קוד שחור: מצוקה בעולם האופנה בעקבות גלובוס הזהב

לפני כשלושה שבועות הכריזו הכוכבות הגדולות בתעשייה שהן עומדות ללבוש שחור לטקס גלובוס הזהב שיתקיים הלילה בהוליווד. מאז כל הסטייליסטיות בהוליווד בלחץ מטורף למצוא את השמלה השחורה הכי נכונה לכוכבת שלה. מצוקת השמלות השחורות עולה שלב ויש כבר הימורים מי לא תלבש שחור ותגנוב את ההצגה

מאת  | ‏ 7 ינואר 2018

גל גדות בשנה שעברה. פשוט הורסת (צילום: גטי אימג'ס)

גל גדות בשנה שעברה. פשוט הורסת (צילום: גטי אימג'ס

קמפיין #metoo פוסע בשתי רגליים יציבות לתוך 2018, ובחסותו, לפנות בוקר אנחנו עומדים לחזות במחאה חברתית אופנתית שתכנס לדפי ההיסטוריה. לפני כשלושה שבועות הכריזו הכוכבות הגדולות בתעשייה שהן עומדות ללבוש שחור לטקס גלובוס הזהב, ומאז תפס העניין חיים משלו ומעניין לראות האם מישהי מהמוזמנות תעז ללבוש בגד בגוון אחר. מי שפחות מרוצות מהעניין הן הסטייליסטיות, שמקוששות בעצבנות פריטים שחורים ממיטב בתי האופנה ומתלוננות שהמצב קשה.

הטקס, ממנו יזרמו לפנות בוקר תמונות של המיצג האופנתי המרגש הזה, יציג לצד מופת אחווה נשית משמעותית והתאגדות אל מול ההטרדות המיניות ובראשן הארווי ויינשטיין. מאחורי מפגן האופל הלוהט עומדות נשים עוצמתיות כמו אליזבת מוס, ג׳סיקה צ׳סטיין, מריל סטריפ ואמה סטון, אבל גם, כאמור, הסטייליסטיות שנדרשו לעשות מאמץ כביר ולשנות תוכניות ברגע האחרון.

בלייק לייבלי בטקס לפני שנה (צילום: גטי אימג'ס)

בלייק לייבלי בטקס לפני שנה (צילום: גטי אימג'ס)

יש גם התנגדות פמיניסטית חזקה למחאה הזו. פעילות רבות מרגישות שמדובר במחאה שקטה מדי שמחלישה את הנשים, במקום להעצים אותן ולהעניק להן קול, ושלוקחות בה חלק נשים שמבחינתן שיתפו פעולה עם ויינשטיין ושתקו יותר מדי שנים על מנת להבטיח את מקומן בהוליווד, בדיוק כמו אשתו של הארווי, מעצבת מרקזה, ג׳ורג׳ינה צ׳אפמן. ״השתיקה שלכן היא הבעיה,״ כותבת רוז מקגוואן, אחת המוטרדות הראשונות שיצאו נגד ויינשטיין. ״אתן מקבלות פרסים מזויפים ולא מייצרות שינוי. אני מתעבת את הצביעות שלכן. אולי כדאי שכולכן תלבשו מרקזה וזהו״.

גם מבקרת האופנה של הוושינגטון פוסט, זוכת פרס פוליצר לביקורת עיתונאית, רובין גיבהן, מתקשה עם בחירת המחאה הזו. ״יש משהו רגרסיבי בהחלת מדים על אירוע כזה, כאלה המוציאים את הכיף שבאופנה מהאירוע ובעצם מעבירים מסר שאופנה, ממלכת הנשים, חייבת להיות מעומעמת על מנת שייקחו את הנשים ברצינות. זה קצת כמו להגיד שכדי שיהיו פחות הטרדות מיניות, נשים צריכות להתלבש אחרת ולמשוך פחות תשומת לב״.

מנדי מור כבר מוכנה (צילום: גטי אימג'ס)

מנדי מור כבר מוכנה (צילום: גטי אימג'ס)

אווה לונגוריה התייחסה להאשמות של גיבהן בניו יורק טיימס, ואמרה: ״מדובר ברגע של סולידריות, לא ברגע אופנתי. במשך שנים אנחנו מגיעות לשטיחים האדומים בשמלות נשף צבעוניות עם כל הגלאם. השנה התעשייה לא יכולה לצפות מאיתנו לעשות את זה״.

״כולנו נלחמים על אותן שמלות שחורות״, חושפת לו רואץ׳, הסטייליסטית של מריה קארי בפני ההוליווד ריפורטר ונותנת הצצה לקרבות הציפורניים המתנהלים בשעות אלה מאחורי הקלעים. גם הסטייליסט של אופרה ווינפרי, אנדרה ווקר, מספר שכולם משתגעים ממחסור באפשרויות. ״התיקונים של הרגע האחרון בשיאם. השמלות מעוצבות מחדש. המתח מטורף״, הוא אומר. ״אם תכננת לוק מסויים כבר תקופה ארוכה והבאת כיוון, פתאום הכל משתנה וחייבים להיות יצירתיים״. ווקר מאמין שנראה את היצירתיות הגדולה הפעם באיפור, שיער ותכשיטים. ״הצמות עוד איתנו,״ הוא מגלה.

איימי אדמס. מה תלבש השנה? (צילום: גטי אימג'ס)

איימי אדמס. מה תלבש השנה? (צילום: גטי אימג'ס)

ישנם הימורים לגבי מי מהכוכבות יבחרו שלא ללבוש שחור. השמועה גורסת שביניהן יהיו שרה ג׳סיקה פרקר ואליסיה ויקאנדר, שעשויות לייצר את האקטיביזם ולהשמיע את קולן באופן אחר. מי שכבר אישרו שילבשו שחור הן: ריס וויתרספון, אשלי ג׳אד, אמריקה פררה, קארי וושינגטון וגל גדות, שהכריזו על כך בראיונות השבוע, ושמותיהן הופיעו במודעה המוקדשת לנושא בעיתון. ״הסטייליסטים מדברים ביניהם הרבה יותר השבוע,״ מגלה הסטייליסטית הפופולרית קלי הורליהם. ״אנחנו חייבים לתת ללקוחות שלנו תחושה שמה שהן לובשות הולם את המעמד, ולהיות בסינק שאכן כולן ילבשו שחור״. עכשיו נותר רק לחכות בסבלנות, עד לבוקר השחור.

משכמה ומעלה. אמיליה קלארק בולנטינו לפני כשנתיים (צילום: גטי אימג'ס)

משכמה ומעלה. אמיליה קלארק בולנטינו לפני כשנתיים (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה