טופשופ הרתיחה את הגולשים עם אוברול הכאפיה הזה

בניגוד לכל חוקי הפוליטיקלי קורקט, טופשופ הציעה למכירה אוברול דמוי כאפיה לכבוד עונת הפסטיבלים. הגולשים לא היססו להביע את דעתם עם מטח של ביקורות, וזה עבד. הרשת נכנעה תוך זמן קצר והסירה את המוצר מהאתר

מאת  | ‏ 9 אפריל 2017

אוברול צעיף? (צילום: טופשופ)

אוברול צעיף? (צילום: טופשופ)

"ניכוס תרבותי" הוא מצב בו תרבות אחת, בדרך כלל החזקה והשולטת, עושה שימוש באלמנטים מתרבות אחרת, בדרך כלל לצרכים מסחריים ורחוקים מאוד מהקשרם המקורי. בעיצומו של עידן הפוליטיקלי קורקט אפשר רק לדמיין כמה מקרים כאלה מרגיזים אנשים. ובכל זאת, עם כל הרגישות ותשומת הלב לפרטים, נראה שטופשופ הצליחו לפספס.

לכבוד עונת הפסטיבלים השיקו במותג את "אוברול הצעיף" – אוברול קצרצר בהדפס מוכר שמזכיר מאוד את הכאפיה, זאת שכל כך מזוהה דווקא עם יאסר ערפאת והפכה סמל למאבק הפלסטיני. לא מדובר בפעם הראשונה בה ההדפס משמש את עולם האופנה – כבר ב-2007 הסתבכה אורבן אאוטפיטרס עם צעיף "אנטי מלחמה" דמוי הכאפיה, וגם דודו בר-אור שלנו שאבה ממנה השראה בקולקציית אביב/קיץ 2016 שלה, אבל מה שעיצבן את הגולשים הפעם היה ההקשר העליז והקליל במסגרתו הפריט שווק. "התכוננו לפסטיבלים עם אוברול חמוד בהדפס מונוכרומטי. למראה קיץ קולי מושלם שלבו עם כפכפי סליידר" נכתב בתיאור שלצד התמונה.

הפריט באתר. "אוברול חמוד בהדפס מונוכרומטי" (צילום: צילום מסך, מתוך האתר הרשמי של טופשופ)

הפריט באתר. "אוברול חמוד בהדפס מונוכרומטי" (צילום: צילום מסך, מתוך האתר הרשמי של טופשופ)

הביקורות הצולבות, כצפוי, לא איחרו להגיע מכל הכיוונים."לא טופשופ. לא. זאת כאפיה פלסטינית, לא "אוברול צעיף", כתבה גולשת אחת, וגולש אחר הוסיף "היי טופשופ. להפוך כאפיה, סמל פלסטיני, לאוברול זה מעליב". "זאת לא רק חתיכת כאפיה. תלמדו כמה דמעות ודם נשפכו על סמל המאבק הזה" זעמה גולשת פרו-פלסטינית, ולקוחה נוספת סיכמה: "זה כנראה הניכוס החברתי הכי גרוע עד כה. טופשופ גובים 75 דולר על האוברול הזה, שהוא בעצם הדפס כאפיה".

ברשת הבריטית ככל הנראה הפנימו את הביקורת ולקחו את התגובות לתשומת ליבם, והמוצר הורד מהאתר לאחר זמן קצר. כנראה שנצטרך להתפשר על אאוטפיט אחר למידברן הקרוב.

"ניכוס תרבותי באקסטרים" (צילום: טוויטר, @raminnam)

"ניכוס תרבותי באקסטרים" (צילום: טוויטר, raminnam@)

הגולשים פחות אהבו את הרפרנס (צילום: טוויטר, ZabMustefa@)

הגולשים פחות אהבו את הרפרנס (צילום: טוויטר, ZabMustefa@)

לא דיברנו על זה כבר? (צילום: Dena)

לא דיברנו על זה כבר? (צילום: Dena)

השאירו תגובה