הפרדוקס הישראלי: מה הורג את מותגי הביניים בארץ?

למה כלות ישראליות מוכנות לשלם 8,000 ש"ח כדי לשכור שמלה לבנה לערב אחד, אבל שמלה יומיומית ב-800 שקל נשמעת להן כמו שחיתות? | "הבעיה המרכזית היא המלחמה המתמדת מול הגופים הגדולים: 'זארה', 'מנגו'', 'H&M'", מסבירות המעצבות הדס ועינב צוקר

מאת  | ‏ 26 דצמבר 2011
רוס אובטה | צילום: עמית ברלוביץ'

"לא רגילים ללבוש משי לעבודה". הקולקציה האחרונה של "רוס אובטה" | צילום: עמית ברלוביץ'

"הקז'ואל הוא לחם חוקם של הישראלים, ואנחנו לא אומרות את זה מתוך שיפוט, זה פשוט ככה. רובנו לא חושבים איך הם ייראו בבוקר או במהלך היום", מעידות הדס ועינב צוקר, האחיות המעצבות שהקימו את המותג "רוס אובטה" שנסגר לאחרונה. "עם 'רוס אובטה' ניסינו להשריש את הלבוש המסוגנן ליומיום. זה היה נורא קשה בהתחלה כי נשים לא רגילות ללבוש משי לעבודה, אבל לאט לאט זה נטמע", אומרת עינב. "מן הסתם לא מספיק, כי אנחנו יושבות פה ומדברות על זה", מוסיפה הדס בחיוך עצוב. ‫"הבעיה המרכזית היא המלחמה המתמדת מול הגופים הגדולים: 'זארה', 'מנגו", 'H&M'", הן מסבירות.

כל מי שמביט בעוברים והשבים ברחובות הארץ רואה מיד כי תרבות הלבוש המוקפד ביומיום לא תפסה פה מעולם. רבים מהישראלים יכולים לבוא לעבודה במכנסיים קצרים או אפילו בכפכפי אצבע מבלי שאיש ירים גבה. מה שתמוה הוא שלמרות בחירתו של הקהל הישראלי שלא להשקיע בלבוש יומיומי, כשזה מגיע לחתונות ולאירועים, הארנק נפתח – ובגדול. כלות רבות מוכנות לשלם ברצון 8,000 ש"ח כדי לשכור שמלה לבנה לערב אחד, אבל שמלה יומיומית ב-800 ₪, שתוכל לשרת אותן מדי שבוע במשך שנים, נשמעת להן כמו שחיתות.

הקולקציה האחרונה של רוס אובטה | צילומים: עמית ברלוביץ'

שמלה בזארה ב-500 ש"ח כן, שמלת מעצבים ב800 ש"ח לא. הקולקציה האחרונה של "רוס אובטה" | צילומים: עמית ברלוביץ'

במציאות הזו, התפתחה כאן תעשיית שמלות כלה וערב דינמית ומכניסה מאוד ביחס לארצות אחרות. "בארץ גם מי שגר בצריף עושה חתונה ענקית", מסבירה ענבל רביב, שעיצבה בעבר בגדי יומיום עד שעברה לעולם הערב והכלות. "דווקא מי שאין להן מוציאות יותר. יש פה היסטריה מסביב לחתונות, האחות של הכלה רוצה להיות יותר יפה ממנה, הכלות מתחרפנות ומוכנות לשלם סכומי עתק על השמלה". להיסטריה נוספת עבודת היד היקרה ובעיקר היחס הצמוד שכל כלה רוצה. "אין כלה שתבוא, תיקח שמלה מהקולב ויאללה הביתה. מאוד מאמינים פה בשיטת החייטות הזאת, שבה באים חמש פעמים לעשות מדידות, עם החברה ועם האמא, וזה נהיה סיפור שלם", מסבירה רביב.

| בעולם זה דווקא עובד |

לעומת טרפת החתונות, בצד השני של הסקאלה, מותגי הביניים היומיומיים שמשגשגים בחו"ל לא קיימים ברחובותינו. ברווח שבין "זארה" לכיכר המדינה, פועלים בעולם עשרות מותגי ביניים שמציעים לקהל עיצובים ייחודיים ליומיום, אבל בארץ מותגים כמו "רוס אובטה" שניסו להיכנס בדיוק לנישה הזו – נכשלו. "עוד לא פיצחתי את הנוסחה של משהו שיהיה מסחרי במחיר, אבל קז'ואל", אומר גדי אלימלך שמציע ללקוחותיו קולקציית שמלות ערב וכלות. "אני לא רואה מישהי קונה משהו ליומיום ב-1,000 ש"ח, במיוחד עם כל מה שקורה מסביב עם הרשתות המסחריות שעושות את זה מדליק. אני לא רוצה להתחרות איתן כי זה מאוד קשה".

קולקציית חורף 2012 של גדי אלימלך | צילום: עמית ישראלי

"לא רוצה להתחרות ברשתות הגדולות". קולקציית חורף 2012 של גדי אלימלך | צילום: עמית ישראלי

שמלת כלה של המעצב מרדכי אברהם | צילום: יחצ

הכלות פותחות את הכיס. שמלת כלה של המעצב מרדכי אברהם | צילום: יחצ

גם המעצב מרדכי אברהם עשה את הבחירה להתרכז בשמלות כלה אחרי שהבין שהתחרות מול הרשתות היא קרב אבוד מראש. "הייתי בבנטון וחבר קנה ב-249 ש"ח ג'ינס מהמם. איך מעצב ישראלי יכול לתפור מכנס ב-249 ש"ח כשכמות ההוצאות שלו כדי לעשות את זה היא פי 3-4 על כל שלב?". מדבריו של אברהם ניתן להבין כי האפשרויות שעומדות בפני בוגרי המסלולים לעיצוב אופנה מוגבלות: "זה מתחיל ונגמר בכסף", הוא מסביר. "בסופו של דבר, אתה יכול להשכיר למישהי שמלה לערב אחד ב-7,000 ש"ח, כי זאת שמלת החתונה שלה".

| מהבדים ועד הקונסיגנציה |

רביב מוסיפה לרשימת האשמים את שיטת הקונסיגנציה בה המעצב מקבל פחות מחצי הסכום שמשלם הלקוח, ואת ההפרש מכניסה לכיסה החנות המוכרת את הבגד. "נגיד שאני רוצה שהלקוח יקבל את המכנסיים ב-300 ש"ח, זה אומר שאני צריכה לתת אותם לחנויות בקונסיגנציה בערך ב-130 ש"ח, כי הן מוכרות ב-220% בממוצע מהמחיר שאני מבקשת", היא מסבירה. "ייצור מכנסיים כולל הבד, התפירה במתפרה, הגזירה והכל יכול להגיע ל-80 שקל, אז מה יישאר לי ביד, 50 ש"ח? זה לא משתלם".

שפרה עם שמלת שפרה של ענבל רביב | צילום: אורי אליהו

גם על השמלה האיקונית המעצבת קיבלה מעט מאוד. שפרה עם שמלת שפרה של ענבל רביב | צילום: אורי אליהו

שמלת כלה של ענבל רביב | צילום: יח"צ

כל כלה רוצה לבוא ל-5 מדידות. שמלת כלה של ענבל רביב | צילום: יח"צ

עוד לפני הקונסיגנציה, הבעיה מתחילה בשלב מוקדם בהרבה – שלב הבדים. אחת הבעיות המוכרות בתחום היא היצע הבדים המצומצם איתו נאלצים כל המעצבים לעבוד. "אנחנו ייצרנו את הבדים של עצמנו, זה היה כמו ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", מסבירות האחיות צוקר כיצד עבדו מול מפעל בסין עבור "רוס אובטה". "בארץ יש מיומנות רק בחומר אחד – הג'רזי, וגם הוא מוגבל. הלוואי שהיינו יכולות לעשות את אותו הדבר כאן, זה היה חוסך לנו הרבה כאבי ראש ונסיעות, אבל לא מצאנו אף פתרון מקומי", הן מסבירות.

| השוק קטן, קטן מדי |

כל קשיי הייצור של המעצבים הישראלים מיתרגמים בסופו של יום למחיר גבוה לצרכן, שבוחר יותר ויותר להפנות להם את הגב. "‪הכסף בארץ קונה פחות בהשוואה לחו"ל, ונותן לך בתור צרכן מרחב תמרון צר", מסבירות האחיות צוקר. תוסיפו לזה את מספר הלקוחות הפוטנציאלים המאוד נמוך בישראל לעומת מדינות אירופאיות, שלא לדבר על ארצות הברית, וקיבלתם משוואה עם יותר מדי נעלמים. "בתור יצרן, השאלה היא האם מה שאתה מציע תואם את השוק או לא, ואם כן – לאיזה גודל שוק?", אומרת הדס. "גם אנחנו שרצינו להתפתח, ורצינו להגדיל את הקהל בארץ, היה לנו מאוד קשה למצוא נקודות מכירה חדשות. קיבלנו הרבה תלונות על כך שבתוך גוש דן החנויות היו קרובות מדי אחת לשנייה, אבל איפה נפתח עוד? בחיפה? בפריפריה? מי יקנה שם?"

הדס ועינב צוקר רוס אובטה | צילום: עמית ברלוביץ'

רשת גדולה יכולה להציע אותו מוצר בשליש מחיר. הדס ועינב צוקר | צילום: עמית ברלוביץ'.

| זה הזמן לחשוב בגדול |

רגע לפני שנצא להפגין על יוקר המחיה, שיטת הקונסיגנציה או חוסר ההשקעה של הישראלים בהופעתם, האם ייתכן שכל השחקנים בתעשיית האופנה המקומית פשוט טועים בגישה? במערכה נגד רשתות מסחריות בינלאומיות ומול צרכנים עם תקציב מוגבל, כנראה שצריך לחשוב בגדול יותר ולא פחות חשוב – בזול יותר. "החלום להתגלגל ולצמוח מחנות אחת לשתיים לשלוש והלאה הוא בעייתי", קובעות האחיות צוקר למודות הניסיון. הן מסבירות שמותג קטן מייצר כמות קטנה מכל דגם, ולכן עלויות הייצור גבוהות והמחיר לא מדבר לקהל הרחב. "אבל אם פותחים מראש 20 חנויות בפריסה ארצית, עלויות הייצור יורדות משמעותית ואתה יכול להציע את אותו מוצר בשליש מחיר". למרות ההשקעה הראשונית הגדולה, ייתכן שבשלב זה, רק לחברות כאלו יהיה סיכוי לשרוד ברחוב הישראלי הקשה.

השאירו תגובה

 

  • – התאמה אישית ללקוחה – לא במחירים של מעצבי על – אבל בטעם, טביעת עין וידע מקצועי. נשים רבות מתלבטות לגבי העיצוב שיחמיא להן. מעצבת טובה יכולה לעזור – לנשים שמוכנות לשלם יותר, אבל במחירים סבירים. לא מדובר בבגדי ערב דווקא. נכון שהיום כבר לא מתלבשים ביומיום כמו בעבר (אני עוד זוכרת שנשים תפרו חליפות ליומיום), אבל אפשר למצוא דרך ביניים.

    מאת: שושנה |‏ 28 בפברואר 2012 | 10:31
  •  אני מאד מבינה ללבכן ומסכימה עם האמירה על חוסר תשומת הלב של הישראלי הממוצע ללבושו היומיומי. אולם, אתוודע ואומר שגם לי היה מאד קשה לרכוש אצלכם בגדים, וכשעשיתי זאת זה היה רק בסוף עונה. יש כאן פרדוקס קשה והפתרון צריך להיות יצירתי, כמו שיווק באינטרנט- כמו בל וסו- יש לכם הרי כבר קהל שמכיר אתכן. אשמח מאד לראות שןב את הבגדים שלכן. בהצלחה.

    מאת: עידית |‏ 4 בפברואר 2012 | 09:28
  • אל תתייאשו.. רק צריך לחשוב על דרך לפרוץ לתודעה הישראלית ולארון שלנו. תנסו להיות יצירתיות כמו שאתן עם הבגדים שלכן.

    לא למדתי את הנושא, אבל אני חושבת שפירסום מאסיבי של העיצובים שלכן, אם על שילוט בדרכים, אם בעלון של המותג, או באינטרנט (עדיף שילוב של הכל יחד בו-זמנית), יעלה את כמות המבקרות. אני – אם הייתי רואה עיצוב שממש מצא חן בעיניי – הייתי מגיעה במיוחד בשביל לרכוש אותו (בהנחה שהמחיר היה מתאים לי).

    אפשר גם לעשות איזה מבצע בחנות, מי שקונה חולצה מקבלת בתמורה 50 שקל לקנייה הבאה, או אולי איזשהו פריט אקססורייז שיש לכן בחנות. אפשר גם לחלק עלונים במקום הומה אדם יחד עם משהו ייחודי שימשוך את תשומת ליבן של הבנות (אם סוכריה או נגיד פרח קטן שאפשר להכין משאריות הבדים שלכן).

    כי כל עוד יש רק חנות אחת, ולא רשת, והחנות לא נמצאת בקניון (מקומו החביב לבילוי של הישראלי הממוצע..) – אז יהיה קשה להתפרסם. אי אפשר לסמוך על אלה שעוברות שם במקרה, או שבאו לעשות סיבוב ולראות מה חדש ברחוב. 

    שיהיה המון בהצלחה.

    מאת: צוף |‏ 28 בדצמבר 2011 | 15:04
  • כי אנחנו לא גרים בפריז ולנו יש 40 מעלות בקיץ בשילוב 100 אחוזי לחות.
    וגם כי משי יכול להיראות נורא יפה על בחורה ששוקלת 40 קילו כמו הדוגמנית שלכן. בואו נראה אתכן- שאתן רזות יחסית- לובשות משי ונראות עם זה טוב. 

    מאת: חן |‏ 28 בדצמבר 2011 | 14:03
  • זה מוגזם…

    באיביי אפשר למצוא יופי של מציאות.

    מאת: יעל.. |‏ 28 בדצמבר 2011 | 13:22
  •  זה אפילו לא הבד, זה הכמות הנדרשת של הבד שמיוצרת הרבה פחות מאשר בחברה עממית.
    בקיצור תקנו במנגו- חנות מצויינת עם בגדים יפים ואיכותיים שיכולים לשרוד בכל כביסה.

    מאת: אוריה |‏ 28 בדצמבר 2011 | 11:49
  •  זכינו שיש לנו אופציות מכל מגוון המחירים לקנות בגדים/ שמלות כלה. אין צורך לשבור תוכנית חיסכון לא ביום-יום ובטח ובטח לא על ערב אחד… צריך לקחת את כל הנושא בפרופורציה וללמוד להשקיע את הכסף שלנו במקומות החשובים באמת (ילדים, משפחה, בית, בריאות…). כי בואו נודה על האמת אנחנו לא מליונרים וחייבים לעשות סדר עדיפויות בהוצאות.

    מאת: שושי |‏ 28 בדצמבר 2011 | 09:44
  •  הגעתם למסקנה שבפריפריה לא יקנו?! זאת בדיוק הסיבה לכישלון של המעצבים בארץ! לי זה פשוט נראה כמו זלזול באנשים שגרים בפריפריה! הרי רק האנשים שגרים בגבולות ת"א נחשבים נכון?

    מאת: ענבל |‏ 27 בדצמבר 2011 | 22:32
  •  איכשהוא כולם התרגלו שזה בסדר שדופקים אותם במחירים מכל היבט שהוא כשזה מגיע ליום החתונה הגדול. אין שום הצדקה או הסבר ששמלות כלה יגיעו לכאלו סכומים…

    מאת: מיצי |‏ 27 בדצמבר 2011 | 18:00
  • מי רוצה ללכת מדי שבוע במשך שנים עם אותה שמלה?
    התרבות היום מכתיבה במדויק בתחילת העונה מה רלוונטי  היום, ובעונה הבאה זה כבר פאסה. אם בעונה הקודמת כולם חיפשו את הקולור בלוק, הרי שעכשיו זה כבר כ"כ מאוס ומתבטא רק באקססוריז. לכן רשת כמו H&M מאפשרת לקנות בתחילת העונה במחיר סביר, לחרוש ולזנוח בסוף העונה בלי נקיפות מצפון.
    הפתרון למעצבות מוכשרות הוא אולי לחבור לרשתות הגדולות (כמו קסטרו) ולעצב להן קולקצית קפסולה. ווין-ווין סיטואיישן.

    מאת: ענת |‏ 27 בדצמבר 2011 | 13:53
  •  המשפט הזה בדיוק הסיבה לכישלון שלכם!
    זה מתחיל בזלזול בפריפריה אבל ברור לי שזה מגיע ממקום עמוק יותר של זלזול בטעם ו/או בצורת הלבוש ו/או באנשים עצמם מחוץ לגבולות ת"א.
    אני הייתי בתערוכת הסיום של שנקר לפני שנתיים ופשוט הייתי בתדהמה מוחלטת אל מול התוצאות המדהימות של המחלקה לאופנה…לא ידעתי שיש כאלו אנשים מוכשרים בארץ (נכון שמה שבעבודת הגמר לאו דווקא מגיע לקולבים אבל הפוטנציאל מסמן הכול).
    הבעיה היא לא רק אתכן, היא גם עם רבים ומוכשרים שחושבים בדיוק כמוכן!
    ובכנות, יום יבוא ולכשתפקחו, עם גישה כזו למה לי לבוא לקנות אצלכן…
    קיטשי אבל מסמן: אתן זוכרות את ג'וליה רוברטס שניכנסה לחנות ברודיו דרייב וזלזלו בה…אתן בטוח שכחתן מה קרה אח"כ…..

    מאת: שרי |‏ 27 בדצמבר 2011 | 11:22
  •  האחיות צוקר היו מאז ומתמיד מורמות מהעם. אכן מדובר במעצבות מוכשרות להפליא, אך עדיין הציפיה כי אנו נממן את החלומות שלהן היא שגויה מיסודה. מפליא שהכותבת עוד משתפת פעולה ובטון מתיבב , משתוממת על חוסר הנכונות של בנות ישראל לשלם 800 ש"ח על שמלה…
    ורבותי אל תשוו את יום חגה של כלה לשמלות מרהיבות ככל שיהיו ליום יום.
    מעצבי שמלות כלה מגשימים חלומות, מעצבי בגדי יום יום מעצבים מציאות.

    מאת: יובל |‏ 26 בדצמבר 2011 | 23:01
  • אולי אם הייתן פותחות בחיפה ובפריפריות (או לפחות לא מזלזלות…"מי יקנה שם?" ) הייתן מגלות קהל יעד פוטנציאלי גדול שרק מחכה לחנויות כאלה שיפתחו ושלא יאלץ לנסוע למרכז. החנויות המיוחדות יותר שאני מכירה באזור- עובדות יפה ואפילו יפה מאוד כי גם כאן יש אופנה ואנשים אוהבים קצת מקוריות.

    מאת: Yarden |‏ 26 בדצמבר 2011 | 22:15
  •  

    red tube, pandora, limewire

    מאת: תופתעי |‏ 26 בדצמבר 2011 | 20:46
  •  

    מאת: עדי |‏ 26 בדצמבר 2011 | 20:07
  •  אין בזה שום טיפת היגיון. H&M עוד מוכרים במחירים שפויים ביחס למקומות אחרים. זארה גם תפסו מעצמם אבל המעצבים הכי מרגיזים. סליחה באמת שאני חושבת פעמיים אם לבזבז משכורת שלמה על בגד או לא…

    מאת: ליה |‏ 26 בדצמבר 2011 | 19:03
  •  תכלס מה שחשוב זה החתן הנכון אם טועים בחתן זה הרבה יותר חמור אם קונים שמלה במחיר סימלי ……..שמלה זה אחד מהדברים השוליים בחתונה הכל שולי בעצם הכי חשוב זה רק 2 קריטריונים בחתונה האדם הנכון – החתן ויעד של ירח דבש כל שאר הדברים כמו אולם פרחים וכל הבלה בלה באמת לא חשובים…….חחחחחחח

    מאת: חחחחחחח |‏ 26 בדצמבר 2011 | 18:34
  •  ורק מראה עד כמה מנותקת הכותבת או המעצבת שלא מבינה איך על שמלת כלה נשקיע כל כך הרבה כסף, שמלת כלה זה פעם בחיים וכולם רוצות להיות מושלמות שמלת מעצבת היא ממש לא פעם בחיים ובטח שלא הופכת אף אחת מושלמת ליום אחד..
    תמוהה בעיני הציפיה ממני לממן את העיצובים של המעצבת כשיש לי אופנה עדכנית ובטווח ההישג שלי ברשתות.. תתעוררו לא כולם שוחים בכסף!

    מאת: מסכימה כפול 2 |‏ 26 בדצמבר 2011 | 17:46
  • ואותן נשים גם לא יקנו שמלה יומיומית ב800 שקל, לא בשקל 600 ולא ב300 שקל. את השמלות שלי, כולן, מצאתי בפחות ממאה שקלים, והן יפיפיות. למה להוציא מאות שקלים עבור שמלה מפס ייצור?
    האמת היא שכשאני נכנסת לרשתות ובוחנת את השמלות, האיכות שאני נתקלת בה פשוט מאכזבת. אין שום דאגה לפרטים, אין גיזרה, אין תחתית, אין מאריכים לרצועות, הבד כמעט שקוף לחלוטין, יותר דומה לפיג'מה משמלה. האיכות שמספקים לנו לא מצדיקה מחירים גבוהים.

    מאת: אלה |‏ 26 בדצמבר 2011 | 16:38
  •  במציאות היומיומית, לא קוד הלבוש המקובל הוא מה שמונע ממני (אישית) לרכוש את הבגדים המדהימים שאתן מייצרות.
    כן, אני אוהבת להתלבש, אוהבת ונושמת אופנה, ולפעמים גם חוטאת בקניית פריט יקר להחריד אחד שעליו אני משלמת כמה חודשים, אבל אין לי ולא לרוב בנות ישראל את האפשרות לקניות היקרות והחודשיות…המצב הכלכלי של רובנו לא מאפשר לנו לקנות שמלה ליומיום ב-800 ש"ח, ולא משנה כמה זמן אעשה בה שימוש… גם אם אני אוהבת לרכוש איכות, המחירים היום גבוהים בטירוף!!!
    מאוד חבל שסגרתן כי בכל זאת, לא בכל יום צומחות בארץ מעצבות כל כך מוכשרות, אבל אם יש הבנה שבארץ ישנה בעיית מחירים, אין טעם לנסות "ולהפיל" את האשמה על זארה וH&M…

    מאת: דנה |‏ 26 בדצמבר 2011 | 16:33
  •  אני כבר שנים מתלבשת רק בזארה, והבגדים תפורים יפה, זולים והכי מדהימים שיש !
    יש להם קו מחויט נפלא. גם ליום יום וגם לאירוע

    מאת: עדי |‏ 26 בדצמבר 2011 | 16:02
  •  וכן,אם אין לכם איך להתחרות ברשתות מחו"ל שמוכרות גם בגדים מעוצבים ויפים וגם בזול,אז פשוט אל תנסו…חבל על המאמץ…
    עד שתמצאו דרך-אנחנו מסתדרים יופי עם זארה וH&M:)

    מאת: רחלי |‏ 26 בדצמבר 2011 | 15:47
  • סליחה שלא כולם עשירים.

    מאת: מיצי |‏ 26 בדצמבר 2011 | 14:55