אוי, זארוש: יכול להיות שהחצאית המאוירת מסיתה לאנטישמיות?

בענקית האופנה פספסו את העובדה שהצפרדע התמימה על אחת החצאיות היא בעצם דמות אנטישמית שעומדת במרכזו של גל ממים שמסיתים לשנאה. הגולשים הזועמים העירו את תשומת הלב לעניין, והחצאית השנויה במחלוקת נעלמה באופן מסתורי מהאתר

מאת  | ‏ 19 אפריל 2017

זה מה שקורה כשלא מתעכבים על הפרטים (צילום: זארה)

זה מה שקורה כשלא מתעכבים על הפרטים (צילום: זארה)

זארה ידועה בתור הרשת שמצליחה שוב ושוב לתרגם את ההשפעות הגדולות ביותר בשוק האופנה לביגוד אהוב על ההמונים. המהירות בה מגיעים הטרנדים הישר מהמסלולים וחשבונות האינסטגרם של הבלוגריות אל שולחן השרטוט ומשם אל מדפי החנויות ברחבי העולם היא אחת ממעלותיה הגדולות של הרשת, אבל גם אחת הסיבות לכך שדברים לפעמים מתפקששים בדרך. יש לקוות גם המקרה הנוכחי הוא תוצאה של אי התעכבות על הפרטים: החברה הוציאה חצאית ג׳ינס שעליה מאויר פפה הצפרדע, דמות קומיקס שהפכה לשלל ממים ויראליים ובמהלך הבחירות האחרונות בארה״ב נעשתה לאחד הסמלים של הימין הקיצוני והגזעני ביותר.

התקשורת מדווחת על המקרה בפול ווליום, בדיוק כפי שקרה כשזארה הוציאה פריטים ועליהם צלבי קרס או חולצת פסים עם כוכב צהוב, אבל נוטה להיות סלחנית יותר הפעם. ברוב הגופים נותנים לענקית האופנה קרדיט, ובוחרים להאמין שמדובר בעיצוב טרנדי שסטה ממסלולו בגלל חוסר מודעות משווע ולא יותר.

פפה הצפרדע. לא תמים כמו שהוא נראה (צילום מסך)

פפה הצפרדע. לא תמים כמו שהוא נראה (צילום מסך)

את דמותו המקורית של פפה הצפרדע יצר אמן הקומיקס מאט פיורי בשנת 2005, ורק בשנה האחרונה החליט הימין הקיצוני בארה"ב לנכס אותה לשימושיו ולהביע בעזרתה ערכים אנטישמיים ולאומניים, שמגיעים עם אנטי גדול לזרים ומהגרים וגזענות באופן כללי.

'הליגה האמריקאית נגד השמצה' כינתה את המם 'סמל שנאה' באופן רשמי והזהירה נגדו. "דמותו של פפה לא התחילה כגזענית או אנטישמית" מבהירים דוברי הליגה לאתר 'ווג', "משתמשי הרשת ניכסו אותה, הפכו את פפה למם ושמו אותו בסיטואציות בהן הוא מביע את עמדותיהם. עם עליית הימין הקיצוני ותנועת העליונות הלבנה מספר הממים בהשתתפותו גדל, והעניין הגיע לשיא בזמן הבחירות, אז כמות הממים הגזעניים של פפה הייתה אדירה". גם פיורי עצמו יצא בקמפיין תקשורתי משלו, במטרה לשחרר את הדמות התמימה מההקשר החדש לימין ולדונלד טראמפ, ללא הצלחה יתרה.

הגולשים זועמים, אבל מקווים שמדובר בחוסר מודעות (צילום: טוויטר, meganrosae)

הגולשים זועמים, אבל מקווים שמדובר בחוסר מודעות (צילום: טוויטר, meganrosae)

בדיוק כמו במקרים קודמים ודומים זארה לוקחת מיד צעד אחורה, וכבר הספיקה להסיר את המוצר מהאתר. רבים מאמינים שיש פה עניין תרבותי, אולי מכיוון שמדובר בחברה ספרדית שאינה מודעת להשלכות הפוליטיות שיש לסמל בתוך ארה״ב, ועדיין, שואלים שוב ושוב את השאלה: איך בחברה כל כך גדולה, עם שרשרת ייצור שכוללת אינספור אנשים עם שכל ישר והיגיון בריא, עדיין קורים דברים כאלה? 

עד הפעם הבאה (צילום: זארה)

עד הפעם הבאה (צילום: זארה)

השאירו תגובה

 

  • לי יותר מציק אורך החצאית מאשר דמות מעורפלת של צפרדע שאני לא מכירה…

    מאת: שושנה |‏ 19 באפריל 2017 | 18:39