האביב של תל אביב: סיכום שבוע האופנה

המעצבים הוותיקים מוכיחים שאין תחליף לניסיון | כולם מציעים שחור לקיץ | ואלון ליבנה ממריא על המסלול | שבוע האופנה הראשון ננעל בהצלחה, באפריל הוא ישוב בחזרה

מאת  | ‏ 24 נובמבר 2011
התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: קובי בכר

גם מעצב, גם חייט מעולה. התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: קובי בכר

עכשיו כבר אפשר לומר בבטחה, הניסוי של יזמי שבוע האופנה, אופיר לב ומוטי רייף – עבר בהצלחה. אחרי שלושה ימים של תצוגות מסביב לשעון, עושה רושם כי המסלול עושה טוב לאופנה הישראלית, ובקרוב, יש לקוות, גם לתעשייה המקומית. המארגנים מדברים כבר על מהדורה שנייה בחודש אפריל הקרוב להצגת קולקציות חורף 2013. עד אז יש לבנות מערך שלם של שואורומים, כפי שנהוג בעולם, כדי לקדם גם את מעצבי האקססוריז הרבים והמוכשרים של ארצנו, ואת המעצבים הקטנים שלא יכולים להרים הפקה בומבסטית בתוך אוהל לבן.

ברמת הארגון, מתחם התחנה היה לוקיישן מצוין להסוואת הקשיים הטכניים של הפעם הראשונה. כדאי אולי להסביר שלרגל שבוע האופנה הוקם אוהל תצוגות אחד בלבד וכל המעצבים הציגו על אותו מסלול עם אותן דוגמניות (רובן זרות, אגב). בין תצוגה אחת לשנייה היה צריך לנקות ולסדר את האולם, לאפר ולסרק מחדש את הבנות ולעשות שיפוצים אחרונים. בשל האילוצים, בין תצוגה לתצוגה היו לפחות 90 דקות של הפוגה שעשו לבעלי הבוטיקים, המסעדות ובתי הקפה באזור רק טוב. גם האריזה הכללית, עם מסך וידיאו ענק ברחבה החיצונית ומתחם לעיתונאים עם אינטרנט אלחוטי שבאמת תפקד, לא ביישה את האירוע.

התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: קובי בכר

התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: קובי בכר

התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: קובי בכר

התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: קובי בכר

| פרנקפורט, קדם ואוברזון עושים בית ספר |

ועכשיו לבשר: האם המעצבים המקומיים סיפקו את הסחורה? התשובה מורכבת מהשאלה. כשמדובר בשפה עיצובית ייחודית וביצירתיות, אפשר להגיד שהשחקנים הוותיקים בתחום עשו לצעירים בית ספר. את העיצובים של דורין פרנקפורט, ששון קדם, גדעון אוברזון וטובל'ה, בין אם הם קולעים לטעמכן האישי או לא, אפשר לזהות ממרחק של 100 מטר. קשה להגיד את אותו הדבר על יניב פרסי או גלית לוי.

המגמה הבולטת ביותר שעברה כחוט השני בין התצוגות היתה בחירתם של המעצבים הישראלים פעם אחר פעם בשחור, שחור ועוד פעם שחור. נטייה מוזרה, בהתחשב בכך שהיו אלו קולקציות הקיץ שעברו על המסלול. נכון שמדובר בצבע הבסיס לכל מלתחה, אבל גם בית אי אפשר לבנות רק עם אבני פינה. לעיתים נדמה שמעצבי ארצנו, צעירים וותיקים כאחד, חיפשו את הפתרון הקל, את זה שירצה את הציבור וחבל. כשנעשה שימוש בצבעים ובגוונים אחרים, התוצאה הייתה מוצלחת הרבה יותר והמסר עבר יותר בבירור.

התצוגה של נתנאל זיקרי בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

חזה חשוף כדי להסתיר שאין מה להציע. התצוגה של נתנאל זיקרי בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של נתנאל זיקרי בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של נתנאל זיקרי בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

| כמו כפפה על יד |

דווקא בתחרות המעצבים הצעירים נראו הרבה צבעים אחרים, אבל רמת האיכות והגימור כללה גם כמה נפילות קשות. וזו כנראה הבעיה הגדולה של כל תעשיית האופנה הארצישראלית. איכות חמרי הגלם איננה מהגבוהות בעולם, התפרים לא תמיד מתחשבים באופי הבד עליו הם מבוצעים, והחייטות, אחד האתגרים הקשים ביותר עבור מעצבים ותופרים כאחד, יותר מלוקה בחסר. פשוט לא ייתכן שעל מסלול התצוגות יעלו שמלות עם רוכסנים שבולטים אחורה בגלים רחוקים מהגוף.

אחת מקרני האור היחידות בעניין הזה הגיעה ממש בתום האירוע, בדמותו של אלון ליבנה שהשאיר לנו טעם של עוד. בניגוד להרבה אחרים, הוא גיבש קולקציה אחידה, בצבעוניות של כחול כהה, זהב, שחור וקרם. ממש על גבול הקיטש, אבל לא קיטש. ליבנה הפליא לעבוד עם סאטן, תחרות, שיפונים, נוצות ועיטורים, ורוב הבגדים שיצאו תחת ידו ישבו על גוף הדוגמניות כמו כפפה על יד. אין ספק שמדובר במעצב מוכשר, אבל גם בחייט מעולה.

התצוגה של עידו רקנאטי בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

גזרות מעניינות. התצוגה של עידו רקנאטי בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של אישתר בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

זכתה למחמאות מהעיתונות הזרה. התצוגה של אישתר בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של אישתר בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

התצוגה של אישתר בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

| פרובוקציה שקופה |

בניגוד גמור לליבנה, אתמול בשעות הצהריים שיחת היום בבתי הקפה הייתה התצוגה של נתנאל זיקרי. מעטים הכירו את עבודתו לפני כן, ובתום התצוגה היה ברור לכולם למה. זיקרי הציג חצאיות קומות באיחור של עשור, שמלות רחבות מכף רגל ועד ראש וחזות מלאי סיליקון עטופים בבדים רכים שעברו את גבול הפרובוקציה. גם אם המעצב הצליח למלא את השורות הראשונות בסלבס, אין זה אומר שהוא יודע מה הוא עושה.

בשעות אחר הצהריים עלו בתצוגה מאוחדת שלושה מעצבים צעירים: עידו רקנטי עם הרבה ורוד וכחול וכמה גזרות מאוד מעניינות, תמר פרימק למותג אישתר שזכה לאהדה מבית ומבחוץ, ומאוריסיו, עם תצוגה הזויה שאין להכביר עליה מילים.

בתום שלושה ימים גדושים, שבוע האופנה ננעל בהצלחה. נקווה שאכן ישוב אלינו בעוד כמה חודשים בגרסה משוכללת מעט יותר, ובמועד מושכל יותר שימשוך גם קניינים מחו"ל. המטרה כמובן, היא להעלות את רמת העיצוב והייצור המקומי, להוציא כישרונות אל השוק העולמי ולהצמיח פה תעשייה עצמאית ומשגשגת. "אופנה היא דרך מצוינת לשנות את התדמית של ישראל בחו"ל", אמרה לנו השבוע פאולה ריד, עורכת האופנה של מגזין "גרציה" הבריטי. נקווה שגם היושבים בממשלה יבינו את המסר.

התצוגה של מאוריציו בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

יש דברים שלא היו צריכים לעלות על המסלול. התצוגה של מאוריציו בשבוע האופנה בתל אביב | צילום: אבי ולדמן

השאירו תגובה

 

  • יכול להיות שלמעצבים אולי הייתה התראה קצרה מדי?
    לצערי הייתי רק באלמביקה…היה לא רע בכלל, רק חבל שכולם הלכו רק על שחור ועוד כל מני צבעים כהים (ועוד לקיץ??),מקסי, רחב ומאוורר. זה כאילו לכל המעצבים היה את אותו הכיוון פחות או יותר. חבל. העיקר שיהיה עוד אחד…זה הכי חשוב…

    אגב…מעניין לדעת באמת מה חושבים עלינו אורחים מחו"ל.

    מאת: יעל |‏ 26 בנובמבר 2011 | 16:17
  •  היחידי שנתן ״תצוגת אופנה״ זה היה מאריסיו, ולא העביר את הבגדים מקובל אחד ל״קולב״ אחר.
    כנראה שתצוגות בעולם לא ראית הרבה…
    וגם אם כותבים ביקורת כזאת, כן אפשר להטריח ולכתוב כמה מילים נוספות ״למען דעת הקהל״

    מאת: Eli |‏ 25 בנובמבר 2011 | 13:19
  •  

    מאת: נטע |‏ 24 בנובמבר 2011 | 16:41