בשורה לצרכנים: מעכשיו יהיה קל יותר לקנות מאתרים בחו"ל

לאחר כמעט שנה של עיכובים נחתם היום צו שנועד להקל על יבוא אישי מחו"ל. בין היתר יותר יבוא של 5 מוצרים או עד 1,000 דולר - הגבוה מביניהם, וזמן מתן האישורים המיוחדים יתקצר. משרד הכלכלה: "היבואנים הגדולים התנגדו והפעילו הרבה לחץ. יש עדיין מקום לעוד הקלות"

מאת  | ‏ 13 מאי 2019
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Next (@nextofficial) on

לאחר עיכובים של כמעט שנה, חתם היום שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, על צו יבוא אישי שנועד להקל על היבוא האישי, באמצעות יישום ההקלות שקידמו משרדי הממשלה בתחום זה וקביעת נורמות חדשות שיבהירו ויסדירו את הרגולציה בנושא.

הצו, שייכנס לתוקף תוך 30 יום, אמור להסיר חסמים ליבוא אישי דרך האינטרנט. מכיוון שעד היום לא התקיימה הגדרה ברורה ופשוטה למספר המוצרים שניתן לייבא באופן אישי, הצרכנים התקשו בביצוע הרכישות ונוצר חוסר ודאות בעת הזמנת המוצרים. אלה גם השפיעו על קצב שחרור המוצרים מהמכס ועל העלויות שהושתו על הרוכשים.

הצו הנוכחי כולל הקלות על יבוא מוצרי צריכה והסדרה של הרגולציה בתחום. כך למשל, הצו קובע כי ניתן לייבא עד חמישה מוצרים שונים, או 30 יחידות של מוצר יחיד, בסכום של עד 1,000 דולר (הגבוה מבניהם). בנוסף, קוצרו זמני מתן האישורים ונקבע זמן תגובה מקסימלי של יומיים – למעט בתחום התקשורת והתחבורה, שלגביהם נקבע זמן מקסימלי של 14 יום בשנתיים הראשונות וחמישה ימים לאחר מכן (למעט מוצרים בעלי סימון תקינה בינלאומי בתחום התחבורה, שלגביהם נקבע טווח של ארבעה ימים). כמו כן, יינתן מסלול הקלות ייחודי למייבאים מוצרים שנועדו לבניית בית או לשיפוצו: למטרה זו שניתן יהיה לייבא כמויות גדולות יותר מהכללים האמורים, כל עוד ניתן להוכיח זאת באמצעות מסמכים.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ASOS (@asos) on

הצו מקדם גם הקלות נקודתיות בתחומי צריכה שונים: יבוטלו ההגבלות הקיימות על מוצרי טיפוח וקסמטיקה ותוספי תזונה, וכל המוצרים יותרו ליבוא אישי. עבור מוצרי תעבורה כגון כיסאות תינוקות לרכב, קסדות ודיסקיות למערכות בלימה וחלקי חילוף לרכב – יקודם שיפור השירות, כשרוב המוצרים ידרשו בדיקות סימון בלבד. לגבי ציוד אלחוטי כגון סטרימרים, מחשבים וציוד למחשב, טלוויזיות חכמות, טאבלטים וכדומה – יינתן פטור מבדיקה ביבוא אישי.

במקביל לכניסת הצו לתוקף תעלה גם מערכת מקוונת שמנגישה את תוכנו בשפה פשוטה וכוללת מחשבון מס מעודכן. המערכת, בגרסת הרצה, זמינה באתר משרד הכלכלה.

הארגונים לחצו

הדרך לאישור הצו לא היתה פשוטה. בתחילה תיכננו במשרד הכלכלה להכניס את הצו לתוקף כבר ביולי 2018, אך בשל אינטרסים שונים של יבואנים וקמעונאים ישראלים, הדבר התעכב. כך למשל, איגוד לשכות המסחר הגיש התנגדות בטענה שהצו מפלה לרעה עסקים ישראליים לעומת עסקים מחו"ל.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by AliExpress (@aliexpress) on

אנואר חילף, מנהל תחום יבוא וסחר במשרד הכלכלה, מספר: "אחרי השימוע הראשון הופעל הרבה לחץ מצדם של יבואנים גדולים, קמעונאים וארגונים מייצגים כמו איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים והתאחדות בעלי המלאכה. קיבלנו מהם מכתבים שלפיהם ההקלות מאיימות על היבוא והמסחר בישראל. הם טענו למשל שהכמות שהתרנו גבוהה מדי, ומספיקה לייבוא מסחרי. נאלצנו להביא חוות דעת משפטית שסותרת את הטענה, ואז היה דיון ועוד דיון וזה לקח זמן. בסוף הצלחנו להעביר את הרוב, למרות שעדיין יש מקום לעוד הקלות".

הישראלים מייבאים פחות

תחום היבוא האישי נהפך בשנים האחרונות לגורם חשוב בהפחתת יוקר המחיה בישראל. בדו"ח בנק ישראל ל-2017 הוצגה בין היתר השפעת המסחר המקוון – לרבות בדמות יבוא אישי – על ירידת המחירים בתחומים שונים. מהנתונים ניכר כי תחומים החשופים למסחר מקוון ויבוא אישי התאפיינו במחירים נמוכים יותר ב-2017 לעומת 2011. עוד עולה כי המחירים של מערכות צפייה ושמע ירדו ביותר מ-50%, מחירי מוצרים אישיים וקוסמטיקה ירדו בכ-20%, מחירי רהיטים וציוד לבית בכ-15% ומחירי בגדים ונעליים בכ-10%.

על פי נתוני משרד הכלכלה, על אף ההשפעה הגדולה של המסחר המקוון והיבוא האישי – הנתח שהוא תופס מהוצאה חודשית של משקי הבית עדין נמוך, ועומד על 104 שקל בחודש. השוק הישראלי פחות חשוף ליבוא בהשוואה לממוצע במדינות OECD. לפי הנתונים, יבוא מהווה 10% מסל הצריכה של משק בית בישראל, לעומת 19% במדינות OECD.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Next (@nextofficial) on

חילף אומר כי "הסדרת היבוא האישי והגדלת הוודאות הרגולטורית בו תתמוך בצמיחת שוק זה, שמהווה אלטרנטיבה עבור הצרכן בתחומים של מוצרים סחירים שמחירם בארץ גבוה".

יניב קוטר, מבעלי חברת השילוח DealTas המספקת לישראלים כתובת יעד בארה"ב למשלוח, אמר: "חסמי היבוא העיקריים שהוקלו הם בזמני קבלת אישורים ליבוא והורדה למינימום של הביורוקרטיה והטפסים. עם החלת הצו צפויים להישלח לישראל מוצרים רבים בקטגוריות שעד כה היו בעיתיות לשילוח, כמו כסאות תינוק, ציוד אלחוטי, חלפי רכב וכמובן הבשורה בתחום השיפוץ הביתי. אני מקווה שלאורך זמן ישפיע הצו על המחירים בארץ. מניסיון – זה תהליך שלוקח זמן".

השר אלי כהן מסר: "ההקלות ביבוא האישי יפחיתו את הרגולציה, ימנעו תשלמים נוספים, יגדילו את מגוון המוצרים הזמינים ויסייעו להקל את יוקר המחיה".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ebay.com (@ebay) on

הכתבה התפרסמה במקור באתר TheMarker
>> פיליפ מוריס ביטלה קמפיין לסיגריה אלקטרונית לאחר שהשתמשה במשפיענים צעירים
>> לשמור על החדות: כך תשלחו תמונות בוואטסאפ בלי לפגוע באיכות שלהן

השאירו תגובה

 

  • יכול מאוד להיות שזה יקל על הצרכנים, אבל יחד עם זאת לא צריך למהר ולרכוש מוצרים מחו"ל כיוון שיש לנו בארץ מוצרים מצוינים. אחד התחומים הרלוונטים לרפורמה הזו הוא נושא תוספי התזונה, וכך לדוגמא יש את דנסיטי הסידן האמורפי, שהוא פיתוח ישראלי והוא מוצר מצוין (נספג בגוף פי 2 יותר מכל תוספי הסידן האחרים).

    מאת: יובל |‏ 14 במאי 2019 | 12:50