דוגמנית בת 14 מתה מעבודה מוגזמת בשבוע האופנה

ולדה דז'ובה מצאה את מותה לאחר עבודה אינטנסיבית של 13 שעות על המסלול בשבוע האופנה של שנחאי. מנהלת הסוכנות: "אף אחד לא תיאר שאלו יהיו התוצאות". אימה של ולדה טוענת: "היא התקשרה ואמרה לי שהיא עייפה ורק רוצה לישון". הצד האפל של תעשיית האופנה

מאת  | ‏ 30 אוקטובר 2017

ולדה דז'ובה. רק בת 14 (צילום: אינסטגרם magazineeofcelebrities)

ולדה דז'ובה. רק בת 14 (צילום: אינסטגרם magazineeofcelebrities)

עולם האופנה ספג השבוע טלטלה קשה ולא פוטוגנית בעליל, לאחר שדווח בכלי התקשורת כי נערה בת 14, דוגמנית רוסיה עולה בשם ולדה דז'ובה, מצאה את מותה לאחר עבודה אינטנסיבית בשבוע האופנה של שנחאי. ולאדה, ילדה בכיתה ח׳ בסך הכל, נכנסה לקומה מיד לאחר שסיימה תצוגה בת 13 שעות. היא התמוטטה בתום התצוגה ברביעי האחרון, הובהלה לבית החולים ושם מתה ביום שישי.

ולדה נסעה לסין לשלושה חודשים, בתנאי העסקה שנראו על פניו אחראיים והוגנים. הצעירה אמורה הייתה לעבוד רק שלוש שעות בשבוע כדוגמנית. אלא שהסוכנות המשיכה לדרוש ממנה עוד ועוד שעות עבודה. ״אף אחד לא תיאר שאלה יהיו התוצאות״, אומרת בזעזוע וחרטה לדיילי מייל אלווירה זייטזבה העומדת בראש סוכנות הדוגמניות ׳פרם׳ שייצגה את ולאדה ושלחה אותה למשימה. ״אנו קוצרים את הפירות של מה שאנו זרענו״.

 

A post shared by Latest News (@the.latest.news) on

על פי הרשויות, סיבת המוות היא דלקת קרום המח והתשה, ועכשיו מתברר שולדה התמוטטה רגעים לפני שעלתה למסלול בפעם האחרונה, ושסבלה מחום גבוה. היא חששה לפנות לבית החולים בגלל שלא ידעה אם יש לה ביטוח רפואי. ״היא התקשרה ואמרה לי: אמא, אני כל כך עייפה. אני רוצה לישון״, מספרת אמה אוקסנה, ״ואז החום שלה נסק. לא ישנתי, התקשרתי אליה בלי הפסקה והתחננתי שתלך לבית החולים״. מבית החולים נמסר שהנערה הגיעה בקריסת מערכות, באי-ספיקת כליות.

האם לא הצליחה להשיג ויזה על מנת להתלוות לבתה לנסיעה, שהייתה חשובה מאוד לקידום הקריירה של הנערה. ולאדה השתכרה סכום שערורייתי ואומלל של כ-30 שקלים ליום, זה מה שנשאר לה ביד אחרי ששילמה מהסכום הכולל שניתן לה בעצמה את הטיסות, הוצאות המלון, אוכל ומיסים. היא גם הפסידה שלושה חודשי לימודים על מנת לרדוף אחר החלום הזוהר.

הסיפור האומלל, ששופך אור על הצד האפל ביותר של התעשייה, ממשיך. הוריה של ולדה, מעיר קטנה באיזור סנט פטרסבורג, לא יכולים להרשות לעצמם את הטסת גופתה, וביקשו שגופתה תישרף. אחרי חודש יוטס אפרה הביתה. דיפלומטים רוסיים עובדים עכשיו על עיכוב בשריפה, עד שתוכל אוקסנה, אמה של ולאדה, להגיע לסין.

בסוכנות המקומית שהעסיקה את ולדה, ׳אסי ניהול דוגמניות׳, טוענים שהעומס על ולאדה היה נורמלי. ״היא קיבלה מאתנו 16 עבודות בתקופה של חודשיים, היו לה הפסקות בימי העבודה וברוב הפעמים היא סיימה תוך שמונה שעות. כמות העבודה שלה הייתה מתונה יחסית לדוגמניות אחרות״.

 

A post shared by Daniel Felos (@daniel.albert.felos) on

הסוכנות לא מסרה כיצד יכול להיות שלצעירה לא סופק ביטוח רפואי. זייטזבה מספרת שבאירופה הייתה צעירה מדי לעבודה, ולכן נשלחה לסין. ״שוחחנו על אפשרויות הקריירה שלה עם הוריה והחלטנו שתיסע לסין. היא שוחחה עם ההורים כל יום בסקייפ ואמרה שהיא מאושרת, סיפרה על עולם האופנה, על סין הנפלאה והאמינה שהיא עומדת להיות הפרצוף הבא בעולם האופנה״. יש לקוות שסיפורה הטראגי של ולאדה יעלה את המודעות לתנאי העסקה וגיל גם בסין.

 

A post shared by Daniel Felos (@daniel.albert.felos) on

השאירו תגובה