לשם נעלמו החבילות? "החור השחור" של הדואר התגלה במחסן עלום במושב

העלייה הדרמטית בהזמנות מחו"ל בחגי הקניות הביאה את הדואר לאחסן חבילות באופן זמני בחלקה פרטית במושב זיתן, שאינה מפוקחת על ידי המכס ■ לא ידוע אם המחסן עומד בקריטריונים ומתי החבילות צפויות להימסר לציבור ■ רשות המסים: "לא נמצאו ממצאים חריגים"

מאת  | ‏ 14 ינואר 2020
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ASOS (@asos) on

האם נמצא "החור השחור" שבו נערמות החבילות הנעלמות מחו"ל — ובאמצעותו דואר ישראל גם עובר על חוקי המכס? לפי תיעוד שהגיע ל-TheMarker, נמצא כי הדואר החזיק בחודשים האחרונים חבילות במושב זיתן הסמוך לנתב"ג, בחלקה השייכת לחברת י.ר דבוש בבעלות יוסי דבוש, המספקת שירותי הובלות ולוגיסטיקה.

ההחלטה לאחסן חבילות שהוזמנו מחו"ל במחסן פרטי שאינו בפיקוח המכס, וככל הנראה באופן זמני, נתקבלה בשל העומסים שנוצרו לאחר העלייה הדרמטית בהזמנות חבילות מחו"ל. אלא שלפי חוקי המכס, הדואר מחויב לאחסן סחורות שהגיעו מחו"ל ביבוא אישי במחסנים שנמצאים תחת פיקוחו, ולאחר המיון — לשחררן לסניפים ומשם ללקוחות. מחסנים אלה אמורים לעמוד בקריטריונים שונים, ובהם גודל, מרחק מקסימלי מבית המכס, בקרה ופיקוח.

בתגובתה לשאלתנו אם המחסן במושב זיתן מוכר על ידם, נמסר מרשות המסים כי "השטח אינו תחת פיקוח רשות המסים, וככל שהועברו טובין לאתרים אחרים ללא פיקוח המכס ולא בהתאם לתנאי הרישיון שניתן לדואר, הנושא ייבדק". אולם, יום לאחר שפנה העיתון לקבל תגובה מדואר ישראל, ביקשו במכס לעדכן את תגובתם ומסרו כי "ביקורת שנערכה לאור פנייתכם לא העלתה ממצאים חריגים". בדואר ישראל סרבו להגיב לטענות אלה, ובחברת דבוש לא חזרו לפניותינו.

חבילות דואר במרכז מיון לוגיסטי (צילום: גיל כהן מגן)

חבילות דואר במרכז מיון לוגיסטי (צילום: גיל כהן מגן)

פתרון זמני לבעיה גדולה 

גורם בכיר בתחום הלוגיסטיקה והשילוח, שהיה עד לאחסון החבילות במושב זיתן, אמר כי הדואר פועל בניגוד לנוהלים. "הסתבר שבגלל מצוקת הדואר הם מאחסנים משלוחים מחו"ל במושב של ספק שלהם. כשהלכנו לבדוק חיצונית, ראינו שזה נכון ועומדות שם משאיות עם הפלומבה של הדואר. הבעיה היא שהמחסן הזה לא נתון תחת פיקוח המכס ולא עומד בשום קריטריון סטנדרטי. יש תהליך מסודר שצריך לעמוד בו, הרי רשות המסים לא נותנת לכל אזרח לפתוח מחסן".

עוד הוסיף, כי "כל זה נובע מכך שהדואר לא יודע להתמודד עם הכמויות שהגיעו בשל הזמנות נובמבר 2019, אז הם חיפשו פתרונות אחסון. הם מצאו את זה במושב וזה בעצם החור השחור של החבילות".

בכיר אחר מחברת שילוח גדולה סיפר כי גם לו נודע על מקום האחסון הבעייתי. "שמעתי שאין מקום במחסנים של הדואר, ולכן אין להם יכולת לטפל כי סחורות נכנסות כל הזמן. כנראה הם מעבירים את הסחורה לשם כדי לדחות את הטיפול בה לשעה בה הלחץ יירגע", אמר.

 
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Amazon (@amazon) on

 

לא בכדי תיאר הבכיר את אחסנת הטובין במושב "החור השחור של החבילות". בכתבה שהתפרסמה ב-TheMarker בדצמבר 2019 — "החור השחור של החבילות מחו"ל: לאן הן נעלמות לאחר שהגיעו לישראל" — תואר הלופ הבירוקרטי בו נמצאות משלוחים במעבר בין מדינות, וחוסר המענה המתסכל בו נתקלו ישראלים שניסו להתחקות אחר דברי הדואר שלהם.

המצב הזה נוצר כשהאתר שממנו הוזמנה חבילה או דבר דואר שלח אותם לישראל, וקיבל אישור על נחיתתם בנתב"ג — אבל החבילה עצמה לא נסרקה במערכות של הדואר, ולכן לא קיבלה מספר מעקב של דואר ישראל. במצב הזה — שאמור להיות זמני — אף גוף לא יכול לספק מידע על החבילה. ייתכן שנעלמה, ייתכן שהיא סתם מתעכבת — אך מצבה אינו ידוע, והוא עשוי להישאר כך במשך שבועות ואף חודשים.

לפי נהלים ואמנות בינלאומיות, כל עוד חבילה לא נסרקת על ידי הדואר — הוא לא אחראי עליה. לכן, בדואר ישראל נוהגים להפנות את הלקוחות המתלוננים בחזרה לשולח לצורך קבלת תשובות, ומאחר שגם האתר השולח לא יודע מה קרה לחבילה לאחר שנחתה בישראל — החבילה נתקעת בלופ בירוקרטי בזמן שהגופים השונים מעבירים ביניהם את האחריות עליה.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ASOS (@asos) on

"המסלול הירוק" של דואר ישראל 

מאז נובמבר 2019 שוררת בדואר ישראל אנדרלמוסיה כללית, שנובעת מעומסים כבדים בהזמנת חבילות, אותם יצרה חגיגת הקניות של סוף השנה (יום הרווקים, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי), בנוסף למבצע השילוח בחינם של אמזון לישראל. הדואר אינו מצליח לעמוד בכמויות, ומזה שבועות שלקוחות מתלוננים על טעויות רבות, חבילות שאינן נסרקות, עיכובים בקבלת חבילות וקשיים באיתורן, זמני המתנה ארוכים ואף היעדר מענה סביר בשירות הלקוחות של הדואר.

בדואר מנסים להתמודד עם העלייה החדה בפעילות, בין היתר באמצעות הפניית משאבים רבים יותר לטיפול בחבילות. בענף מעריכים שהדבר נעשה על חשבון שירותים רגילים — כמו חלוקת הדואר והחבילות בתוך ישראל, שירות משלוח החבילות לחו"ל ועוד. בנושא זה אף הוגשה בשבוע שעבר (6.1.20) בקשה לתביעה ייצוגית בסך 50.6 מיליון שקל, בטענה שדואר ישראל מתעדפת את אמזון על פני שאר לקוחותיה, תוך הפרת חוזה ואפליה. לטענה זו מסרו מדואר ישראל: "התביעה טרם התקבלה במשרדנו. לכשתגיע, נבחן אותה ונשיב במסגרת ההליך בבית המשפט".

מערכת היחסים בין הדואר למכס התבטאה לאחרונה בעתירה לבג"ץ שהגישו ארגוני סוכני המכס ולשכות המסחר, בנוגע לאפליה לכאורה בין חברת דואר ישראל למתחרותיה בשוק הפרטי. רשות המסים פוטרת את הדואר מבדיקת החבילות שמגיעות לישראל, אך מחייבת את חברות היבוא והשילוח הפרטיות להגיש הצהרות בנוגע למוצרים מיובאים ותשלום מס עליהם. כך נוצר, לטענת הארגון, "מסלול ירוק" שפועל לטובת דואר ישראל.

דואר ישראל, מרכז מיון לוגיסטי (צילום: גיל כהן מגן)

דואר ישראל, מרכז מיון לוגיסטי (צילום: גיל כהן מגן)

טענותיהם מבוססות על דו"ח רשות ההגבלים העסקיים מאוקטובר 2017, בו נמצא כי כ–99% מהיבוא האישי לישראל נשלח באמצעות הדואר. החוק מגדיר יבוא אישי כייבוא טובין לארץ על ידי יחיד דרך קנייה ישירה בחו"ל או הזמנה באמצעות האינטרנט בכמות סבירה ולשימושו האישי או המשפחתי של המייבא. יבוא אישי פטור ממסים בתנאי שאינו עולה על 75 דולר, ומעל לסכום זה חייב במע"מ, מסי קנייה ומכס (בתנאים מסוימים). על פי הדו"ח, מצב זה יצר "נתיב הברחה" שהופך ישראלים רבים למפרי חוק ללא ידיעתם. ברשות הוסיפו כי ההתנהלות המדוברת יצרה עיוות בשוק.

עו"ד שמואל גרוסמן, שייצג את ארגוני סוכני המכס ולשכות המסחר בעתירתם, הסביר מה הבעייתיות באחסון במקום שאינו מורשה על ידי המכס: "במחסן רשוי בפיקוח המכס אתה הנאמן של המכס לכך שהטובין ישוחררו רק לאחר שהותרו לשחרור, כלומר שכל המסים שולמו וכל הבדיקות הנדרשות נעשו בטרם השתחרר. למשל, אם הגיעו מזון ותרופות זה צריך לעבור בדיקה של משרד הבריאות, חלקי חילוף צריכים להיבדק על ידי משרד התחבורה או מכון התקנים בטרם השתחררו כי אף אחד לא רוצה לגרום לסכנה בכך שחלקים לא מורשים יעלו על הכביש, יש גם בדיקות של משרד התקשורת וכדומה".

לדבריו, יש משמעות לרישוי המחסן גם מבחינת האחריות הביטוחית של המטען: "היו מקרים בעבר שמחסן נפרץ ונגנב טובין. באותם מקרים המכס חייב את בעל המחסן לשלם את מלוא המסים וקנס כי הבעלים לא שמר עליהם כמו שצריך ואפשר את הפרצה. ברגע שאתה מקבל רישוי אתה אחראי על כל מה שמאוחסן שם".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Next (@nextofficial) on

עתירה זו נמשכה השבוע על ידי הארגונים, לטענתם בשל הבטחת הדואר והמכס לתיקון המצב המפלה עד ל–15 בפברואר. בתגובה לדיווחנו על כך, מסר דואר ישראל: "העתירה, על טענותיה, נדחתה על ידי בית המשפט. חברת דואר ישראל פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה ארוך טווח מול גורמי המכס ברשות המיסים ובמסגרת זו קיימים תהליכי עבודה מוסדרים".

בכיר בחברת שילוח סיכם את התנהלות הדואר ואמר: "יש כללים ברורים היכן מותר או אסור לאחסן וכל מי שמבין בתחום יודע להגיד שיש פה אקדח מעשן — אולי משהו לא חשב לעומק וחיפש פתרונות מהירים, אבל לא יכול להיות שגוף ממשלתי עושה מה שבראש שלו".

דואר ישראל סירב להגיב לכתבה זו.

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ASOS (@asos) on

 
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Amazon (@amazon) on

השאירו תגובה

 

  • תתעוררו בואו נתארגן לתביעה יצוגית נגד הדואר הכושל פה מחכה לחבילות כבר 4 חודשים ועוד לא נקלטה מספר חבילה גועל נפש וזבל של שרות בדואר ישראל הכושל הלואי שנתארגן ונתבע אותם על כל העוגמת נפש שגורמים חסרי האחריות והמשכל שיושבים ומקבלים החלטות בדואר ישראל

    מאת: שרית |‏ 2 בפברואר 2020 | 22:49
  • יש לי חבילה גדולה שלא קיבלתי, למי אני יכולה לפנות, יש בלאגן גדול עם זה! תוכלו לעזור לי?

    מאת: לוי גליה |‏ 16 בינואר 2020 | 10:28
  • חבילה נשלחה ממוסקבה. תאריך אחרון ב טרקינג 26.12.2019 יציא משרימיטיבו לארץ. אין תאריך הגעה. אין כלום.

    מאת: Sergey Toybis |‏ 15 בינואר 2020 | 11:24
  • מצויין שימשיכו כך אחרת יסגרו לכם את הקניונים . אנשים טפשים מזמינים ברשת – אף אחד לא רוצה לעבוד בדואר ישראל מאז שעברו למודיעין, אז מה הפלא שחבילות נתקעות.

    מאת: מישהי |‏ 15 בינואר 2020 | 03:08
  • מה שנקרא דואר זבל

    מאת: פיני |‏ 14 בינואר 2020 | 21:30
  • חדשות האופנה הכי חמות! כלומר, בכלל לא. מה הקטע?

    מאת: אלון |‏ 14 בינואר 2020 | 21:10
  • כמוכר באינטרנט בכל העולם חוץ מבישראל ( בגלל שרות דואר בעייתי, לא רחוק היום שאמזון וולמרט ושאר האתרים הגדולים בעולם יפסיקו לשלוח מוצרים לישראל אם כמות התלונות שכבר קיימת תעלה…

    אנחנו ננודה מהאתרים הגדולים כי השליטה בידיי המוכרים שאם החבילות לא מגיעות בזמן ללקוח אנחנו מחוייבים להחזיר את מלאו הסכום!! כך שהפסד שלנו הוא כפול, גם משלוח וגם מוצר!!!

    מי ירצה למכור לישראלים שהוא ניזוק פעמים ?!?!

    מאת: קובי |‏ 14 בינואר 2020 | 20:59
  • מדוע בכלל מגיעות כל כך הרבה חבילות שישראלים מזמינים מחו"ל ? התשובה – כי הממשלה הורידה את המיסוי ולמעשה מעודדת את היבוא הזה. אבל בממשלה הפופוליסטית הזו לא חשבו שצריך להערך כראוי בדואר.
    למעשה בכל יום מספרים לנו על "האיום האירני", אך המציאות מראה שאנו לא מוכנים אפילו לאיומים קטנים בהרבה… יורד בחורף גשם – מיד שטפונות, קצת ברקים ורעמים – מיד הפסקות חשמל, 100 מכוניות על הכביש – מיד פקק תנועה וכו'
    כדאי שנלמד להערך לתרחישים פחות אופטימיים בכל תחומי החיים, ולא נמשיך להתנהל כאילו מניעת בעיות וכשלים הוא מהלך של בזבוז כסף, אלא להיפך …!!!

    מאת: משה ר' |‏ 14 בינואר 2020 | 18:30