נתפסו על חם: אסוס מודים בגניבה. בערך

ליסה לואיס היא מעצבת בריטית צעירה שטוענת כי ענקית האופנה אסוס העתיקה תיק שלה אחד לאחד. "נכנסתי לאתר לפני השינה והסתכלתי על האקססוריז שלהם כשגיליתי שהם גנבו את העיצוב שלי", כתבה בפוסט כועס. אסוס בתגובה: "אנו חוקרים את התלונה ויצרנו קשר ישיר עם המעצבת. בינתיים השהינו את מכירת הפריט"

מאת  | ‏ 10 דצמבר 2017

"לא האמנתי שזה קורה לי" (צילום: אינסטגרם zeadora)

"לא האמנתי שזה קורה לי" (צילום: אינסטגרם zeadora)

עניין הקניין הרוחני בתחום האופנה הוא מורכב. כמו שמסבירה בת דמותה של אנה ווינטור ב"השטן לובשת פראדה", האופנה מחלחלת מלמעלה למטה ושום דבר שאנחנו קונים לא התגלגל אלינו במקרה, אלא בעקבות יד מכוונת. בשנים האחרונות ייצור החיקויים של עיצובים המופיעים על המסלולים שווה כמעט למהירות האור, כששוב ושוב הרשתות הגדולות וביניהן זארה, מנגו, פריימארק ואסוס מייצרות פריטים תאומים של אלה שהיו פופולריים בשבוע האופנה.

התעשייה כבר כל כך רגילה לנוהל הזה, שנראה שעובד לכולם - גם לאלה שאין ביכולתם לשלם את הכסף הגדול אבל רוצים להיות חלק ממה שקורה בעולם האופנה, וגם לאלה שרוצים למכור. מפתיע לגלות שבאקלים החיקויים הנוכחי, חברה גדולה כמו אסוס עוצרת את מכירתו של תיק בגלל חשש מתביעה. התיק המדובר, שעכשיו הופך בזכות השערורייה לנחשק במיוחד, הוא קלאץ' קופסה עם סמל של ברק, סמל שזוכה לפופולריות רצינית מאז מותו של דיוויד בואי.

התיק על פי גרסת אסוס (צילום מסך)

התיק על פי גרסת אסוס (צילום מסך)

מי שמאשימה את אסוס בגניבה היא מעצבת בריטית עצמאית וצעירה בשם ליסה לואיס, שללייבל שלה קוראים זידורה. היא עשתה מיד את מה שעושים כיום במצבים כאלה: העלתה לאינסטגרם פוסט שיוצר השוואה בין המוצר שלה, תיק בשם "ג'קי" שמחירו 1,251 שקל, לבין האופציה של אסוס המכונה "קלאץ' ברק" ועולה רק 142 שקלים.

"נכנסתי לאסוס לפני השינה והסתכלתי על האקססוריז שלהם כשגיליתי שהם גנבו את העיצוב שלי", מספרת המעצבת הנדהמת בפוסט בפייסבוק. "פגשתי כמה מהאנשים של אסוס בתערוכה בלונדון ביולי האחרון והם צילמו את התיקים שלי. שלחתי להם כמה וכמה מיילים ושאלתי אם הם מעוניינים להוסיף להיצע שלהם את הפריטים של זידורה אבל לא חזרו אלי. מעניין שכמה חודשים אחר כך אני רואה תיק באתר שלהם שדומה לשלי, רק בצבע מעט אחר. אני מעצבת צעירה ועצמאית שעובדת מאוד קשה בתעשייה קשוחה. זה מביש שחברת ענק כמו אסוס עושה דבר כזה לעוד מותג קטן בתחילת דרכו. אנחנו צריכים לתמוך אחד בשני".

התיק בעיצובה של ליסה לואיס (צילום: אינסטגרם zeadora)

התיק בעיצובה של ליסה לואיס (צילום: אינסטגרם zeadora)

התיאור שמגוללת לואיס מעציב מאוד, והיא אף מרגישה שהביאה את הצרות האלה על עצמה. "בתערוכה ההיא ראיתי מישהי עם תג של אסוס, רצתי אחריה כדי להציג את עצמי בהתלהבות והזמנתי אותה לבוא לראות את הדוכן שלי. לאחרונה התחלתי להיכנס לעמוד שלהם כדי לראות אם העתיקו ממני משהו, כי אני זוכרת מקרים דומים שהיו בעבר, ועדיין הופתעתי לראות את התיק שלי. לא האמנתי שזה קורה לי". 

בינתיים אסוס מגיבים באופן לא צפוי, והסירו את הפריט מהאתר. מהדוברות שלהם נמסר לדיילי מייל הבריטי כי "אסוס לוקחת את עניין הקניין הרוחני מאוד ברצינות. אנו חוקרים את התלונה ויצרנו קשר ישיר עם המעצבת. בינתיים השהינו את מכירת הפריט הזה מהאתר". לואיס שמחה על כך שסוף סוף עונים לה באסוס, ונהנית מתמיכה רבה. "העיצובים במותג שלי הם אישיים ולכל אחד יש משמעות עבורי. אלה מוטיבים מעולם המוזיקה או מעולמי הרגשי", היא מסבירה. "תיק ג'קי, למשל, נקרא על שמו של בן משפחה קרוב".

אסוס הורידו את התיק מהמדפים (צילום: אינסטגרם zeadora)

אסוס הורידו את התיק מהמדפים (צילום: אינסטגרם zeadora)

השאירו תגובה