העובדים שלא ירצו לחזור והמחסנים המלאים: האתגרים שילוו את ענף האופנה בתקופה הקרובה

רשתות המסחר והקניונים חוזרים לפעילות מלאה לאחר הסגר השלישי. הצפי הוא שבימים הקרובים הקונים יסתערו, אבל בטווח הארוך בעלי הרשתות יצטרכו למצוא פתרון לסחורה שנערמה במחסנים, לצמצום בכוח האדם ולדרישה לחזור ולשלם דמי שכירות מלאים

מאת  | ‏ 22 פברואר 2021
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by CASTRO (@castrofashion)

אופטימיות בטווח הקצר, וחששות בטווח הארוך – זו האווירה בה נפתחו חנויות הרחוב ומרכזי הקניות ביום ראשון, עם חזרתם לפעילות. זאת אחרי סגר שלישי שנמשך קרוב לחודשיים, בהתאם להחלטת הממשלה בניסיון לבלום את התפשטות מגפת הקורונה בישראל.

לצד השמחה על פתיחת החנויות, המבצעים, חנויות הפופ-אפ וההתרגשות לקראת חזרתם של הקונים, מעל ענף האופנה מרחף האתגר האדיר של מכירת מלאי החורף. בפועל נותר שבוע אחד בלבד לפני מרץ, החודש שבו באופן מסורתי מושקות מדי שנה קולקציות האביב.

בענף האופנה ינסו להאריך ולמשוך את החורף (ככל שמזג האוויר יאפשר להם) על מנת להיפטר מכמה שיותר סחורה, בניסיון לפצות על התקופה הממושכת במהלכה החנויות היו סגורות. מדובר באתגר בסדר גודל שונה עבור כל רשת.

האתגרים שמחכים לרשתות האופנה (מתוך הכתבה בגלובס)

מה קנינו בתקופה האחרונה? (מתוך הכתבה בגלובס)

"אנחנו יודעים שמיליארדים של שקלים של אופנת הקיץ ארוזה במחסנים לוגיסטיים שאיפסנו לפני הסגר השלישי, ועוד מעט יוציאו את הדגמים האלה מחדש לחנויות את הדגמים האלה כדי להיפטר מהם", אמר לגלובס תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צמנסקי בן שחר. לדבריו, "הרשתות יוצאות במבצעים אגרסיביים בכל ערוצי ההפצה האפשריים במטרה להיפטר מהמלאים העודפים. עד היום החביאו את סיפור המחיקות של הקיץ שעבר מהדוחות, ולאור זה הדוחות נראו טובים ב-2020 למרות שהרשתות לא מכרו את הסחורה שלהן. אם לא בדוחות הקרובים, החברות יצטרכו לדווח על הנושא הזה של הפחתות במלאים, בינתיים משכו את זה".

חגיגת מבצעים וזריקת מרץ מהחיסונים

אליו מצטרפים גם גורמים ברשתות. "הרשתות ימתחו את עונת החורף. הן ינסו בשבועיים הראשונים לבצע מכירת חיסול לסחורת החורף, כך שבשבועיים הקרובים תהיה חגיגת חורף עם הנחות עמוקות יחסית ותחרות אגרסיבית. חלק ינסו למשוך את המכירה של החורף ואת ההנחות אפילו לתקופה של חודש", אמר לגלובס גורם בענף. לצד זאת, הוא הדגיש, כי כבר עכשיו ישנה סחורת חורף שהרשתות קנו, ולא תספיק להגיע למדפי החנויות לאור פרק הזמן הקצר שנותר עד סוף התקופה הקרה.

עוד הוסיף אותו גורם, כי להערכתו, כבר "לקראת השבוע השני של מרץ הרשתות יתחילו להזרים את עונת האביב והסחורה לקראת פסח, וכעת נשאלת השאלה האם הרשתות ינסו למכור אותה במחיר מלא או שהמחיר ההתחלתי כבר יגלם הנחות של 20%-30%", כשבטווח הקצר ניתן להעריך כי המכירות תהיינה טובות.

בטווח הקצר תהיה הסתערות (צילום: תמר מצפי, מתוך הכתבה בגלובס)

בטווח הקצר תהיה הסתערות (צילום: תמר מצפי, מתוך הכתבה בגלובס)

לא רק המכירות תהיינה טובות. לפי הערכות בענף, גם תוצאות הדוחות הכספיים שמסכמים את שנת 2020 וצפויים להתפרסם במהלך חודש מרץ צפויים להציג מגמה חיובית עבור קבוצות האופנה הגדולות. המגמה הזו של אופטימיות ונהירה לחיונית צפויה להיתמך גם בכך שהשמיים בישראל עדיין סגורים, והשופינג המוזל החביב על הישראלים ברשתות כמו פריימרק והמתחרות שלה עדיין לא נראה לעין.

אלה מקבלים זריקת מרץ גם מפריסה של מוקדים לחיסונים במרכזי הקניות של ביג, וגם בחנויות של איקאה שמציעות לקונים שלהן להתחסן יחד עם הקניות. מנתוני חברת שב"א עולה כי לאורך שני הסגרים הראשונים מכירות הביגוד וההנעלה עמדו על ממוצע הוצאות יומי באשראי של כ-30 מיליון שקל ליום, כשבסגר השני נרשם גידול לממוצע יומי של כ-36 מיליון שקל. עתה הסכומים הללו לא יופנו רק לקנייה מקוונות, אלא גם לחנויות הפיזיות.

לא כולם יצליחו למכור את המלאי

ואולם, לרשתות האופנה קיימות גם לא מעט סיבות לחשוש. המלאי האדיר של סחורה אותה הן רכשו ושילמו בעבור במיטב כספן תקוע במרכזים הלוגיסטיים שלהן ובמכולות. לא רק שלא ברור האם הוא יוכל להימכר או יידרוש מחיקות שווי מלאים בדוחות, הן גם נדרשות לשלם סכומים גבוהים מבעבר על עלויות ההחזקה והאחסון שלו.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Hoodies (@hoodiesil)

במה מדובר? לרשתות שמוטות באופן מובהקת לטובת אופנה שמבטאת את הטרנדים העונתיים כמו זארה, הקושי יהיה גדול יותר לשמור מלאי לעונה הבאה. שכן הקולקציות של רשתות כמותה מוטה מאוד לטרנדים שמשתנים מעונה לעונה ולתחלופה מהירה בהתאם לאופנה של אותה עונה. המשמעות עבור רשתות מהקטגוריה הזו צפויה להתבטא בין היתר בפתיחה של חנויות עודפים ושל מבצעים עמוקים יותר. מדובר במלאים שיהיה קשה לשמור ולמכור מחדש בעונה הבאה לקהל שרוצה לרכוש היום את האדפטציות הזולות למגמות שמציגים מדי שנה מעצבי העל ובתי האופנה הגדולים. הצבעים, הבדים והגזרות משתנים, ולכן סביר שיהיה קשה לאפסן מחדש.

לעומת הקטגוריה הזו, דווקא לרשתות שמוטות לאופנת "בייסיק" – כמו פוקס או הודיס ושממוקדות בפריטים רב עונתיים כמו חולצות טישרט, סווצ'רטים, טרנינג ואפילו ג'ינסים שאינם מוטים לטרנד נקודתי – יהיה קל יותר לאפסן את המלאים שיישארו לאחר החורף הנוכחי, ולנסות למכור אותם מחדש לקהל שלא מוטה לטרנדים בשנה הבאה.

הערכות: עשרות אלפי עובדים ייפלטו מהענף

אתגר נוסף נוגע לתמהיל המכירה המקוונת ביחס למכירה לחנויות הפיזיות. "ברגע שהחנויות פתוחות האונליין יירגע", אמר לגלובס בכיר בענף האופנה, כשלדבריו, "השאלה היא מה יהיה היחס שייתקבע. אם קודם האונליין היה 15%-20% מהעסק עבור רשתות אופנה גדולות שהעסקים שלהן טובים, עתה הן יצטרכו לעשות התאמות ולצמצם שטחי מסחר בהתאם למספר החדש שיתקבע".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Adika (@adikastyle)

ואלה לא האתגרים היחידים. רשתות האופנה, ולא רק הן, גם עוקבות בדאגה אחר העובדים שנמצאים בחל"ת שאמור להסתיים בחודש יוני הקרוב. לפי גורם בענף האופנה, "קיים קושי אדיר בהחזרת עובדים – וכבר ברור שהרשתות יחתכו את שכר העבודה, כולן ינסו להיות יעילות יותר, כלומר לפעול עם פחות כוח אדם לאחר שהן נוכחו שזה אפשרי. ההערכה היא כי ייפלטו מהשוק הזה עשרות אלפי עובדים, ואני מניח שלא יחזרו. הרשתות למדו לעבוד עם פחות אנשים, וזה משפיע על רמת השירות".

בנוסף, קיים חשש בקרב הרשתות כי הפסקת החל"ת תביא לחוסר וודאות גם בקרב הציבור, מה שיגרור המשך הקטנת הצריכה כפי שכבר השתקף מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

סוגיה נוספת נוגעת להקלות בדמי השכירות – ככל שהמשכירים יחליטו שלא לסבסד יותר את השכירות ולהעניק הקלות לשוכרים, המציאות שנשקפה מהדוחות שכבר ראינו במהלך 2020 עלולה להשתנות.

לדברי בן שחר, "עכשיו נדלק האור בחדר ונוכל בחודשים הקרובים לאפיין ולדעת בצורה מדוייקת מי ישרוד את שנת הקורונה בכללי משחק רגלים ומי דחה את הקץ".

הכתבה התפרסמה במקור באתר גלובס

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @golf.kids

השאירו תגובה

 

  • זרקו את העובדים לכלבים בשביל לקבל מענק חזרה לעבודה, סחורה ישנה במחירים הזויים, הכל מסין בארבע שקל.
    נגמר לכם

    מאת: רוסלנה |‏ 28 בפברואר 2021 | 22:52
  • ואף מילה על העובדים.התאגידים למדו להחזיר פחות עובדים מהחלת.אלה שהוחזרו עבדו פי חמש כבר סבב שלישי!
    בשכר מינימום, הבונוסים נעלמו או התכווצו.המנקים גם הם.למה אם אפשר שהעובדים גם ינקו את החנויות.
    וזה גם אנשים צעירים וגם מבוגרים שניפלטו מעבודותייהם המיקצועיות ומעדיפים להתפרנס בכבוד…לא ממש כבוד.
    והרשתות? הן הרוויחו ואחר כך בכו בערוצים השונים. בושה

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 23 בפברואר 2021 | 16:22
  • כבר מזמן הפסקתי לקנות בגדים בחנויות.
    הרבה לפני הקורונה.
    נראה לכם שאני אסתכן עכשיו בשביל לפרנס את החזיר מפוקס? הגזמתם.

    באמת לא רואה סיבה למה מוכרים בחנויות, שעובדים על שכר מינימום או סתם עמלות צריכים לסכן את החיים שלהם כדי שהבעלים של הרשת יתעשר עוד קצת

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 22 בפברואר 2021 | 16:10
  • אני הייתי אתמול בגולף – כמה שעות אחרי הפתיחה – מסתבר שחלק גדול מאופנת החורף כבר אופסנה לחורף הבא..
    הרבה פריטים שהיו , גם באתר ,לא נכנסו להנחות 60 אחוז אלא "נעלמו" ומפריטים רבים אין מידות ….

    מאת: חנה אברהמי |‏ 22 בפברואר 2021 | 14:29
  • שימכרו בחורף הבא

    מאת: רון |‏ 22 בפברואר 2021 | 13:34
  • תתנפלו על החנויות קופים.כאילו לא ראו בגדים ואוכל מימיהם.עם טמבל.

    מאת: מני |‏ 22 בפברואר 2021 | 13:28