הרשת גועשת: קארה דלווין מואשמת בגניבה

רק לפני כמה ימים העלתה קארה דלווין תמונה לחשבון האינסטגרם שלה כשהיא לובשת חולצה ועליה הכיתוב ׳העתיד הוא נשי׳. דלווין הציעה למכירה את החולצה כשחלק מהרווחים הולכים לארגון העצמה נשית. הבעיה: הכיתוב, מתברר, הוא רפרודוקציה של טי שירט מהסבנטיז שבעלי הזכויות שלה הם אתר אופנה אחר שזועם על ההעתקה הגסה

מאת  | ‏ 8 דצמבר 2015
קארה דלווין וחולצת הבלאגן (צילום: אינסטגרם קארה דלווין)

קארה דלווין וחולצת הבלאגן (צילום: אינסטגרם קארה דלווין)

יש סיכוי שבימים אלה קארה דלווין משננת את המשפט: ׳הדרך לגהנום רצופה כוונות טובות׳. דוגמנית הצמרת הפכה השבוע ליזמית אופנה, והציעה למכירה סוויטשירטים פמיניסטיים פשוטים ויפים הנושאים את הכיתוב ׳העתיד הוא נשי׳. קארה הציעה כל אחד למכירה תמורת 39.90 דולר, כשחלק מהרווחים יופנו לארגון בשם ׳גירלאפ׳ העוסק בהעצמה של ילדות מסביב לעולם. אלא שמהר מאוד התברר שהעיצוב הנחמד כלל לא שייך לקארה, ושהעתיקה אותו מחולצה שקיבלה מבת זוגה, הזמרת אנני קלארק המכונה סנט וינסנט, אותה רכשה לה קלארק מ׳את׳רוויילד׳, קהילת אמנות קווירית התורמת רווחים לארגון ׳planned parenthood׳ המקדם את הזכות הנשית לאמצעי מניעה והפלות.

הסיפור התפוצץ באינסטגרם, לאחר שדלווין העלתה תמונה שלה ושל הדוגמנית אדואה אבואה לובשות את הסוודרים עם הלוגו, עם לינק לעמוד בו הוא נמכר באתר ׳רפרזנט׳. לזכותה של דלווין יאמר שלא היא ולא את׳רוויילד עיצבו את החולצה. מדובר ברפרודוקציה של חולצה אותה לבשה אליקס דובקין, אחת המוזיקאיות הלסביות המוצהרות הראשונות, בשנת 1975. את החולצה של דובקין, שהפכה לסמל עוצמה איקוני בקהילתה עיצבה בת זוגה דאז, ליזה קוואן.

אתר את׳רווילד העלה את הקולאז שמשווה בין שתי החולצות. אין מה לומר, זה בדיוק אותו דבר (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

אתר את׳רווילד העלה את הקולאז שמשווה בין שתי החולצות. אין מה לומר, זה בדיוק אותו דבר (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

מהר מאוד לאחר שפרסמה דלווין את המיזם האופנתי שלה לעשרים מיליון עוקביה, נמכרו כבר קרוב ל- 1500 חולצות כלאה. לצד המכירות החלו להגיע גם תגובות מוטרדות מאנשים שראו אייטם על כך שקיבלה מקלארק חולצה זהה שבועיים קודם לכן, ושתיהן צולמו לובשות את החולצות האלה. ״כלסבית בעצמך, יכולת לפחות לתמוך בעסק לסבי עצמאי״, אמרו המגיבים מיד, ״בחוסר בושה העתקת מיזם של עסק לסבי קטן בלי לתת קרדיט לא להן ולא למקום ההיסטורי ממנו מגיעה החולצה. מי שרוצה חולצה כזו ומעוניין לתמוך בשתי מטרות טובות צריך לרכוש אותה מאת׳רווילד״. רבים העניקו לדלווין את הכינוי ׳סלסבית׳, שילוב של לסבית וסלב, מה שיצר עוד מהומה. ״אני אוהבת אותך קארה, אבל את חייבת לתת להם קרדיט. זה לא היה רעיון שלך״, סיכמה מעריצה נוספת את העניין.

מהר מאוד התגלגלה השמועה לאוזני את׳רווילד, שנזעמו, מן הסתם, והעלו פוסט משלהם בו האשימו את קארה, שבינתיים הסירה את הפוסט שלה, אבל לא את המיזם, בגניבת הרעיון. ״דלווין החליטה להעתיק מאתנו בלי הודעה מוקדמת״, כתבו בזעם, ״והציגה התנהלות לא אתית, המזלזלת בעיצוב ובחוק שמאחוריו״. עוד סיבה לזעם בעלות את׳רווילד היא העובדה שדלווין מוכרת את החולצה בזול מהן, כשהסווטשירט שלהן עולה בין 50 ל-58 דולר. למעשה, גם לאת׳רווילד אין את זכויות היוצרים לסלוגן ולפונט בו הוא מופיע. ״אנו השתמשנו בדימוי של החולצה ברשותה של ליזה קאוון״, הצהירו את׳רוויילד בראיון לאתר ג׳זבל, ״הייצור נעשה תחת השגרת זכויות יוצרים. החוק אומר שכל רפרודוקציה של עבודה מוכרת חייבת לעבור שינוי של מינימום עשרים אחוזים מהמקור. אם דלווין רצתה למכור את העיצוב שלי, היא הייתה צריכה לפנות אלינו, ולייצר דרכנו את החולצה באופן המוני. אנו תורמים 25 אחוזים מהרווחים, ושיתוף הפעולה איתה יכול היה לעזור לנשים בעלות עסק קטן ולייצר תרומה משמעותית ל-planned parenthood. אם דלווין לא רצתה לעשות את זה, היא הייתה צריכה ליצור עיצוב משלה ולמכור אותו, אבל היא לא יכולה לגנוב ולייצר את העיצוב של את׳רוויילד ולטעון שהוא שלה. היא למעשה הולכת נגד הסלוגן שהיא מפרסמת״.

 

החולצה המקורית משמאל (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

החולצה המקורית משמאל (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

לינה דנהאם לובשת את גרסת המקור (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

לינה דנהאם לובשת את גרסת המקור (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

התגובות ברשת לא איחרו לבוא (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

התגובות ברשת לא איחרו לבוא (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

יותר מאלף חולצות של קארה כבר נמכרו (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

יותר מאלף חולצות של קארה כבר נמכרו (צילום: אינסטגרם את׳רווילד)

השאירו תגובה