על עור עשוי מאננס כבר שמעתם? תחליפי עור יצירתיים

בשנים האחרונות יותר ויותר מעצבים מבקשים לעצב בגדים עם מודעות סביבתית. את הפרווה היה קל לזנוח אבל את העור, קצת יותר קשה. בדיוק בגלל זה נכנסו לשוק כמה תחליפים יצירתיים ומפתיעים מאד שלא נראים כמו חיקוי העור המוכר. אננס, מדוזה ולדר מפירות הפכו לשם דבר בשוק תחליפי העור

מאת  | ‏ 14 דצמבר 2015
סטלה מקרתני. נטשה את הפרוות (צילום: גטי אימג'ס)

סטלה מקרתני. נטשה את הפרוות (צילום: גטי אימג'ס)

הטרנד הצמחוני והטבעוני לא פסח על עולם האופנה. יש יותר ויותר מעצבים מודעים סביבתית, כשבראשם ניתן לציין את סטלה מקרטני וויויאן ווסטווד, שבחרו לזנוח את הפרווה. חייבים לומר שאת העור קשה יותר להשאיר מאחור. עור הוא עדיין החומר הפופולרי ביותר בעיצוב נעליים, תיקים, חגורות ומעילים, ורבים מנסים למצוא לו תחליפים ראויים כבר שנים מסיבות הומניות, אקולוגיות ובעקבות שימוש בכימיקלים רעילים במיוחד בתעשייה. עכשיו נכנסים לשוק כמה תחליפים יצירתיים מאוד, שלא נראים כמו חיקוי העור המוכר, המעורר אסוציאציה זולה. היכונו לעור מאננס וממדוזות.

פינייטקס היא חברה המייצרת טקסטיל מעלי אננס. מדובר בטקסטיל לא ארוז, המשתמש בסיבי עלי הבננה החזקים והקשים, תוצר לוואי שלרוב אין בו שימוש, והופך אותם בהליך מיוחד לחומר דמוי עור. הייצור מתבצע בפיליפינים והחומר המיוחד, שיש לו מראה של קנבס וכנראה שבידוד ותחושה שמזכירה עור, נקנה לא מעט עבור יצרניות אופנה שונות, הידועות בהן הן פומה וקמפר.

כל מה שאתם רואים פה עשוי מעלי אננס. מה ששמעתם (צילום: Piñatex)

כל מה שאתם רואים פה עשוי מעלי אננס. מה ששמעתם (צילום: Piñatex)

האופציה השנייה מגיעה ממעמקי הים, היא לא טבעונית, אבל יש גם טבעונים שיודו שמדובר באחד היצורים שהקארמה שלהם הכי דורשת נקמה: מדוזות. המדוזות מתרבות באופן קיצוני, מדובר בתופעה עולמית שמטרידה המונים, והמעצב יוריקסאו החליט לקחת את העניין לידיים. ״ריבוי המדוזות בעקבות ההתחממות הגלובלית יוצר בעיות עצומות בתעשיית הדיג של יפן. הם הורסים את הציוד, הם פרזיטים והורגים את הדגים. בארצות אסיאתיות אוכלים את המדוזות, אבל זה לא מספיק כדי להתמודד עם הכמות. הדייגים נפטרים מהמדוזות כמו אשפה, וזה חוסר ניצול משאבים משווע. את עור המדוזה אפשר לחתוך, לתפור ולעצב בדיוק כמו עור פרה״.

בעוד רובנו מכירים את הפירות הדחוסים והמשוטחים וקוראים להם ׳לדר׳, לא היינו חושבים לעשות את הצעד הנוסף ולהפוך את הפירות לעור לביש. קולקטיב מעצבים מרוטרדם החליט לרקוד על שתי חתונות: הצעת חלופה לעור וניצול פירות רקובים או בלתי ניתנים למכירה שנזרקים יום יום לפח. המוצר שלהם, פרוטלת׳ר, הוא פחות או יותר כמו ממתק לדר עבה במיוחד. הם מועכים, מבשלים, מייבשים ומייצרים את הלדר המיוחד, ואז מכינים ממנו תיקים.

עוד אופציה לא טבעונית מגיעה מבעלי הכנף. גם פה מדובר במוצר לוואי בתעשיית העופות: נוצות. פרופסור ידוע להנדסה בימולקולרית וכימאי סביבתי בשם ריצ׳רד וול מדלוואר שנפטר השנה השאיר אחריו מורשת מעניינת: עור אקולוגי מנוצות. התוצאה, שמלאה בסיבים טבעיים, שמנים צמחיים ונטולת כימיקלים היא כה מבטיחה ומלהיבה בעבור התעשייה, עד שזיכתה את הממציא בפרס איכות הסביבה האמריקני. עד כה נרשמו שיתופי פעולה עם אדידס ופומה.

התיק שעשוי ממדוזה (צילום: מתוך האתר של yuriikasao)

התיק שעשוי ממדוזה (צילום: מתוך האתר של yuriikasao)

כך נראים סיבי האננס לפי ההכנס (צילום: מתוך האתר Piñatex.)

כך נראים סיבי האננס לפי ההכנס (צילום: מתוך האתר Piñatex.)

וככה זה נראה אחרי (צילום: יחצ)

וככה זה נראה אחרי (צילום: יחצ)

תיק מדמוי עור של סטלה שעולה יותר מאלף דולר (צילום: מתוך האתר)

תיק מדמוי עור של סטלה שעולה יותר מאלף דולר (צילום: מתוך האתר)

השאירו תגובה

 

  • לא בא לבאס . אני סתם במקרה עבדתי בייצור עור ודמוי עור . אז ככה הסיבי אננס ראיתי זה גימיק חביב אבל אין לזה שום יתרון על דמוי עור אפילו לא יתרון סביבתי למרות שאפשר לחשוב שצריך להיות . אין ,מסיבות שארוך להסביר . העור מזוזה בתמונה הזאת נראה יפה אבל בבדיקה קצרה באינטרנט אפשר לראות ישר את האי שימושיות של סוג העור הזה מכל הבחינות שבהם אפשר לדמיין פשוט בדיחה . וסטלה מקרתני כבודה במקומה מונח משתמשת רק בפלסטיק או בד מאז ותמיד ..

    מאת: אורח |‏ 16 בדצמבר 2015 | 05:40