פתחו חזית: העולם רותח על זארה בגלל הדוגמנית הזו

בזארה הציגו דוגמנית אסייתית עם נמשים, אבל המוני סינים ממש לא אהבו את זה ויצאו בקמפיין אינטרנטי זועם. "אין דבר כזה סינית עם נמשים", קבעו, וחלקם אף הכריזו שלא ירכשו שוב ברשת הפופולרית. למה זה כל כך מפריע להם, ומה אומרים במותג הספרדי?

מאת  | ‏ 24 פברואר 2019

בסין כועסים (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

בסין כועסים (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

הסינים חגגו החודש את שנת החזיר החדשה, שאמורה לטעון אותם באנרגיות כוחניות של אש ומלחמה, והם אכן לא שותקים בתקופה האחרונה לעולם האופנה העולמי. בכל פעם שהם חשים פגיעה במסורת העתיקה והמכובדת שלהם הם משיבים מלחמה. לאחרונה התפוצצו היחסים בין הסינים לבין דולצ'ה וגבאנה, שתצוגת ענק שלהם בהשראה סינית בוטלה בגלל טענות לניכוס תרבותי, ועכשיו זארה היא זו שנוחתת בתוך מרק וון טון רותח.

ענקית האופנה הבינלאומית העלתה תמונות מקמפיין חדש, ובהן צילומים של דוגמנית בשם לי ג'ינגוון, סינית ולה נמשים על הפנים. התמונות עלו לרשת החברתית הגדולה בסין, ווייבו, שם תמהו על מודל היופי הבלתי אפשרי הזה וטענו: "אין דבר כזה סינית עם נמשים". רבים הצטרפו להצהרה, וכתבו: "גם אם יש כאלה, מדובר במיעוט. ודאי התאמצתם מאוד למצוא דוגמנית שכזו".

אין דבר כזה? (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

אין דבר כזה? (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

לי היא אכן דוגמנית עסוקה, שהלוק יוצא הדופן שלה (והטבעי) כבר הצליח לכבוש קמפיינים של אלכסנדר וונג, H&M ועוד, וגם כמה מסלולים נחשבים דוגמת שאנל ודיור. מגזין "ווג" מנה אותה כאחת הדוגמניות המובילות בסין, ובאתר "מודלס" היא נמצאת ברשימת 50 הדוגמניות המצליחות בעולם. משום מה הסינית המנומשת הצליחה להוציא את עמה מדעתו במידה כזו שרבים מאיימים להחרים את זארה, כשהם מתקשים להבין את האטרקציה. בתרבות הסינית, הם מסבירים, הנמשים לא נחשבים לדבר יפה.

"בא לי לאפר את הדוגמנית", כתבה משתמשת אחת, ורבים הסכימו איתה שמדובר במחדל. "אחרי המודעה הזאת לא בא לי לקנות יותר זארה", כתבה אחרת, "אבל לא כי הדוגמנית מכוערת בעיני אלא כי מדובר באפליה נגד אסייתים, והאופן שבו הם מתייחסים ליופי". אבל היו גם עוד דעות. "סין חייבת להתמודד עם האפליה הפנימית שלה", שפך מעט אור משתמש אחר. "כל אחד מבין יופי בצורה שונה. בעיני למשל, למרות שזו דעה לא פופולרית בסין, הנמשים שלה מאוד יפים".

לי ג'ינגוון (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

לי ג'ינגוון (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

בסין, כמו שניתן להבין,  מודל היופי עדיין מתקשר באופן גורף למדי לעור פנים צחור וחלק כמו חרסינה, וכמה שהעור בהיר יותר, יותר טוב (לראיה, טיפולים במוצרים שונים להבהרת העור נמצאים בדרישה גדלה והולכת). אבל זארה לא נכנעת לביקורות, ממשיכה לעמוד מאחורי הדוגמנית שלה ואף הוציאה הצהרה רשמית בנושא. "הקמפיין מיועד לשוק הבינלאומי ולא ספציפית לסין", כתבו. "הדוגמנים שלנו מצולמים באופן טבעי מאוד, אנחנו לא משנים את התמונות בפוטושופ".

לי רגילה להתמודד עם הסוגיה. כבר לפני שלוש שנים התראיינה ל"ווג" וסיפרה שהנמשים שלה לא מתקבלים טוב בתרבות האסיאתית. "כשהייתי קטנה ממש שנאתי את הנמשים, כי לרוב האסייתים אין כאלה", סיפרה. "בתיכון הייתי מכסה אותם, אבל עכשיו זה בסדר. אני מחבבת אותם, וזה מספיק לי". לי זוכה לחיבוק חם בימים אלה, ויש לקוות שהוא, וההצלחה הפנומנלית שלה בעולם הדוגמנות הבינלאומי, מצליחים להטות את הכף לטובת הנמשים.

בעינינו זה יפה (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

בעינינו זה יפה (צילום: זארה, מתוך האתר הרשמי)

השאירו תגובה

 

  • היא פשוט יפיפיה ⁦❤️⁩ וחבל שהסינים לא מסתכלים על זה כהזדמנות לקבל את "השונה" (בעיניהם לפחות….) ולא להתייחס לזה כאל "אידיאל יופי בלתי אפשרי" אלא כהוכחה שלכולם יש מקום ולהיפטר בכלל מהמושג "אידיאל יופי"

    מאת: עדי |‏ 20 במרץ 2019 | 16:34
  • יפהפייה בעיניי. אני מבינה שזה עניין תרבותי אבל איזה ביג דיל הם עושים מכלום, ועוד להחרים בגלל זה? הגזמה. הסינים צריכים להבין שהיופי משתכלל/משתנה/עובר "אבולוציה" וכו' וכו'. יש יותר מיקסים, שיוצרים יופי מעורבב ושונה. המיקסים הכי יפים לטעמי. ותגובת זארה במקום – תמציתית ולעניין.

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 27 בפברואר 2019 | 13:34
  • חדשות מסעירות!!
    אין עם מה להתעסק בעולם..
    שויין, עוד ידיעה מיותרת..

    מאת: Bambi |‏ 25 בפברואר 2019 | 11:35
  • וואו הסינים קצת נתקעו בעשור הקודם.. 'בא לי לאפר אותה'? תאפרי את עצמך חמודה, ישנן בנות שלא רואות יותר מידי היגיון בשפכטל על הפרצוף שלהן, ולא מרגישות מכוערות וראויות להסתרה וייפוי רק כי איזה זר ברחוב/באינטרנט חושב עליהן משהו.

    תקנו לכם בובה או משו.
    ואנחנו נישאר עם המגמה המבורכת של להראות אותנו בני האדם כמו שאנחנו באמת נראים.

    משוגעים/משוגעות, צאו מזה כבר… איפור-שפכטל זו נחלת העבר!

    מאת: Hssn |‏ 25 בפברואר 2019 | 07:46