למה אין מספיק גווני מייק אפ לכהות עור?

תמונה תמימה שהעלה גורו איפור לאינסטגרם החלה סערה ברשת: מבין 22 גווני המייק אפ מליין הביוטי של מארק ג'ייקובס, שלושה בלבד מיועדים לעור כהה. אז איך זה שרגע לפני 2016, נשים עדיין צריכות להילחם על מקומן הצרכני ולהרגיש שאין להן מענה על מדפי האיפור?

מאת  | ‏ 20 דצמבר 2015
דוגמנית שחורה בתצוגה האחרונה של מארק ג'ייקובס. ככל הנראה הביאה מייקאפ מהבית (צילום: גטי אימג'ס)

דוגמנית שחורה בתצוגה האחרונה של מארק ג'ייקובס. ככל הנראה הביאה מייקאפ מהבית (צילום: גטי אימג'ס)

למרות שיש נטייה להאמין שהעולם מתקדם, ועל אף שהיו כבר כמה וכמה דוגמניות על שחורות בעשורים האחרונים, נשים שחורות הן עדין מיעוט בעולם האופנה, וכפי שדיווחה לאחרונה הדוגמנית המצליחה ניקול פול, הן עדיין נדרשות לרוב להביא את המייקאפ איתן מהבית. כעת מתברר שלא מדובר רק בעצלות מצדם של המאפרים, אלא בבעיה של ממש. תמונה שעלתה לאינסטגרם ובה קיט המרכז את כל גווני המייקאפ מבית מארק ג׳ייקובס מראה בבירור את האפליה, כאשר מתוך 22 גוונים שונים, רק שלושה מהם מתאימים לבעלות עור כהה. לא רק זה, הם גם שונים זה מזה באופן קיצוני, כאשר כל 19 הגוונים האחרים בעלי הבדלים זערוריים בין גוון עור לבן כזה או אחר.

מי שהעלה את הפוסט והחל רעש אינטרנטי חשוב הוא גורו ביוטי בשם mannymua733, שהעלה לאינסטגרם תמונה של קופסת מתנה שקיבל ממארק ג׳ייקובס, המכילה את כל הגוונים החדשים. מואה כמעט התעלף מעונג והוקרת תודה, אלא שעוקביו הרבים היו פחות נרגשים מהמחווה, ויותר נסערים מהחלוקה הגזעית החריפה שעולה מקופסת המתנה.

התמונה שהחלה הכל (צילום: אינסטגרם mannymua733)

התמונה שהחלה הכל (צילום: אינסטגרם mannymua733)

השיחה נסובה סביב ההתעלמות הבוטה של אנשי תעשיית היופי מנשים בעלות גווני עור כהים, שמגיעות מהמון עדות שונות, ולהן גוונים רבים ועשירים. מואה העלה תגובת וידאו לסנאפצ׳ט, שם ביקש מאוהדיו לא להתבאס יותר מדי, והבטיח שהזכוכית גורמת לגוונים להיראות בהירים יותר בתמונה. אף אחד לא קנה את ההסבר הזה, והתמונה ממשיכה להתגלגל ברשתות החברתיות ובאתרי האופנה השונים.

״קשה מאוד למצוא מייק אפ לנשים וגברים שחורים״ אמרה מגיבה אחת, ״כי זה מה שהחברות עושות. העור שלנו מלא בגוונים, והעובדה שזורקים לכיוון שלנו שלושה גוונים גנריים של חום ומקווים לטוב, בלתי מקובלת בעיני. מארק ג׳ייקובס מבין היטב בגוונים, יש לו 90 גוונים שונים של לבן שם, אבל הוא לא יכול היה להתאמץ ולספק יותר משלושה ללקוחותיו השחורים״.

מארק ג'ייקובס עם ניקי מינאז'. לא דואג לחברה? (צילום: גטי אימג'ס)

מארק ג'ייקובס עם ניקי מינאז'. לא דואג לחברה? (צילום: גטי אימג'ס)

מדובר בעניין שהוא מעבר לשחורים ולבנים, כפי שהעירו הרבה עוקבים. ״לנשים ממקומות שונים יש עור שאינו לבן. יש להן כסף, הן קיימות וישמחו לשלם על מייק אפ מתאים״ העירה עוקבת נוספת. ״זה לא עניין של שחורות, אני חומה הודית מהקריביים, ומעולם לא הצלחתי למצוא מייק אפ מתאים, חוץ מלנקום. ניסיתי את שאנל, דיור, טארט, את כולם, ושום דבר לא מתאים באמת״.

אמנם ישנן חברות קוסמטיקה שמתמחות בעור כהה, כמו אימן קוסמטיקס, בלקאפ קוסמטיקס, קאבר גירל קווין, וגם לחברות כמו מאק יש לא מעט גוונים כהים, אבל מדובר בחברות שהרבה מהנשים העשירות יותר לא נוהגות לרכוש מהן. ״נשים שחורות רבות מתנשאות מעל המותגים שמוכרים את הגוונים שלהן״ מסבירים באתר יאהו סטייל, ״ואין סיבה שהן לא ירכשו מייק אפ מהמותגים שהן נוהגות לקנות מהם״. אמנם עוד לא יצאה תגובה רשמית מבית ג'ייקובס, אבל לפי איך שזה נראה, התגובה המתאימה ביותר תהיה ייצור גוונים נוספים ומתאימים יותר לאוכלוסייה שרוצה ומוכנה לשלם על מוצרי הביוטי של המותג האהוב עליה.

הדוגמנית אלק ווק בתצוגה של ג'ייקובס. מעניין מה היא אומרת על זה (צילום: גטי אימג'ס)

הדוגמנית אלק ווק בתצוגה של ג'ייקובס. מעניין מה היא אומרת על זה (צילום: גטי אימג'ס)

דוגמנית בתצוגה האחרונה של ג'ייקובס (צילום: גטי אימג'ס)

דוגמנית בתצוגה האחרונה של ג'ייקובס (צילום: גטי אימג'ס)

הדוגמנית ניקול פול שהחלה את השיח על מייקאפ לדוגמניות שחורות (צילום: אינסטגרם nykhor)

הדוגמנית ניקול פול שהחלה את השיח על מייק אפ לדוגמניות שחורות (צילום: אינסטגרם nykhor)

השאירו תגובה