המדינה תממן קמפיין שיזהיר אתכם מקניות באתרים בחו"ל

המסר בקמפיין יתמקד בסכנות שאורבות לצרכנים מאי־עמידה בתקנים של מוצרים המוזמנים מחו"ל. במשרד הכלכלה מדגישים כי אין כוונה להרתיע את הציבור מפני קניות ברשת. הקניות של ישראלים באינטרנט זינקו ב-20% בממוצע בכל שנה בחמש השנים האחרונות

מאת  | ‏ 7 מרץ 2018

המדינה נגד אסוס (צילום: Getty il, מתוך TheMarker)

המדינה נגד אסוס (צילום: Getty il, מתוך TheMarker)

בנובמבר תעלה גרסה ישראלית לקמפיין של ה-OECD להגברת המודעות הצרכנית לסכנות בהזמנת מוצרים באתרי אינטרנט. על הקמפיין יהיה אמון משרד הכלכלה, כחלק מהסכמים בין החברות ב-OECD, שלפיהם כל מדינה מחויבת לעלות למודעות הציבורית נושא שנתי נבחר – ונקבע כי ב-2018 תהיה זו הגברת המודעות לרכש בטוח ברשת.

במשרד הכלכלה מדגישים כי הקמפיין לא נועד להרתיע את הישראלים מלקנות באינטרנט. "משרד הכלכלה והתעשייה מוביל ומקדם את הרפורמה ביבוא האישי. לא מדובר בקמפיין נגד רכש ברשת, אלא בקמפיין משלים, בדגש על בטיחות", נמסר.

הקניות באינטרנט צוברות יותר ויותר פופולריות בקרב הישראלים, שלמדו שאחת הדרכים להתמודד עם יוקר המחיה - בעיקר בענפי האופנה, האלקטרוניקה והטואלטיקה – היא רכישה מקוונת מחו"ל. לפי נתוני דואר ישראל, ב–2017 נקבע שיא בהזמנת מוצרים מחו"ל באינטרנט: הישראלים הזמינו 61 מיליון חבילות, בגידול של 15% לעומת 2016.

עם זאת, ביבוא אישי אי־אפשר לדעת אם המוצרים עברו בדיקות מתאימות ולכן הם בטוחים לשימוש, ומדי פעם הממונה על התקינה במכון התקנים מפרסם הזהרות לגבי מוצרים מסוימים. כך, למשל, ביולי 2017 פירסם הממונה, יעקב וכטל, אזהרה לציבור מפני שימוש במברשת שיער חשמלית של Fast hair straightener מדגם HQT 906, לאחר שבבדיקת מכון התקנים התברר כי המברשת לא עומדת בדרישות הישראליות ועלולה לחשמל את המשתמשים.

 

A post shared by ASOS (@asos) on

העלייה החדה והעקבית בישראל של הקניות באינטרנט – כ-20% בממוצע בשנה בחמש השנים האחרונות – מעוררת את זעמם של חלק מהקמעונאים, בעיקר בקרב רשתות האופנה.

בחודשים האחרונים שש רשתות אופנה מארבע קבוצות שונות הגיעו לפתחו של בית המשפט עם בקשות להקפאת הליכים או לפירוק, ובהן: קבוצת הוניגמן (הוניגמן, הוניגמן קידס, TNT) המצויה בהקפאת הליכים עקב חובות בסך 240 מיליון שקל; הרשת המוזלת יפו תל אביב מצויה בהקפאת הליכים, עקב חובות של עשרות מיליוני שקלים; סליו נקלעה להקפאת הליכים ונמכרה בתחילת השנה לרשת זיפ; ורשת בגדי הילדים מיש מיש נכנסה לפירוק הליכים וצפויה להימכר בקרוב. רשתות אחרות, כמו פול אנד בר ופוראבר 21, סוגרות סניפים. כך גם קסטרו, שסגרה את הסניף בנמל תל אביב וצפויה לסגור סניפים נוספים.

 

A post shared by AliExpress (@aliexpress.official) on

המצב הקשה בשוק האופנה גרם לקמעוניות הגדולות להפנות אצבע מאשימה לעבר משרדי האוצר והכלכלה. בעלי הקניונים והרשתות, בתמיכת איגוד לשכות המסחר, קוראים לביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי עד 75 דולר, בטענה כי הגידול ברכישות באינטרנט, בעיקר מאתרים בינלאומיים, עומד בבסיס הקשיים של ענף האופנה הישראלי.

בעקבות הקריאות וקריסתן של רשתות נפגשו נציגי הקמעונאים לפני כשבועיים עם בכירים במשרדי האוצר והכלכלה. הקמעונאים הציעו חלופות ליצירת שוויון במיסוי, לצד מתן פטור דומה ממע"מ גם לקמעונאים מקומיים במכירות עד 75 דולר. הם אף הציעו הפחתה הדרגתית של הפטור ביבוא אישי עד לרמה המקובלת באיחוד האירופי – 26 דולר – והיצמדות לקריטריונים של האיחוד.

בתום הפגישה הוסכם בין הצדדים כי הקמעונאים יגבשו רשימת סעיפי רגולציה מיותרים לטעמם, ורשימה זו תיבחן במטרה להקל עליהם.

 

A post shared by Next (@nextofficial) on

>> הכתבה התפרסה במקור באתר TheMarker

>> מוצרים אלקטרוניים מוזלים כבר באוגוסט: אושרו ההקלות ליבוא אישי
>> הרפורמה ביבוא אישי אושרה בוועדת הרפורמה של הכנסת

השאירו תגובה

 

  • קמעונאים שרלטנים , תוזילו עלויות ונחזור לקנות ברשתות האופנה. חשבתם שתצליחו לחגוג על גב הצרכנים לנצח ? מתבכיינים עכשיו כי הצרכנים מצאו דרך להוזיל עלויות וכבר לא קונים במחירים המופקעים שלכם.

    מאת: מירי |‏ 7 במרץ 2018 | 19:23
  • שימשיכו לנסות לגנוב אותנו..נמשיך לקנות באינטרנט

    מאת: בר |‏ 7 במרץ 2018 | 19:21
  • הכתבה הזו הוזמנה על ידי בעלי חנויות קניונים כאילו? נו מספיק כבר, שישקיעו באינטרננט ויתקדמו !

    מאת: בן |‏ 7 במרץ 2018 | 18:19
  • מדינה של גנבים, גועל נפש!!!!
    אל תפחדו תמשיכו להזמין!! מסע הפחדות לא ירתיע אותנו

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 7 במרץ 2018 | 17:41