האם צריך להתחיל להיפרד מהרשת הזולה הזאת?

רשת האופנה המוזלת יפו-תל אביב הגישה בקשה להקפאת הליכים. הרשת, בבעלות אריה חדד, מונה 18 סניפים - בהם סניף בקניון עזריאלי ת"א. בענף מסבירים את מצבה בפתיחה מואצת של סניפים, לצד החורף הקשה בענף האופנה

מאת  | ‏ 14 פברואר 2018

הגישה בקשה להקפאת הליכים (צילום: יח"צ)

הגישה בקשה להקפאת הליכים (צילום: יח"צ)

המעבר לרכישות דרך האינטרנט והחורף החם נותנים את אותותיהם בשוק האופנה. רשת האופנה יפו-תל אביב הגישה בקשה להקפאת הליכים. רשת האופנה המוזלת הפונה בעיקר לגילאי 30-16 מונה כיום 17 סניפים הממוקמים בכל רחבי הארץ – מקרית שמונה ועד באר שבע.

הרשת ידועה בעיקר בכך שהיתה החנות המוזלת הראשונה שפתחה חנות בקניון עזריאלי בתל אביב – בינואר 2015. העובדה שקבוצת עזריאלי  פתחה חנות מוזלת בקנין מוביל בתל אביב היתה בזמנו אירוע יוצא דופן. יפו-תל אביב החלה את דרכה לפני מספר שנים בקרית שמונה, והיא מציעה חנויות רחבות היקף, צוות מוכרים גדול  ובעיקר מחירים אטרקטיביים.

בענף אומרים כי מאחורי הידרדרות הרשת – שחובותיה כיום מוערכים בעשרות מיליוני שקלים – עומדת גם הפתיחה המואצת של סניפים בשנה האחרונה, בעיקר בדרום הארץ, לצד החורף הקשה בענף האופנה. את כ-230 עובדי החברה מייצגת עו"ד חיות גרינברג, ולדבריה העובדים לא קיבלו את שכר חודש ינואר.

זכורה במיוחד מהאודישן של עדן בן זקן (צילום מסך מתוך youtube, The X Factor Israel)

זכורה במיוחד מהאודישן של עדן בן זקן (צילום מסך מתוך youtube, The X Factor Israel)

בעלי הרשת הוא אריה חדד, 53, תושב צפת, שנכנס לתחום האופנה ב-1996 כשהקים חנות בגדים בשם 'גרוש וחצי' ברחוב ירושלים בעיר. בהמשך פתח חדד מספר חנויות באותו רחוב. ב-2010 הקים במרכז קרית שמונה חנות חדשה בשם 'מחסני אופנה', שהציעה ביגוד אופנתי לכל המשפחה במחיר זול – וזכתה להצלחה. אחרי שביג הקימה מרכז מסחרי בקרית שמונה, שכלל חנות דומה למחסני אופנה, החליט חדד להקים חנות אופנה זולה מאוד, שתספק חוויית קנייה ברמה גבוהה ותתמקד בקהל צעיר המתעניין באופנה – כך הושק הסניף הראשון של יפו-תל אביב. בהמשך הפכה החנות לרשת, בעקבות פתיחת סניפים נוספים, בעיקר בפריפריה – ביישובים כמו נתיבות, כרמיאל, מעלות, עפולה, בית שאן, קרית אתא ועוד.

כמו רשתות אופנה אחרות, גם יפו תל אביב מתמודדת עם הבעיות בשוק האופנה, ובהן עודף שטחי מסחר שמביא לקניבלזציה במכירות, מעבר לקניות באינטרנט ובחנויות פיזיות בחו"ל, מחירי שכר דירה גבוהים, העלייה בשכר העבודה ועוד. כך, 2017 הסתיימה עם ירידה של 3% במכירות למ"ר בקניונים המובילים על פי נתוני חברת ריס, המסתמכים על הפדיונות של כ-2,800 חנויות שפעלו הן ב-2017 והן ב-2016. מדובר בירידה גדולה אף יותר אם לוקחים בחשבון שמדובר בנתונים נומינליים ולא ריאליים, ואת העובדה שב-11 החודשים הראשונים של השנה מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 1.29% לעומת ממוצע 2016. בנוסף, בכל שנה גדילה האוכלוסייה בכ-2%, וחלה עלייה בהוצאה לצריכה פרטית.

מנכ"ל הרשת, אריה חדד (צילום: אייל טואג)

מנכ"ל הרשת, אריה חדד (צילום: אייל טואג)

עיקר הירידה במכירות נבע מהעיכוב בהגעת החורף, מה שהביא לירידה חדה במכירות בדצמבר – כאשר המכירות היו נמוכות ב-15.3% בהשוואה לדצמבר 2016. עד לסוף נובמבר הראה השוק ירידה קטנה יותר במכירות – של 0.19%. מי שבעיקר סבל בדצמבר היו, מטבע הדברים, חנויות האופנה וההנעלה, שהציגו ירידה של כ-18% במכירות, לעומת ירידה של כ-6% במה שמוגדר כתחום ה'שונות'.

לפי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, ב-2017 הוציאו הישראלים 2.5–3 מיליארד שקל על קניית מוצרי אופנה באינטרנט, בעיקר באתרים בינלאומיים, והירידה במחירי הטיסות הביאה לכך ש-1.1 מיליארד שקל נוספים הוצאו על קניות בחו"ל – מה שהותיר 15 מיליארד שקל בלבד לשוק האופנה הישראלי.

עו"ד חיות גרינברג מסרה כי, "מדובר ברשת טובה שצברה בזמן קצר יחסית מוניטין טוב. באחרונה נקלעה הרשת למצוקה תזרימית אשר לא אפשרה לה לשלם את שכר העבודה של כ-230 עובדים אותם היא מפרנסת. זהו משבר לא פשוט לרשת ולעובדיה, אולם נראה כי הליך הקפאת הליכים יכול להיות פתרון טוב להצלת הרשת. העובדים תומכים בהליך, בתנאי שישולם שכרם, ולהערכתי משבר השכר ייפתר בהקדם".

נקווה לטוב (צילום: יח"צ)

נקווה לטוב (צילום: יח"צ)

>> הכתבה התפרסמה במקור באתר TheMarker

>> הישראלי שמכניס 40 מיליון שקל בחודש מביטקוין: "הבנקים לא ייעלמו, אבל המזומן כן"
>> עד 120: המפה שתגלה לכם היכן בישראל החיים ארוכים במיוחד

השאירו תגובה