האם הפרווה המלאכותית שאנחנו לובשים היא בעצם אמיתית?

תחקיר של הדיילי מייל הבריטי מגלה כי טרנד הפרווה המלאכותית הוא לא כל כך אמין וטוב לב כמו שאנחנו חושבים. מסתבר כי מספר מותגים בריטיים מכרו לאחרונה פרווה מלאכותית שהתגלתה כמכילה פרוות שועלים וארנבים, דווקא כי הייצור שלה זול יותר מאשר של הגרסא המזויפת. לא נעים בכלל

מאת  | ‏ 27 דצמבר 2015
איזו פרווה אמיתית ואיזו לא? אי אפשר כבר לדעת

איזו פרווה אמיתית ואיזו לא? אי אפשר כבר לדעת

לרבים כיום יש קו אדום מוסרי-אופנתי שאינם מסכימים לחצות, העובר בפרווה. המחאות עשו את שלהן, ונראה שההמונים כבר אינם מעוניינים להציג לראווה פרוותה של חיה שניצודה. נהפוך הוא, הם ישמחו להסתפק בחיקוי לשם האפקט, בעיקר כשהחיקויים נעשו כה טובים עד שקשה להבדיל בין העתק לבין המקור. אך לאחרונה, מספר מקרים זעזעו את חובבי החיות והאופנה כאחד. הדיילי המייל הבריטי מספר על שלושה פריטים ב"מרקט פלייס" של אסוס שתויגו תחת "פרווה מלאכותית" התבררו כאמיתיים עד כאב, וכך קרה גם במותגים טי.קיי.מקס והאוס אוף פרייזר. הביטוי חתול בשק מעולם לא היה כה רלוונטי.

הסיטואציה הבעייתית הזאת מתרחשת בגלל הבדלים קיצוניים בין מזרח למערב. כיום, מרבית הבגדים של חברות האופנה הגדולות בשוק מיוצרים בסין, שם המסחר בפרוות עצום ומשגשג מאי פעם. באופן כמעט אירוני, יקר יותר לייצר שם פרווה מלאכותית מאשר פרווה אמיתית. עניין של היצע וביקוש. אסוס כמובן התנצלו על הבלבול, האשימו מיד את הסוחר מהצד הסיני, והחליפו את המדיניות שלהם מבחינת תיוג החומרים בכל פריט, על מנת שזה לא יקרה שוב. שלושת המותגים שעלו לכותרות מגיעים מהאי הבריטי, ולכן מדובר בחדשות מטרידות מאוד עבור הציבור המקומי שרק לאחרונה גילה כי תשעה מתוך עשרה קונים בריטיים הצהירו שלא יקנו או ילבשו פרווה מסיבות מוסריות.

סטלה מקרטני - דוגלת בשימוש בכל מה שהוא מלאכותי וטבעוני. האם היא צריכה לעשות בדק בית? (צילום: גטי אימג'ס)

סטלה מקרטני – דוגלת בשימוש בכל מה שהוא מלאכותי וטבעוני. האם היא צריכה לעשות בדק בית? (צילום: גטי אימג'ס)

בעיה נוספת שגורמת לסיטואציה הנוכחית, בה אנשים חושבים שהם קונים חיקוי ולמעשה חוזרים הביתה עם פרווה, היא שהציבור התרגל לפרווה מלאכותית איכותית במיוחד. היא נראית אמיתית לגמרי ובמקרים מסוימים היא אפילו יקרה יותר לייצור. כשהמקרה דורש, היצרנים מחויבים לכתוב על התווית כי הפריט מכיל "חומרים מן החי" אבל מסתבר כי ישנם לא מעט יצרנים שמדלגים על החלק הזה באלגנטיות. חלקם בכוונה, על מנת להטעות את הציבור, ואחרים לא מבינים שהם מחויבים לעשות זאת כחוק.

״מרמים את הציבור״ אומרת מנהלת הקרן "האגודה ההומניטרית הבינלאומית", קלייר באס. ״כבר כמה עשורים שהאכזריות של המוצר הזה נכנסה עמוק לתודעה, ולכן רוב הציבור מסרב לרכוש פרווה. השימוש החדש הזה בפרוות קורה מתחת לרדאר. אפילו אם אנשים חושדים שמדובר בפרווה אמיתית, ברוב המקרים הם בכלל לא יוכלו לברר זאת, בגלל שזה לא מופיע על התווית. הם חושבים, הבגד כל כך זול, לא יכול להיות שזאת פרווה אמיתית. הם עדיין מאמינים שפרווה זה יקר. הם צריכים להתעורר".

לא בשורה שרצינו לשמוע (צילום: שטוקהולם סטריט סטייל)

לא בשורה שרצינו לשמוע (צילום: שטוקהולם סטריט סטייל)

באס מציעה דרך טובה על מנת להבדיל בין פרווה אמיתית למלאכותית: ״כשמביטים מקרוב, אפשר לראות שבפרווה אמיתית כל שערה יוצאת בנפרד מהעור שנראה כמו זמש, והשיער מתחיל עבה ונעשה דק בקצה. זה סימן קלאסי של פרווה אמיתית, כזה שיצרני הפרוות המלאכותיות מתקשים לשחזר״.

אתר הדיילי מייל רכש מ"המרקט פלייס" של אסוס (תת-אתר בו נמכרים מעצבים ומותגים שאושרו על ידי אסוס) שלושה פריטים זולים למדי שנראו בתמונות כעשויים פרווה אמיתית. על אף שזו תויגה כמלאכותית, שלחו אותם למעבדה וגילו שצדקו, ומדובר בפרוות שועל, פרוות ארנב ופרוות רקון-כלב, יונק שנמצא בסכנת הכחדה. ״לאסוס יש חוקים נוקשים" מצהירים בחברה, שזכתה השנה בפרס מטעם ארגון PETA  העולמי. ״אנו לא משתמשים בפרוות, לא במוצרים שלנו ולא באלה שאנחנו מוכרים במרקט פלייס. אנחנו מעריכים מאוד את העובדה שהנושא הובא לתשומת לבנו, והפריטים הוסרו מיד. יש לנו גם כפתור באתר שמאפשר לרוכשים לדווח על פריט בעייתי, וכמובן מציעים החזר כספי מלא לפריטים בהם התיאור אינו נכון".

צעיף דמוי(?) פרווה של המותג הסקנדינבי rodebjer (צילום: גטי אימג'ס)

צעיף דמוי(?) פרווה של המותג הסקנדינבי rodebjer (צילום: גטי אימג'ס)

הפאשניסטות בהלם

הפאשניסטות בהלם

קנדל ג'נר מדגמנת פרווה מלאכותית של מייקל קורס. האמנם? (צילום: גטי אימג'ס)

קנדל ג'נר מדגמנת פרווה מלאכותית של מייקל קורס. האמנם? (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה