חברת העשור בקמעונות: פוקס שווה פי ארבעה משלוש המתחרות יחד – כך זה קרה

פוקס הגיעה לשווי של יותר מ-2 מיליארד שקל, בהשוואה לקסטרו ששווה רק 330 מיליון שקל, ולמשביר וגולף ששוות פחות מ-100 מיליון שקל כל אחת. קסטרו, שצנחה ב-66% בתוך שנתיים, הודיעה אתמול על התכווצות נוספת. בנק לאומי, שמכר את חלקו בפוקס ברבע מחיר, החמיץ מאות מיליונים

מאת  | ‏ 31 דצמבר 2019
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Fox (@fox_israel) on

 

ההודעה של קבוצת קסטרו-הודיס  אתמול (ב') על סגירה של רשת אקססורייז ושל המותג לאדילה אונליין, מגיעה בסיומה של שנה עגומה שעברה החברה מבחינת ביצועיה העסקיים – שתורגמו לצניחה של 48% במנייתה לשווי שוק די עלוב של 330 מיליון שקל. קסטרו נמצאת בשליטת משפחת רוטר. בני הזוג גבי ואתי רוטר מכהנים כמנכ"לים משותפים של הרשת, ובנם רון רוטר הוא המשנה למנכ"ל. 

אתמול הודיעה החברה על סגירת הפעילות של המותג לאדילה ועל פירוק מרצון של המותג אקססורייז (איי.סי.סי אופנה) – "במטרה להתמקד בפעילויות הליבה של הקבוצה, ולהתנתק מפעילויות שאינן מספיק רווחיות לה".

בקסטרו מציינים כי חלק מחנויות אקססורייז יומרו לטובת המשך התרחבותה של רשת קיקו מילאנו: "מותג האיפור האיטלקי קיקו מילאנו הוא אחד ממנועי הצמיחה של הקבוצה. למותג שהושק ב-2018 יש שבע חנויות ברחבי הארץ, וב-2020 אנחנו מתכוונים להמשיך ולהרחיב את פרישת החנויות שלו".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by KIKO Milano Israel (@kikomilanoisrael) on

בקסטרו מציינים כי חלק מחנויות אקססורייז יומרו לטובת המשך התרחבותה של רשת קיקו מילאנו: "מותג האיפור האיטלקי קיקו מילאנו הוא אחד ממנועי הצמיחה של הקבוצה. למותג שהושק ב-2018 יש שבע חנויות ברחבי הארץ, וב-2020 אנחנו מתכוונים להמשיך ולהרחיב את פרישת החנויות שלו".

רכישת הודיס לא רק שלא תורמת לפי שעה לשווייה של קסטרו, אלא גרעה ממנו, ואת זה ניתן לראות מהמספרים שלפיהם נסחרת כיום קסטרו בשוק. רק לפני כשנה קסטרו השלימה את רכישת הודיס, בעסקה שגילמה להודיס שווי של 400 מיליון שקל. קסטרו נסחרה אז לפי שווי של 550 מיליון שקל, כלומר שווי שתי החברות יחד היה 950 מיליון שקל. מאז שווייה של קסטרו-הודיס המשותפת התכווץ בכשני שלישים ל-318 מיליון שקל. מדובר בשווי הנמוך משמעותית מזה שלפיו העריכה חברת פרומתאוס ייעוץ כלכלי של יובל זילברשטיין את שווייה של קסטרו-הודיס. פרומתאוס העריכה את שווייה ב-1.3-1.1 מיליארד שקל במסגרת חוות דעת הוגנות שהכינה לצורך העסקה. שווי זה נראה כיום תלוש מהמציאות.

הנפילה במניית קסטרו משפיעה גם על שווי האחזקה במניות קסטרו של מייסדי החברות מקבוצת הודיס, ובראשם יוסי גביזון, שקיבלו תמורת המניות של הודיס, אורבניקה, קרולינה למקה וטופ טן 37% ממניות קסטרו. שוויין של המניות שהם קיבלו הוערך ערב השלמת העסקה ב-300 מיליון שקל, ואילו כיום שווי המניות האלה הוא 100 מיליון שקל בלבד.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Foot Locker Israel (@footlocker.il) on

 כך פוקס התגברה על המשבר בענף

משפחת רוטר מסיימת את העשור הנוכחי בקול ענות חלושה בכל הקשור לביצועיה של קסטרו, שמנייתה הניבה למשקיעיה בעשור הזה – שהיה מהטובים בשוקי הון – תשואה עלובה של 10%. מדובר בתשואה שנתית ממוצעת של כ-1% בלבד, כשחלק ניכר מהירידה במניית קסטרו היתה בשנתיים האחרונות, שבהן קרסה ב-65%.

מול הנפילה החדה של משפחת רוטר בקסטרו, בולטת ההצלחה הגדולה של הראל ויזל, המנכ"ל ומבעלי שליטה בקבוצת הקמעונות פוקס (+0.19% 15670). גם פוקס ראתה לנגד עיניה בשנים האחרונות את עולם האופנה שהולך ומשתנה, בעקבות איום התחרות על החנויות הפיזיות מהאינטרנט, וההעדפה הגוברת של הישראלים לבצע קניות בחופשותיהם בחו"ל. האתגרים כללו גם גידול בעלויות של שכירת חנויות ואיומים מענקית המסחר המקוון אמזון.

בפוקס הצליחו להתגבר על המשבר בענף האופנה באמצעות נקיטת אסטרטגיה אחרת, שהתמקדה בעיקר בהתרחבות לתחומי פעילות שאינם נמנים עם תחום האופנה המסורתי, כמו הנעלה, תכשיטים, אופנת בית וזכיינות על מותגים בינלאומיים (כמו נייקי) והקמת מועדון כרטיסי האשראי דרים קארד עם לאומי קארד (כיום מקס). המהלכים האלה באו לידי ביטוי גם בדו"חות הכספיים האחרונים של פוקס לרבעון השלישי של 2019, שהושפעו לחיוב גם מאיחוד התוצאות של רשת חנויות אמריקן איגל, וכן מתוספת מכירות של רשת המוצרים לתינוקות שילב, שתוצאותיה אוחדו ב-2018.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by mangoisrael (@mangoisrael) on

התוצאות החזקות של פוקס השנה

פוקס רשמה ברבעון השלישי של 2019 עלייה של 36% בהכנסות ל-746 מיליון שקל וקפיצה של 230% ברווח הנקי ל-116 מיליון שקל. האסטרטגיה שנבחרה ושמיושמת בשטח, בצד העובדה שוויזל יצא נקי מכל החשדות שהיו נגדו בנוגע להאשמות בהטרדה מינית, הביאו לזינוק של 2,000% במניית פוקס בעשור החולף לשווי חברה של 2.05 מיליארד שקל. בגין ביצועים אלה ראוי ויזל לתואר מנהל העשור בקמעונות הישראלית.

בעשור החולף נפרדו מוויזל שני שותפים עסקיים בולטים שליוו אותו בעשור שקדם לעשור הנוכחי – בנק לאומי ולב לבייב. לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי (+0.85% 2506), נכנסה להשקעה בפוקס ב-2002 ערב הנפקתה בבורסה בתל אביב. במארס 2012, לאחר עשור של שותפות, מכרה לאומי פרטנרס 12.2% מפוקס תמורת 70 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 570 מיליון שקל. השקעה זו הניבה ללאומי רווח של עשרות רבות של מיליוני שקלים. עם זאת, בלאומי יכולים גם להרגיש החמצה מסוימת, שכן מאז פוקס חילקה לבעלי מניותיה דיווידנדים בסך 363 מיליון שקל – ושווייה נסק ל-2 מיליארד שקל.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by AMERICAN EAGLE IL (@americaneagleisrael) on

שווי השוק הנוכחי של פוקס גבוה פי ארבעה מהשווי המצרפי של שלוש חברות אופנה ציבוריות אחרות: קסטרו, גולף והמשביר לצרכן; והוא גבוה פי יותר משישה משל קסטרו. בעקבות ההחלטה לממש את האחזקה בפוקס, לאומי פרטנרס החמיצה תזרים של 223 מיליון שקל (השווי הנוכחי של מניות פוקס בתוספת חלקה בדיווידנדים שחולקו). 

בקרוב תהיה ללאומי שוב הזדמנות ליהפך לשותף של ויזל. לאומי פרטנרס נמצאת במו"מ מתקדם עם פוקס לרכישה של 10% ממניות החברה הבת של פוקס, ריטיילורס, תמורת 60 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 600 מיליון שקל. 

ריטיילורס מפעילה רשת חנויות לשיווק ומכירה של נעליים, בגדים ואביזרי ספורט תחת הסכמי זיכיון של רשת נייקי בישראל ובקנדה, וכן של רשת פוט לוקר בישראל.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by AMERICAN EAGLE IL (@americaneagleisrael) on

ההחמצה של בנק לאומי ולב לבייב

ללאומי פרטנרס ניתנה גם בידי פוקס אופציה לרכוש ב-2024 10% נוספים מריטיילורס לפי שווי חברה של 750 מיליון שקל עד 1.05 מיליארד שקל, כלומר סך ההשקעה עשוי לגדול ל-150 מיליון שקל. אם שווי ריטיילורס אכן יגדל, לאומי פרטנרס תוכל להחזיר את מלוא ההשקעה בגין 10% הראשונים שנרכשו, וליהנות בעתיד מעליית ערך עתידית, אם אכן תגיע.

בדומה ללאומי, גם לבייב, לשעבר בעל שליטה באפריקה ישראל להשקעות, מימש מוקדם מדי את אחזקתו בפוקס. לבייב רכש באמצעות ממורנד (החברה האם שדרכה שלט באפריקה) ב-2006-2005 20% מפוקס תמורת 85 מיליון שקל. בתחילת 2014 לבייב מימש את מלוא אחזקתו בפוקס ברווח מצטבר (כולל דיווידנדים) נאה של 210 מיליון שקל, אך מאז מניית פוקס, כאמור, כמעט הכפילה את שווייה.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Fox (@fox_israel) on

השאירו תגובה

 

  • למה פוקס??? כי הם זולים עושים מבצעים שווים וסבירים לא גנבים כמו קסטרו. והבגדים בעיקר של הילדים של פוקס עם מבחר ענק ויפה והמבצעים שלהן יש הרבה פסיכולוגיה שעובדת לטובתם.
    אני אישית קונה נאמנה שלהם. גם פוקס הום פצצה

    מאת: שןשי |‏ 30 בינואר 2020 | 23:49
  • Karma is a bitch

    מאת: נועה |‏ 6 בינואר 2020 | 19:43
  • ולגבי לאדילה – כמו שכתבו פה לפניי, איכות מזעזעת וסגנון של סמרטוטים בשוק, אין שם שום דבר סולידי או מחמיא למי שהיא לא מידה 34, הצבעים וסוגי הבדים נראים זולים ופשוטים. כשקופצים מעל הפופיק עם המחירים ומתפשרים על האיכות, מקבלים ירידה של 2 שליש בשווי החברה. אין פראיירים היום, הכל אפשר לקנות באינטרנט, בזול ואיכותי יותר.

    מאת: אחת |‏ 2 בינואר 2020 | 14:54
  • הודיס על הפנים, אין קפוצ'ון אחד או טרנינג שלא הוציאו מלא גלגולים אחרי כביסה ראשונה, כיסים שנקרעים, איכות מזעזעת וממש לא שווה את המחיר המופקע. טרנינגים פשוטים של אורבניקה או ביג שופ יותר איכותיים מהסמרטוטים היקרים שלהם.

    מאת: אחת |‏ 2 בינואר 2020 | 14:52
  • בגדים הכי סתם ובאיכות מעפנה.

    מאת: דניאל |‏ 1 בינואר 2020 | 21:48
  • קסטרו מוכרים סמרטוטים יקרים ולא איכותיים.
    הודיס מוכרים סמרטוטים עוד יותר מכוערים.
    אקססורייז זה בולשיט שאף אחת לא תצא איתו מהבית ולאדילה?
    הבגדים שלהם נראו כמו משהו זול מאיזו בסטה. של סבתות.

    באופן אישי, לא שכחתי לקסטרו את פרשת הפרוות.
    לא קניתי אצלם מאז ולעולם לא אקנה.

    אני מחכה ליום שבו הם ייסגרו.

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 31 בדצמבר 2019 | 23:06
  • וכל זה למה? בפוקס מרוויחים עלינו רק 100%בחברות האחרות רומים להרוויח עלינו 300% ורוב הציבור לא פראייר של אף אחד אז בואו נתנהג בהתאם ותמכרו במחירים סבירים

    מאת: ליזי |‏ 31 בדצמבר 2019 | 20:19
  • לדעתי, זה בגלל שהמדינה זה פראחלנד.
    תראו אם במילאנו או פריז לא היה המצב…

    מאת: גשמ |‏ 31 בדצמבר 2019 | 19:27
  • פוקס,חברה טובה במחירים סבירים!!
    קסטרו,הסתעפו ולכן נפלו.

    מאת: איה |‏ 31 בדצמבר 2019 | 19:09
  • למה אף אחד לא מרים את הכפפה מבין העיתונאים וחוקר את עניין החשדות לכאורה שנטענו נגד הראל ויזל?? איך הנושא הזה הושתק ע"י מינוי מטעם החברה של יועצת חיצונית שכלל לא שוחחה עם המתלוננות ועדיין החליטה לנקות את ויזל! איפה המשטרה??

    מאת: גיא |‏ 31 בדצמבר 2019 | 18:09