קסטרו רוכשת את הודיס לא בגלל בר רפאלי – אלא בגלל אמזון
בזירת האי-קומרס יש משמעות גדולה למגוון רחב של מותגים, שעשוי לאפשר לקבוצת קסטרו להקים בעתיד אתר סחר לכלל מותגיה, או להתחיל את המו"מ בכניסה לפלטפורמה שאינה בבעלותה מעמדה גבוהה יותר. פרשנות
קסטרו רוכשת את הודיס לא בגלל בר רפאלי. קבוצת קסטרו הכריזה הבוקר (ב') על עסקה משמעותית עבור ענף קמעונאות האופנה הישראלי, במסגרתה היא רוכשת את מלוא האחזקות בקבוצת הודיס. ראשית, מדובר בעסקה משמעותית עבור הקבוצה, שמבססת ומחזקת את כוחה כאחת מקבוצות האופנה הגדולות בישראל ומחזקת את כוחה בכניסה למשא-ומתן עם קבוצות הקניונים והמרכזים המסחריים.
קסטרו נכנסה לשותפות הזו באופן הדרגתי מאז 2016, עד שהשתכנעה באמת שהחיבור בין השתיים מתאים, גם פיננסית וגם כשותפה לקבלת החלטות. העסקה הנוכחית מחזקת את המותגים בבעלות השתיים.
נקודה חשובה נוספת שראוי להדגיש: בניגוד לקבוצת אופנה אחרות, אשר מחזיקות בזיכיון למותגים בינלאומיים אשר יש להם גם מוניטין בעולם, כאן לא מדובר במותגים זרים ובתלות בתאגיד בינלאומי כמו בזיכיון לנייקי או לאדידס, אלא במותגים ישראלים מקומיים. לדבר הזה יש גם יתרון משמעותי במהירות הפעולה ובאופן קבלת ההחלטות והיציאה למהלכים אסטרטגיים.
קבוצות אופנה זקוקות לריבוי מותגים, וב-5 השנים האחרונות ראינו תהליך של קונסולידציה בענף האופנה כולו, במסגרתו הקבוצות הגדולות פועלות להרחבת הפורטפוליו שלהן, שמחזק את הן איתנותן מול שינויים בשוק והיחלשות של מותג כזה או אחר, והן במאזן הכוחות מול קבוצות הקניונים הגדולות. זה קורה בעולם וגם פה בישראל. מחד, שחקנים קטנים הולכים ונעלמים, או שהם נמכרים לקבוצות גדולות; ומאידך, הקבוצות הגדולות מתחזקות גם הודות ליכולת שלהן להביא מותגים חדשים לישראל.
בכל אופן, קסטרו מצטרפת למגמה שהחלה קבוצת פוקס כבר לפני מספר שנים. כך, שנת 2014 סימנה את האצת תהליך הקונסולידציה בענף האופנה בצורה משמעותית. התהליך המשמעותי ביותר התרחש בקבוצת פוקס בראשות הראל ויזל, אשר בתוך שנה וחצי הרחיבה את פעילותה ל-5 רשתות קמעונאיות נוספות. מאז קבוצת פוקס פחות או יותר הכפילה הפורטפוליו שלה, שמונה כיום כ-11 מותגים, בהם זיכיונות למותגי אופנה בינאלומיים, מותגי אופנת ספורט, טיפוח, ולאחרונה גם נכנסה לתחום מוצרי התינוקות בכניסה לשותפות של 50% בשילב, והיא מנהלת מגעים לזיכיון להפעלת חנויות מותגי אסתי לאודר.
באותה שנה, גם קבוצת גולף הכריזה על אסטרטגיית התרחבות באמצעות רכישות, וב-2014 ביצעה עסקה שהפכה אותה לקבוצה גדולה הרבה יותר כשרכשה את הזיכיון למותג טופשופ, וב-2015 בעת שרכשה את אתר הסחר המקוון עדיקה (שהפכה לבעלת חנויות פיזיות וגם הונפקה לאחרונה).
יתרון נוסף לקבוצת הענק האלה טמון בצמיחה של הרכישות באונליין. בשנה שחלפה התאפיין תחום אופנת ההלבשה בתחרות עזה, וזאת בין היתר הודות לביסוס מעמדן המקומי של פלטפורמות מסחר מקוונות בינלאומיות כמו אסוס ונקסט, בהן הרכישות פטורות ממיסוי, לצד המשך פיתוחן של פלטפורמות מסחר מקוונות מקומיות, כמו טרמינל איקס של קבוצת פוקס או אתר הסחר של קבוצת קניוני עזריאלי.
גם בזירת האי-קומרס יש משמעות גדולה למגוון רחב של מותגים, אשר עשוי לאפשר לקבוצת קסטרו בעתיד להקים אתר סחר לכלל מותגיה (בניגוד לאתר ייעודי לכל מותג כפי שקיים היום), או להתחיל את המשא-ומתן בכניסה לפלטפורמה שאינה בבעלותה מעמדה גבוהה יותר. אל כל אלה מצטרפת גם הכניסה העתידית לישראל של ענקית המסחר המקוון הבינלאומית אמזון והיכולת שלה לנענע את השוק המקומי.
השפעה אחרת של תהליך הקונסולידציה היא עלייה בכוח המיקוח של קבוצות האופנה הגדולות מול הקניונים, כשהשאלה שנותרת פתוחה היא כיצד הצרכן יושפע מהריכוזיות ההולכת וגוברת בשוק בטווח הארוך, כשבכל קניון או מרכז שנפתח בישראל יש תלות ב-4 קבוצות האופנה הגדולות.
ואחרי כל זה נותר לשאול – אפרופו אמזון – האם התשתית שבונות בשנים האחרונות קבוצות האופנה הגדולות תאפשר להן לעמוד מול ענקית רכישות האונליין של ג'ף בזוס?
כל זאת בולט במיוחד למול מספר גדול של פשיטות רגל של רשתות אופנה שלא השכילו להתמודד עם השינויים בשוק האופנה המקומי, דוגמת הוניגמן וסליו, שהאתגרים המדוברים הכריעו אותן. במובן זה המהלך של קסטרו מסמן כנראה את המשכה של תופעת הקונסולידציה, הפעם מרצון ולא מתוך הכרח, וכנראה יהיו עוד מיזוגים ורכישות בעתיד.
קסטרו לעולם לא תהיה אסוס כי היא מדירה מידות גדולות!
מאת: ג׳קי | 25 ביוני 2018 | 20:24