"בניגוד לתדמית שלה, עפרה לא הייתה בובה של אף אחד"

בלב היריבות שהסעירה את המדינה בשנות השמונים, ניצבה המעצבת דורין פרנקפורט שהלבישה את שתי הכוכבות הגדולות של התקופה – ירדנה ארזי ועופרה חזה. לקראת הסרט על קרב הדיוות הזה, היא מדברת וחושפת סיפורים מחדר ההלבשה

מאת  | ‏ 30 אוגוסט 2018

היריבות שהסעירה את המדינה (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

היריבות שהסעירה את המדינה (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

במהלך שנות השמונים המדינה הייתה כולה מפולגת לשני מחנות. לא, לא מדובר בימין ושמאל, אלא בירדנה ארזי ועפרה חזה – שתי הזמרות המפורסמות בארץ, שלכל אחת מחנה מעריצות ומעריצים מאחוריה ותחרות פומבית שלובתה על ידי הקהל, התקשורת והאמרגנים. סרט דוקומנטרי חדש בשם "זמרת השנה – הסיפור האמיתי של ירדנה ועפרה" (הערב ב-21:00 בקשת 12) מגולל את סיפור קרב הדיוות הזה, בו לשתי הזמרות לא היה הרבה חלק בפועל.

מי שזכתה לעבוד בצמוד עם ירדנה וגם עם עפרה היא המעצבת האייקונית דורין פרנקפורט, ששמה הוא כבר שם נרדף לעיצוב מקומי ועשייה ישראלית. פרנקפורט הייתה המעצבת הצמודה של הרכב שוקולד מנטה מסטיק, בו הייתה חברה ירדנה, ולאחר מכן עברה לעבוד מול עפרה, שלא רבים זוכרים כי החליפה את ירדנה בהרכב ויצאה עם שתי החברות האחרות להופעות באירופה. כבר אז קיבלה פרנקפורט הנחיה שלא להפוך את עפרה לחיקוי של ירדנה, אלא ליצור עבורה מראה חדש וייחודי.

 

A post shared by Dorin Frankfurt (@dorinfrankfurt) on

בראיון מיוחד עבור יוצרי הסרט, פרנקפורט חושפת מידע אינטימי מחדר ההלבשה, וגם מתקנת את הרושם שנוצר מסביב למערכת היחסים של חזה עם מנהלה האישי בצלאל אלוני. "עפרה לא הייתה בובה של אף אחד, היא הייתה אישה עם דעות מאוד מאוד מגובשות", מספרת פרנקפורט. "בצלאל היה נוכח בפגישות והיא התייעצה איתו, אבל בניגוד לתדמית שלה – לא הייתה החלטה בקריירה שלה שעפרה לא עשתה בעצמה".

פרנקפורט המשיכה לעבוד עם השתיים במקביל שנים לאחר מכן, והיא אפילו זוכרת מפגשים שלהן בסטודיו. "מדובר בסטודיו קטן ופתוח, לא במפגשים סודיים", היא אומרת. ״עד היום אני עובדת ככה, אין לי סודות ואנשים פוגשים אחד את השני. לא הרגשתי אף פעם מפגשים מתוחים ביניהן, בדיוק ההיפך. עם הזמן אפילו נבנתה ביניהן חברות. ירדנה היא אדם כל כך נעים ועפרה הייתה אדם כל כך חמוד".

לא כמו התדמית (צילום: מתוך האלבום שירי תימן)

לא כמו התדמית (צילום: מתוך האלבום שירי תימן)

למרות שפרנקפורט מתארת מפגשים נעימים בין השתיים, ההבדלים ביניהן, אלה שהפכו אותן ליריבות בעיני הקהל והתקשורת, לא פסחו עליה, והיא נדרשה להתאים לכל אחת תדמית אופנתית שתואמת לאישיות, לפרסונה הבימתית וכמובן לסגנון המוזיקלי. "עם עפרה, חשבתי שחשוב להנכיח את השורשים התימניים שלה, וגם את המתיקות", אומרת פרנקפורט. "היא תמיד רצתה לשלב בין זוהר לצנוע, שזו קומבינציה די מסובכת. זה ממש לעצב מראה חדש לאישה שידעתי על המפגש הראשון שהיא תהיה כוכבת, כשהיא באה מבית מסורתי ומצד שני היא דיווה בהתהוות. העבודה עם ירדנה הייתה מאוד שונה. היא הייתה כוכבת מגובשת כבר, מאוד סמכה על הטעם האישי שלה וידעה בדיוק מה היא רוצה".

אחד הלוקים המדוברים שיצרה דורין עבור חזה וזמרות הליווי שלה היה בהופעה של אירוויזיון 1983, בו עפרה ביצעה את השיר "חי" בטוטאל-לוק לבן, כשמאחוריה זמרות וזמרי הליווי לבושים בצהוב – לא בחירת גוון מקרית. האירוויזיון של אותה השנה התקיים בגרמניה. "הבחירה בצבע המתריס של צהוב אולי לא הייתה פוליטיקלי קורקט, אבל היא לחלוטין הייתה עם מחשבה", מספרת פרנקפורט במודעות האינטליגנטית האופיינית לה. "זה שיר מתריס, והרגשתי שראוי להתריס ואולי גם להזכיר שאנחנו פה, גדלים".

"ירדנה היא אדם כל כך נעים" (צילום: שעיה סמל)

"ירדנה היא אדם כל כך נעים" (צילום: שעיה סמל)

קדם האירוויזיון בו עפרה נבחרה לייצג את ישראל עם "חי" היה טעון במיוחד עבור שתי הכוכבות, כשירדנה הגיעה למקום השני לאחר קרב צמוד ביותר שריתק את כל המדינה. פרנקפורט מתארת את המעמד מאחורי הקלעים בגמר כפעם הראשונה והאחרונה שהיא חשה אי נוחות לעבוד עם שתי הכוכבות. יחד עם זאת, היא מבהירה, גם אז היא לא בחרה צד: "לא הייתי שייכת לאף מחנה. הערכתי את שתיהן, כיבדתי את שתיהן וחיבבתי את שתיהן, אבל הייתי בתפקיד של המעצבת ולכן לא הייתה לי העדפה".

המעריצים ליבו את הסכסוך (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

המעריצים ליבו את הסכסוך (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

עופרה החליפה את ירדנה בלהקה (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

עופרה החליפה את ירדנה בלהקה (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

הרגע היחיד בו הרגישה אי נוחות היה בקדם האירוייזיון (צילום: באדיבות העולם הזה)

הרגע היחיד בו הרגישה אי נוחות היה בקדם האירוייזיון (צילום: באדיבות העולם הזה)

הסרט ישודר הערב בתשע (צילום: באדיבות ידיעות אחרונות)

הסרט ישודר הערב בתשע (צילום: באדיבות ידיעות אחרונות)

ידעה שתהפוך לכוכבת (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

ידעה שתהפוך לכוכבת (צילום: באדיבות מעריב לנוער)

השאירו תגובה

 

  • תמיד אמרתי שלעופרה יש קול זמיר ומאוד מיוחד רק ש..הסיגנון לבוש דופק אותה….מעצבת דמיקולו

    מאת: מרוקאי |‏ 24 בספטמבר 2018 | 06:27