השוק הישראלי מתחיל לשקשק: מפלצת הביגוד שמחסלת את הרשתות

עם מחזור מכירות של יותר מטריליון דולר בשנה, לא פלא שאפילו דונלד טראמפ כבר מזהיר מאפקט "מוות באמצעות אמזון": הקמעונית המקוונת רק גדלה, תופסת אחוזים נכבדים יותר מהשוק העולמי ומובילה לסגירת רשתות ביגוד ותיקות. גם בתעשיה הישראלית כבר מתחילים להיכנס למגננה לקראת העלייה המתוכננת של אמזון

מאת  | ‏ 1 ינואר 2018
 

A post shared by Amazon.com/Fashion (@amazonfashion) on

"ערים, עיירות ומדינות ברחבי ארה"ב נפגעות — משרות רבות נעלמות (בגלל אמזון)", צייץ הנשיא דונלד טראמפ באוגוסט, ולא הגזים באופן מפתיע. אמזון (1,169.47 -1.4%אינה רק השחקנית הגדולה ביותר בקרב קמעונאיות האינטרנט בארה"ב — עם נתח של 41% מהשוק — היא כנראה גם קמעונית הביגוד הגדולה בעולם. מחזור המכירות השנתי שלה בתחום הבגדים והאקססוריז הוא יותר מטריליון דולר בשנה. שווי השוק שלה — 570 מיליארד דולר — כמעט כפול מזה של וולמארט, הקמעונית הגדולה ביותר בעולם במונחי מכירות.

הצלחתה העצומה של אמזון לוותה בנסיגה קשה של המתחרות: 5,000  חנויות של רשתות קמעוניות גדולות נסגרו השנה בארה"ב. רשת ההלבשה "דה לימיטד" פשטה רגל, וכמוה קמעונית הצעצועים טויס אר אס. רדיו שאק סגרה 200 סניפים, מייסי'ז, גאפ, סירס, קיי מארט, נורדסטרום, ג'יי. קרו וג'יי.סי פני סגרו סניפים וסבלו מהאטה בעסקיהן.

 

A post shared by Macy's (@macys) on

השנה נכנסה אמזון גם לתחום המזון, עם הרכישה של רשת המזון האורגני הול פודס, שמאיימת על יצרניות מזון כמו קלוג וג'נרל מילס, וחברות נוספות בתחום קמעונות המזון. ביולי נאלצה בלו אפרון, ספקית ערכות להכנת ארוחות, להוריד את מחיר ההנפקה שלה בעקבות חששות מתחרות מצד אמזון.

בעקבות המגמה הזאת יצרה חברת המחקר ביספוק אינווסטמנט גרופ את מדד "מוות באמצעות אמזון", הכולל את 54 הקמעונאיות האמריקאיות הגדולות ביותר המאוימות על ידי אמזון. נכון ליולי, המדד צנח ביותר מ–20% מתחילת השנה. מאז 2012 ועד תחילת הרבעון עלה המדד ב–20% בלבד, בעוד מניית אמזון עלתה ב–310%. מבחינת שווי שוק, קמעונאיות שכלולות במדד איבדו 70 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2017 — בעוד שווי השוק של אמזון גדל ב–120 מיליארד דולר.

גם השוק הישראלי נכנס בחודשים האחרונים למגננת אמזון. בעקבות דיווחים על כך שהקמעונית האמריקאית מחפשת שטח לפתיחת מרלו"ג (מרכז לוגיסטי) בישראל, הבינו קניונים ורשתות שלא רחוק היום שבו גם הם עלולים להיכנס לרשימת החברות שאמזון הפילה. הנזק שייגרם להם מכניסתה של אמזון בישראל יהיה כבד הרבה יותר מזה שהן חוו עד כה בגלל התגברות הרכישות באינטרנט ובחו"ל, ולכן עליהם לחשב מסלול מחדש במהירות.

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker
>> עונת החגים הטובה בתולדות אמזון: 4 מיליון מצטרפים לשירות פריים בשבוע אחד
>> מי מפחד מאמזון בישראל – ולמה זה כל כך טוב לנו?

 

A post shared by Amazon.com/Fashion (@amazonfashion) on

 

A post shared by Amazon.com/Fashion (@amazonfashion) on

 

A post shared by Amazon (@amazon) on

 

A post shared by Amazon.com/Fashion (@amazonfashion) on

 

A post shared by Amazon.com/Fashion (@amazonfashion) on

 

A post shared by Amazon (@amazon) on

השאירו תגובה