רשת דיסקרט מפסיקה לשלם שכ"ד לקניונים: "ביטלנו את הוראת הקבע"

רשת האופנה לנשים ביקשה לדחות את תשלום שכר הדירה של מארס עקב בעיות כלכליות. הרשת הסבירה את הקושי הכלכלי שנקלעה אליו: "בעקבות המצב הכללי של ענף האופנה בארץ, הבנקים מקשים מאוד ומצמצמים לנו אשראי מדי יום"

מאת  | ‏ 5 מרץ 2018

דיסקרט מפסיק לשלם שכר דירה (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

דיסקרט מפסיק לשלם שכר דירה (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

עדות נוספת לעננה הכבדה המרחפת מעל ענף האופנה: רשת הביגוד לנשים דיסקרט (DISCREET) פנתה לקניונים שבהם היא מפעילה חנויות בבקשה לדחות את תשלום שכר הדירה של מארס עקב בעיות כלכליות שאליהן נקלעה – כך נודע ל-TheMarker.

במכתב ששלח בעלי הרשת, יעקב גבאי, לאחד הקניונים נכתב: "לצערנו הרב, נאלצנו לבטל את הוראת הקבע בעקבות המצב הקשה שנקלענו אליו, בלית ברירה. חברת דיסקרט קיימת מזה 32 שנה, ומעולם לא עצרנו תשלום או ביטלנו תשלום לכם או לכל גוף שהוא במשק".

עוד נכתב כי "לאחרונה החברה נקלעה לבעיה תזרימית קשה מהסיבות הבאות: תסבוכת שנקלענו אליה שמקורה בלקוח גדול שסיפק סחורה ליפו-תל אביב (רשת האופנה שהגישה לאחרונה בקשה להקפאת הליכים – עד"מ), וכל הצ'קים בגין עבודתנו, בסכום של מיליוני שקלים – חזרו; בעקבות המצב הכללי של ענף האופנה בארץ, הבנקים מקשים מאוד ומצמצמים לנו אשראי מדי יום". גבאי ביקש מהקניונים לקיים עמו פגישה דחופה כדי לנסות לפתור יחדיו את הבעיות.

רשת דיסקרט מונה 59 סניפים בפרישה ארצית. ב-2009 היא נכנסה לראשונה לקניונים כשהיא מונה 22 סניפים, ומאז כמעט ושילשה את גודלה. בין היתר היא מפעילה סניפים בקניון מלחה בירושלים, קניון איילון, קניון הנגב בבאר שבע, קניון חיפה מקבוצת עזריאלי, גרנד קניון חיפה, הקניון הגדול בפתח תקווה ועוד.

חוסר היציבות בענף האופנה הישראלי נמשך (צילום: מוטי מילרוד, מתוך TheMarker)

חוסר היציבות בענף האופנה הישראלי נמשך (צילום: מוטי מילרוד, מתוך TheMarker)

ענף האופנה חותם שלושה חודשים של ירידה חדה במכירות, שמעמידה בסימן שאלה את המשך קיומן של לא מעט רשתות וחנויות אופנה והנעלה. לפי נתוני חברת ריס, שהגיעו לידי TheMarker, פברואר הסתיים עם ירידה של 8.2% במכירות של חנויות אלה. הנתונים מסתמכים על נתוני הקופות של כ-2,800 חנויות במרכזים המסחריים.

עוד מלמדים הנתונים שבינואר האחרון ירדו מכירות חנויות האופנה וההנעלה ב-8% לעומת ינואר 2017. שיא השפל היה בדצמבר 2017, שזכה בענף לכינוי "דצמבר השחור", עם ירידה של 18% במכירות. בסה"כ מכירות חנויות האופנה וההנעלה בקניונים ירדו ב-12% מדצמבר עד פברואר. משיחות עם בכירים ברשתות האופנה עולה כי גם חודש מארס החל בירידה גדולה במכירות.

חנויות האופנה סובלות בימים אלה מהמשך ירידה בפדיונות, הנובעת ממעבר קונים לאתרי אינטרנט בינלאומיים ולחנויות פיזיות בחו"ל, בחסות רפורמת השמיים הפתוחים. לפי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, ב–2017 הוציאו הישראלים 2.5–3 מיליארד שקל על קניית מוצרי אופנה באינטרנט, בעיקר באתרים בינלאומיים, והירידה במחירי הטיסות הביאה לכך ש–1.1 מיליארד שקל נוספים הוצאו על קניות בחו"ל – מה שהותיר 15 מיליארד שקל בלבד לשוק האופנה הישראלי.

בנוסף, רשתות האופנה נאלצות להתמודד עם תשלומי דמי שכירות גבוהים, בין השאר בשל כך ששתי קבוצות קניונים – מליסרון  (15,000 -1.32%) (קניוני עופר) ועזריאלי (17,280 -1.09%) , שולטות בכשליש מהפדיונות בענף הקניונים. אלה העלו ב-2017 את דמי השכירות למרות האטה בפדיונות של השוכרים.

"החברה נקלעה לבעיה תזרימית" (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

"החברה נקלעה לבעיה תזרימית" (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

לפני פחות משלושה שבועות קבוצת הוניגמן הגישה בקשה להקפאת הליכים, לאחר שנקלעה לחובות של 240 מיליון שקל. הקבוצה מחזיקה שלוש רשתות גדולות ומוכרות: הוניגמן נשים, הוניגמן קידס ו-TNT, הפונה לקהל צעיר יותר. היא מפעילה כ-150 סניפים בפרישה ארצית ומעסיקה כ-1,000 עובדים.

יום קודם לכן הגישה רשת האופנה המוזלת יפו תל אביב, המונה 17 סניפים, בקשה להקפאת הליכים לאחר שנקלעה לחובות של עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, גם רשת נעלי מרקו סגרה אתמול את 11 חנויותיה. בסוף 2015 מונה לנעלי מרקו נאמן אחרי שהגישה בקשה להקפאת הליכים, אך לרשת לא נמצאו קונים. לפני כשנתיים אושר לה הסדר נושים ומחצית מחנויותיה נסגרו.

יעקב גבאי מסר בתגובה: "המכתב שהעברנו למספר קניונים היה במטרה לשפר תנאים וכחלק ממו"מ. החברה לא חייבת כסף לאף אחד ולא נמצאת בקשיים. לאחרונה, כחלק מהמצב הלא פשוט של השוק שאנחנו חלק ממנו, הזרמתי מכיסי כספים כדי לאזן התזרים והכל במצב תקין. הקניונים הגדולים מבינים את זה ובאים לקראתנו ולקראת כל חברות האופנה ה'קטנות', ודווקא הקניונים הקטנים, שגם הם מתמודדים עם בעיות, מערימים עלינו קשיים. העברת המכתב לתקשורת חמורה בעיניי ומהווה הכפשת שמי ושם החברה שאותה ייסדתי לפני 32 בישראל ומייצרת הכל כחול לבן".

מי תהיה הבאה בתור? (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

מי תהיה הבאה בתור? (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

>> הכתבה התפרסמה במקור באתר TheMarker

>> סכנה קיומית: קריסה במכירות חנויות האופנה
>> הרשתות קורסות – אבל הקניונים חוגגים: כמה מרוויחים על כל חולצה שאנחנו קונים

השאירו תגובה

 

  • חבל מאד שדווקא החנות דיסקרט האהובה עלי ועוד נשים רבות.נסגרה.ישנם בקניונים חנויות רבות וכולן עם אופנה דומה בעיקר לילדות צעירות במידות קטנות. אבל גם נשים במידות קצת יותר גדולות אוהבות להתלבש בטעם.
    משום מה דווקא חנויות כדוגמאת דיסקרט, הוניגמן.אשה אשה. אופנה לנשים ולא נערות.דווקא הן נסגרו בגרנד קניון בחיפה. ממש מעצבן ולא מובן.כי לפי התגובות לעייל סחורה מסין, יקר.,מאבד צורה,…היו צריכות גם שאר
    החנויות להיסגר והן לאו!. ממש אפליה לשמה!!! ממש מרגיז ומבאס.

    מאת: רותי |‏ 6 ביוני 2018 | 12:22
  • רשת יקרה להחריד דגמים לא משהו מתנשאים. שיילכו בצדק

    מאת: Kati |‏ 5 במרץ 2018 | 23:38
  • הלקוחות מאסו בלבוש תוצרת סין שכבשה את רשתות האופנה, עשויה לרוב אריגים מרופטים, באיכות תפירה ירודה *במחיר בוטיק*. בתוספת הוצאות שכ"ד בקניון/ים או בכיכר העיר, על חשבון הלקוח/ות כמובן.

    פעם הייתי חמור לשלם מאות ש"ח עבור בגד "יוקרה" שלא שורד להתאפסן בארון לפעם הבאה, ודאי לא לעונה הבאה… העיוות שמקבלים המלבושים אחרי פעם אחת, או אחרי כביסה קפדנית, שבא לזרוק. לא זוכרת תווית שמופיע בה אחרת מ- Made in chaina

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 5 במרץ 2018 | 18:33
  • לא מרחם אליהם. ועל שום רשת אופנה.
    עם מחירים כמו בארץ מגיע להם.
    ועדיין אף אחד לא לומד שצריך להוזיל.

    מאת: אזרח |‏ 5 במרץ 2018 | 16:59
  • בעלי הקניונים עושקים ושוחטים את בעלי החנויות ואנחנו הצרכנים אחו שמשלמים את המחיר. בסוף הקניונים יהפכו לערי רפאים פילים לבנים ללא שימוש!

    מאת: קניינית |‏ 5 במרץ 2018 | 16:55
  • משהיא טוב אחד לפחות רואים בכתבה הזאת,

    מאת: יוסי |‏ 5 במרץ 2018 | 15:26
  • גם אם שכר הדירה של החנויות יירד, ההוזלה לא תגלגל לצרכן, והבעלים יעדיפו להרוויח את ההפרש.

    מאת: גדי |‏ 5 במרץ 2018 | 15:09