למה אנשים שורפים את נעלי הנייקי שלהם ברחבי הרשת?

המותג הספוריטיבי הפופולרי מכולם עשה מהלך נועז כשבחר בפרזנטור מאד שנוי במחלוקת, שהנשיא טראמפ עצמו כבר יצא נגדו, והמחאה האינטרנטית לא איחרה להגיע: תחת ההאשטג #justburnit מתעדים רבים את שריפת מוצרי הנייקי שלהם, והמנייה צונחת בהתאם, אבל נדמה שקברניטי החברה בכל זאת יודעים מה הם עושים

מאת  | ‏ 5 ספטמבר 2018
 

A post shared by KAYA (@kayajones) on

בחירת פרזנטור למותג אופנה היא כבר מזמן לא עניין סתמי. בעיקר כשמדובר במותגי ענק שמעוניינים לעשות סטייטמנט. נייקי הלכו על זה בגדול כשבחרו מוביל קמפיין שנוי במחלוקת, כזה שדונלד טראמפ אמר עליו בעבר שצריך להעיף אותו מליגת ה-NFL. מדובר בקולין קפרניק, שחקן פוטבול בן 30, שלפני שנתיים יצר מחאה כשהיה הראשון לכרוע ברך בזמן השמעת ההמנון האמריקני, לזכר אפרו-אמריקנים שמתו בגלל אלימות משטרתית.

זהו לא סתם עוד קמפיין של נייקי, שהחתימה את קפרניק על חוזה כבר בשנת 2011, הרבה לפני כל הבלאגן. זהו קמפיין שנת ה-30 למיתוג ׳just do it׳, והסטייטמנט העוצמתי שהחליטו ליצור פילג מיד את הקהל ויצר צניחה חדה במניות החברה, שצפתה, כך אומרים, את הסערה, ומאמינה בכל לבה שההימור ישתלם, ושהמילניאלז, שבסופו של דבר הם אלה שמצביעים ברגליים ובארנק, יעריכו את המחווה ואת הרוח המתריסה והליברלית.

 

A post shared by colin kaepernick (@kaepernick7) on

בינתיים הרוחות סוערות, וכלכלנים יושבים עם היד על הדופק וממתינים לראות מה קורה למניה. הבאזז המטורף שזכתה לו נייקי אמור להיות שווה יותר מיליונים כרגע מאשר הנזק של קמפיינים כמו תגית #justburnit שמסתובבת לה לצד תמונות של אנשים ששורפים את הנעליים שלהם במחאה. ב׳בלומברג׳ מעריכים שעד כה הסערה שווה להם כ-43 מיליון דולר בחשיפה תקשורתית. מצד שני, יש סיכוי שעסקאות ענק של נייקי עם חברות שמרניות שונות ייפלו ויתבטלו. אתרי ההימורים הגדולים בעולם כבר עושים קופה ופתחו אפשרות להמר על גובה המניה של נייקי בסוף החודש הקרוב.

הנשיא טראמפ הגיב בעצמו לקמפיין ואמר ל׳דיילי קולר׳ כי הוא מאמין שהמודעה משדרת מסר נורא ואיום. מי שאהב אותו מאוד, פרט למחצית מהציבור וספורטאים רבים, היה נשיא איראן בדימוס, אחמדיניג׳אד, שצייץ בנושא בטוויטר האישי שלו והצר על כך שקפרניק משלם את המחיר על מחאתו. נייקי כלל לא פונים למנהיגי העולם. שני שליש מהלקוחות שלהם הם בני פחות מ-35, ובאים מרקעים אתניים מגוונים ביותר. "לנייקי אכפת כמעט רק מדעתם שהמשפיענים שלהם, מכתיבי הטעם", מסביר האווי ברץ׳, בעברו ראש מחלקת השיווק של ריבוק. "כל אלה תומכים בבחירה בקפרניק. נייקי יודעים שבטווח הקצר הם יאבדו כמה לקוחות, אבל בסופו של דבר המהלך ישתלם להם".

נייקי תומכים בספורטאים במקרים רבים ולוקחים כמעט תמיד את הצד שלהם ולא את זה של המערכת, ושיתוף הפעולה עם קפרניק יניב בהמשך גם נעל וחולצה בהשראתו, שההכנסות מהן ילכו לקרן שהקים התומכת בשוויון זכויות למיעוטים. כרגע ישנה מתיחות בין חברת הענק לבין ליגת NFL, אבל החברה, שמייצרת את בגדי הספורטאים באירוע משנת 2012, צפויה להמשיך לעשות זאת גם השנה ועד 2028. קפרניק נמצא בהליכי תביעה נגד הליגה, שלדבריו מונעת ממנו לשחק.

המציאות היא שקפרניק עוד לא מצא קבוצה לשחק בה מאז שהתחוללה כל המהומה. הוא לא יתחיל את העונה הזו של ה-NFL וכולו פנוי לעסוק במסר שלו. הכיתוב שעל התמונה של עיניו החודרות של קפרניק קורא: "האמינו במשהו, אפילו אם אתם עלולים להפסיד הכל". נראה שזה בדיוק מה שנייקי עושים בקמפיין הזה, ומעניין יהיה לעקוב ולראות מה הבחירה לעמוד לצדו של האיש שנשיא ארה״ב כל כך מתעב, כמו גם רבים מאזרחיה היותר שמרנים, תעשה למותג.

 

A post shared by Michael Schwarz (@michael7276) on

 

A post shared by Tammy (@trumpy17) on

 

A post shared by Tammy (@trumpy17) on

>

 

A post shared by wearefit (@wearfit_wearefit) on

השאירו תגובה

 

  • Just burn it
    הכוונה היא להדליק איזה פייסל ולשרוף אותו עד תומו
    חג שמח!

    מאת: G |‏ 5 בספטמבר 2018 | 18:22