים צהובה שעל כיסה מתנוסס סמל שחור שמזכיר באופן שקשה להתעלם ממנו את הטלאי אשר נכפה על יהודים בתקופת השואה. הפעם לאורבן היה עסק עם הליגה נגד השמצה, כשסניף פילדלפיה של הליגה שלח למנכ"ל השנוי במחלוקת של אורבן מכתב גינוי חריף. בנוסף, מבכתב צוין שהליגה פנתה בעבר לאורבן אאוטפיטרס לגבי מוצרים אחרים שפגעו בקהילות אחרות, למשל קו מוצרים היפיים שנקרא "נבאחו" על שם אחד מהשבטים הילידים באמריקה, שהציג אותם לדעתם באור שלילי.

החולצה מופיעה כעת באתר בחצי מחיר וללא התלאי המוזר על הכיס. כמו שאומרים, רוצו לחנויות.

"עיצוב פוגעני" | קולקציית נבאחו של אורבן אאוטפיטרס | צילום מסך

המגבות הגאות של אמריקן אפרל

אמריקן אפרל, חברה שמזוהה, באופן יחסי לרשת מסחרית, עם תרבות שוליים, גם היא חברה למודת סקנדלים. החברה שמצהירה שרבים מלקוחותיה נמנים על קהילת הלהט״ב כבר התייחסה בפומבי לנושא. בתל אביב למשל, חלון החנות הוקדש לא פעם לתמיכה כוללת בקהילה הגאה, לדוגמה בהצבה של עשרות בובות הלבושות בתחתונים עליהם נכתב gay. אולם נראה שבעיני חלק מההולכים ברחובות הראשיים כל התמיכה הזאת היא קצת פרובוקטיבית מדי ונראה שהשנה חצו באמריקן אפרל איזה קו. מדובר בקולקציית מגבות שחלק מרווחיה יועברו לארגון אמריקאי שתומך בנוער הקהילה, ושעל אחת מהן מתנוסס גבר עירום לחלוטין, כשכף ידו מסוככת על האיזור הפרטי שלו. אמנותי? מצחיק? צעיר? הכל טוב ויפה, אלא שהאמריקאים לא היו מבסוטים כלל וכלל והתלוננו על חשיפה של ילדים לדימויים כאלה ברחובות ראשיים. המגבות עדיין נמכרות בחנויות ובאתר האינטרנט של החברה.

תמיכה בקהילה הגאה | מגבות למבוגרים בלבד של אמריקן אפרל | צילום: יח"צ

אנקדוטה מקומית: חולצת טרומפלדור של FOX

גם במדינתנו הקטנטונת שערוריות לא חסר, וזאת על אף שיחסית, מדובר בקהילת אופנה זהירה שמכירה את הקהל חמור הסבר והרגיש שלה. בשנת 2002 הוציאו פוקס, אז חברה שנודעה בקמפיינים פרובוקטיביים, את קולקציית הקיץ שלהם, ובתוכה "חולצה טרומפלדור". אמנם לקוחות פוקס אולי עוד לא למדו בכיתה על הקרב שניטש בתל חי אבל הוריהם דווקא זוכרים עדיין את שיעורי המורשת והתעצבנו מאוד משמו של הדגם, שרק בא להמחיש כי מדובר בגופייה א-סימטרית בעלת כתפיה אחת בלבד. כאילו טרומפלדור אי פעם לבש גופיות צמודות. מנכ"ל פוקס הראל ויזל אמר אז כי מדובר דווקא בטעות אנוש ולא בהחלטה קופירייטרית מודעת והשם הוסר מתגיות החולצות בתוספת התנצלות.

השאירו תגובה