הנהלת שנקר מבטלת את קורס הפרווה השנוי במחלוקת

ולחדשות הטובות של היום: אחרי לחץ אדיר מצד סטודנטים בשנקר, הנהלת המכללה הודיעה כי לא תפתח את קורס עיצוב הפרווה שתוכנן לשנה הבאה. לאחר שהתקיים בסמסטר הקודם ואף הוביל את אחת הסטודנטיות לזכייה במקום הראשון בתחרות יוקרתית במילאנו, הפייסבוק געש עם מתנגדים שביקשו מהוועד האקדמי שלא לתת יד בסחר בפרוות

מאת  | ‏ 30 מרץ 2016
עבותה של דניאל כוכבי תחרות "רמיקס" לפרוות בה זכתה במקום הראשון (צילום: לאה פרץ)

עבותה של דניאל כוכבי תחרות "רמיקס" לפרוות בה זכתה במקום הראשון (צילום: לאה פרץ)

רק לפני פחות מחודש קטפה דניאל כוכבי, סטודנטית שנה ג' לעיצוב אופנה בשנקר, את המקום הראשון בתחרות "רמיקס" של פדרציית הפרווה הבינלאומית ומגזין ווג האיטלקי. כוכבי נשלחה לתחרות על ידי שנקר, במסגרת קורס עיצוב פרווה שהתקיים בפעם הראשונה בישראל בסמסטר האחרון. אבל למרות הכבוד הגדול, הזכייה "הוציאה לאור" את הקורס השנוי במחלוקת, והובילה לשיח ציבורי בעד ונגד השימוש בפרווה בלימודי עיצוב אופנה בארץ. בימים האחרונים השיח התלהט לכדי בחינה מחודשת של פתיחת הקורס בשנה הבאה, ובהחלטה שהתקבלה הבוקר על ידי הוועדה האקדמית של מחלקת עיצוב האופנה בשנקר, הוחלט כי הקורס יוסר מהסילבוס.

"בשם הנהלת שנקר" נכתב הבוקר בפוסט מעודכן בפייסבוק המכללה "לאור פנייתם של חברי סגל, סטודנטים ובוגרי שנקר, הוועדה האקדמית של המחלקה לעיצוב אופנה שקלה את הנושא מחדש והחליטה לא לקיים את הקורס בשנה הבאה".

אבל לפני שעודכן הפוסט, שפורסם ביום שלישי בצהריים, הנהלת שנקר ניסתה עוד להסביר את לגיטימיות הקורס. "בבתי-הספר המובילים בעולם לעיצוב נעשה שימוש בתחום האופנה במגוון חומרים, בהם גם עור ופרווה. אנחנו מבקשים להבהיר כי בקורס המועבר אצלנו נעשה שימוש במגוון חומרים, כולל תחליפי פרווה ופרוות מלאכותיות. יתר כל כן, כל החומרים ממוחזרים או שהם שיירים אותם אנו מקבלים כתרומה. בנוסף, חשוב לנו להדגיש כי הקורס המדובר הוא בגדר בחירה ואף אחד אינו מחויב להשתתף בו".

הפוסט המקורי גרר אחריו תגובות משתלחות, במיוחד של סטודנטים מהמכללה עצמה, שלא פחדו להתעמת עם המציאות הכואבת שמוכתבת להם מלמעלה. "בתור סטודנטית במחלקה לתקשורת חזותית, אני ועוד רבים כמוני דורשים שינוי בתפיסה, במהות, ולא תגובות פרקטיות. קורס כזה לא צריך להתקיים" כתבה עדי מחמלי, וזכתה ל-32 לייקים. אל מחמלי הצטרף המעצב בוגר שנקר, יואב מאיר שכתב בתגובה וזכה ל-98 לייקים: "מתבייש שלמדתי בשנקר. מתבייש שבקורס תיקים עיקמו לי פרצוף כשבחרתי בדמוי עור (והייתי היחיד בכיתה!) מתבייש שמקום שאמור להיות מתקדם לא מאמץ חומרים שלא כלול בהם סבל".

רק לפני שבועיים הודיע ארמני כי הוא מפסיק לעבוד עם פרווה אמיתית (צילום: גטי אימג'ס)

רק לפני שבועיים הודיע ארמני כי הוא מפסיק לעבוד עם פרווה אמיתית (צילום: גטי אימג'ס)

לפי איך שזה נראה ונשמע, הסטודנטים והמעצבים הצעירים בוגרי שנקר הפכו למצפן המוסרי של המכללה ותעשיית האופנה המקומית, כשהם כבר לא מפחדים להשמיע את קולם כנגד ההנהלה, תוך כדי שהם מצביעים על הלך הרוח של התקופה. רק לפני כשבועיים ג'ורג'יו ארמני הודיע כי הוא מפסיק לעבוד עם פרווה, כשהוא מצטרף לעבודתה הטבעונית של סטלה מקרטני. "אם ארמני, ללא ספק בית אופנה מהמובילים בעולם, השכיל להבין ששימוש בפרווה הוא מיותר ומזעזע מבחינת מוסרית, גם שנקר יכולה ליישם את ההחלטה הזאת" כתבה הגולשת נעמה לפידות בתגובה לפוסט של שנקר. "אתם טוענים שאתם מובילים בתחומכם, ההובלה היא בחומר גלם חלופי. תתעוררו. העולם צועד לכיוון הזה. לא מדובר כאן ברוסיה של המאה ה-19. אתם רק מפגינים חוסר רלוונטיות בתחום – במקום להיות חלוצים שרואים קדימה, אתם צועדים עשרים צעדים אחורה".

מי שמאושרת מהתנגדותם העקרונית של הסטודנטים היא ג'יין הלוי, יו"ר ומקימת קואליציה הבינלאומית נגד פרוות. הלוי הישראלית, שגרמה לקסטרו להפסיק את השימוש בפרוות מסרה הבוקר בתגובה: "זה מאוד משמח ללמוד שישנם אנשים שמוכנים לפעול נגד המשכה, ביסוסה ואישורה של תעשיית סבל. זה מאד משמח ללמוד שלא כל החלטה אומללה נתקלת בשתיקה חסרת אכפתיות. זה עוד יותר משמח לשמוע שמי שהחליטו על קיומו של קורס העוסק בפרוות בשנקר הם אנשים חושבים ומרגישים, ואני רוצה לשבח אותם על החלטתם המחודשת *לבטל* את הקורס הנ"ל. בכל פעם שנעשה צעד, ולו קטן, לכיוונה של השפיות והחמלה, התקווה לעולם טוב, צודק ומכבד יותר מקבלת עוד כוח. אני נרגשת ושמחה שגם אנשי בית הספר לאופנה של שנקר החליטו לקחת צעד אל עבר כיוון זה"

הלוי מוסיפה ואומרת כי הוחלט לבטל את ההפגנה נגד הקורס שתוכננה להתקיים מול שנקר. "אנו מבטלים את ההפגנה ואנחנו עושים זאת בשמחה גדולה ובברכה לצוות מקבלי ההחלטות של שנקר. אנחנו רוצים להודות לסטודנטיות ולסטודנטים שהיו איתנו בקשר בימים האחרונים, ולפעילות ולפעילים שהראו נכונות כה מרגשת לעזור לנו במאבק הקטן והחשוב הזה. הדרך לסיומה של תעשיית הפרוות עוד ארוכה, לצערי, אבל היום אפשר לשמוח על הצעד החשוב שהנהלת שנקר עשתה בכיוון הנכון. תודה להנהלת שנקר, תודה לכם".

דניאל כוכבי ופאנל השופטים בתחרות רמיקס במילאנו (צילום: We Are Fur פייסבוק)

דניאל כוכבי ופאנל השופטים בתחרות רמיקס במילאנו (צילום: We Are Fur פייסבוק)

השאירו תגובה

 

  • חייבת לומר את הדבר הבלתי-פוליטיקלי-קורקט: פרווה היא חלק אינטגרלי מתעשיית האופנה לאורך השנים וגם לצערי בימינו, ולא ללמד איך לעבוד איתה, גם אם זה רק בשביל הידע והטכניקה, זה וויתור על חלק די חשוב מהעולם הזה של עיצוב ואופנה. זה קצת לא ללמד משהו רק כי לא נוח לנו איתו… למרות שאני בעד שהתחום הזה יכחד לגמרי מהעולם ויתכן שזו באמת אחת הדרכים להגיע לכך- פשוט לא ללמד.

    מאת: אורח |‏ 31 במרץ 2016 | 14:00
  • תודה למתנגדים! כל כך קשה להילחם ברצח חיות ובהרס הסביבה.
    בדיוק היום התחילו לכרות עצים בבניין שלי לטובת תמא 38 של 45 מליון שקל :(

    מאת: מימי- |‏ 30 במרץ 2016 | 21:01
  • שמחה שעשו את הבחירה המוסרית וההגיונית

    מאת: אורח |‏ 30 במרץ 2016 | 19:52
  • משמח לדעת שעוד קיימת שפיות בעולם

    מאת: איה |‏ 30 במרץ 2016 | 15:14